Stressad av Limited Edition?

Smak av vaniljhjärta! Men skynda att köpa - smaken är bara på tillfälligt besök!!

Smak av vaniljhjärta! Men skynda att köpa – smaken är bara på tillfälligt besök!!

På senaste tiden har jag reflekterat över att många produkter säljs i Limited Edition, alltså i begränsad upplaga. Jag förstår att det är ett försäljningstrick och att man ska känna sig pressad att skynda sig att fatta sitt köpbeslut. Det kan vara allt ifrån den nya cykeln som har en speciell färg bara 2015*, jeans, yoghurt med ovanlig smak eller vad som helst. Mina barn har snappat upp detta och är som små magneter till detta Limited Edition:

– Mammaaa!! Vi måste köpaaa!! Det är ju Limited Edition! 

Det finns mycket som kan kallas för att vara gjort i begränsad upplaga, tänker jag. Om jag stickar en färgglad kofta utifrån min egen fantasi, då blir den väl verkligen unik och i begränsad upplaga? (Nu kan jag inte just sticka men som ett exempel!) Och en originalmålning som Mona Lisa finns bara en enda. Hur många av någonting kan man tillverka för att det kan kallas en begränsad upplaga? Vi har diskuterat detta hemma men har inte kommit fram till något svar. Kanske skiljer det sig från bransch till bransch?

Wikipedia Limited Edition blir jag upplyst. Där står följande och jag får bekräftat att det är ett ”marknadsföringsbegrepp”:

Det används som extra sporre för att sälja olika produkter till konsumenter. Termens användning ger konsumenten en känsla av att en produkt är unik på något sätt, och skapar ett ”extra” behov av konsumtion. En Limited Edition är begränsad till det antalet exemplar som producerats. Dock kan antalet variera extremt mycket från produkt till produkt, från ett par enstaka exemplar till flera tusen.

Men jag ska inte verka viktig eller immun på något sätt i den här frågan. Väldigt nyligen föll jag själv för det här. Jag tänkte att jag skulle uppdatera mitt tennisrack och surfade runt och spanade på nya modeller av mitt favoritmärke. Då helt plötsligt dök det upp ett rack på skärmen som jag kände passade mig perfekt och jag blev helt till mig. Till råga på allt stod det: Detta rack är unikt och bara tillverkat i en begränsad upplaga. NEJ! Det är inte sant! Hur är det möjligt? Jag blev så stressad och klickade omgående på KÖPA-knappen och pustade sedan ut. Jag hann köpa det!!

Blir du stressad att fatta ditt köpbeslut när det är Limited Edition?

*Har själv en cykel som var unik 2009 med cupcake-mönster….  men jag har den fortfarande och har inte köpt ny cykel sedan dess, trots alla härliga nya unika mönster som lockar i cykelhandlarens skyltfönster.

 

Det här inlägget postades i Medveten konsumtion. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Stressad av Limited Edition?

  1. Bra inlägg. Jag tror jag ska anamma detta med Limited Edition på mig själv. Så att jag, mannen och barnen förstår att denna kropp, kvinna, mamma endast kommer i Limited Edition.

  2. Matilda skriver:

    Spännande och intressanta reflektioner. Det ligger ju onekligen lite köphets i begreppet. Jag har inte funderat på det så mycket. Men visst har jag köpt några ”limited edition” varor, men nog inte känt någon hets. För mig funkar det nog på liknande sätt som ”nyhet”, vilket jag ärligt måste säga att jag ibland faller för lite väl för lätt…
    Man kanske ska marknadsföra sig själv som ”limited edition” på singelmarknaden 😉

Lämna ett svar till Eva Maria Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *