Provkört elbil – och OJ så tyst!

I torsdags var det Elbilsmässa här i Höllviken. Anledningen till att mässan var just i Höllviken är att det finns ett företag här som heter SunDrive AB och arbetar med bland annat att installera laddningsstationer. Eftersom det var så nära så passade jag på att åka dit (i min dieselslukande monsterbil Volvo XC90) och provköra. Det var första gången jag körde elbil och oj, vilken skillnad! Så tyst och smidigt! Men det är lite lurigt också eftersom gångtrafikanter och cyklister knappt hör att man kommer. Det blir till att tänka extra här när man närmar sig övergångsställen och personer.

Elbilsmässa i Höllviken!

Elbilsmässa i Höllviken!

Jag provkörde en golf och den var mycket fin och sportig. Sträckan man kan köra på en laddning är ca 19 mil. En Renault fick jag köra en provtur med också och den var väldigt fin och man satt skönt i den. Renaulten har en räckvidd på ca 15 mil. Golfen har ett nypris på ca 380 tkr och Renault tror jag kostar runt 200 tkr. Köper man elbil så får man ett bidrag på 40 tkr. Men jag är osäker på om det gäller för privatpersoner eller bara företag? Någon som känner till det? (Har fått svar på den frågan från SunDrive, se Kommentarer!)

E-golf - smidig och sportig!

E-golf – smidig och sportig!

Renault - skön att köra!

Renault – skön att köra!

När man kör elbil får man planera lite noggrannare och kolla ut i förväg var det finns laddare så att man inte får ”elstopp”. På vissa ställen finns så kallade SuperChargers som Tesla (den fina och dyra elbilen från USA som har räckvidd på 40 mil) tagit initiativ till. I en sådan tar det ca 30 minuter att ladda sitt batteri jämfört med hemma i vanligt kontakt där det tar ca 8 timmar. Men man kan ju ladda bilen hemma över natten så är den pigg på morgonen.

Det kostar ca 1,50 kr/milen att köra elbil, beroende på elpriset. Tänker att om man har grön el hemma så känns det extra bra. Försäkring kostar samma som bensin/diesel-bil men skatten ska vara lägre på elbilar om jag förstått det rätt. En bra affär verkar det som!

Det är så intressant det här med elbilar tycker jag! Jag tittar på olika modeller och kanske inom två år kan jag tänka mig att byta till en elbil. Det kommer nya modeller hela tiden nu. Till våren ska Tesla komma med en ny modell som kommer att kosta 300-400 tkr.

Ett alternativ för mig skulle kunna vara en hybrid som går 5 mil här i krokarna och sen om jag kör längre så får jag tanka fossilt drivmedel. Volvo XC90 som jag har nu kommer med en ny hybrid nästa år men den är så dyyyyr!! Min Volvo köpte jag begagnad för två år sedan. Den hade bara gått 3000 mil och jag blev jättenöjd med bilen. Men den drar väldigt mycket diesel, man kan nästan se hur nålen på dieselmätaren rör sig när man trycker på gasen. Den är bra när många ska åka i bilen (samåker en hel del) och när jag kör till Återvinningen med allt jag rensar ut, så byter jag till en mindre bil får jag kanske skaffa ett släp som komplement!

Läs mer om elbilar på LaddaElbilen!

Det här inlägget postades i Elbil. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Provkört elbil – och OJ så tyst!

  1. Per Jeppson skriver:

    Hej,
    Supermiljöbilspremien på 40 000:- gäller för både företag och privatpersoner!
    Bör även tillägga att när det gäller Renault Zoe så tillkommer batterihyra på 800:-/mån
    De säljer inte Zoen med batteriet, som man ”måste hyra”. Renault garanterar 75% av ursprungslapaciteten hela bilens livslängd och bilen kostar ca 100 000:- mindre än de andra i samma klass! 100 000:- motsvarar ca 10års batterihyra, så det finns både + och –

    Med vänlig hälsning,
    Per

    • Eva Maria skriver:

      Tack Per för dina svar! Då blev det tydligare! Och tack för provkörningen, det var verkligen intressant! Mvh Eva Maria

  2. Karin skriver:

    Elbil är intressant förstås. Men hur mycket kostar det att ladda bilen ”fulltankad”?

    • Eva Maria skriver:

      Jag tror att kostnaden blir vad elen kostar per mil. Dvs om elbilen har en räckvidd på 20 mil och elpriset är 1,50 kr/mil så kostar en tankning 30 kr, för att fylla batteriet. Men kanske kan man mäta det exakt hemma om man har en sådan separat mätare till just den kontakten man använder för att ladda bilen. Sen tror jag att man kan ladda gratis på flera ställen, t ex parkeringar där företag satt upp laddare för att de vill bidra till växlingen till ett samhälle utan fossila bränslen. Men jag är ingen expert, kanske någon annan som kan svara bättre? Idag ska jag på besök hos en person som kan mer så jag återkommer i frågan!

    • Eva Maria skriver:

      Hej igen! Jag kommer inte fram till något annat än att elkostnaden/mil är vad det kostar att tanka. (Sen kan man fundera över värdeminskningen på bilen. Köper man en av de dyrare bilarna så blir kanske värdeminskningen en stor kostnad också. Teslan som kostar 1,3 mkr kan man lämna tillbaka till Tesla efter tre år och då är man garanterad hälften av nypriset, men det blir ju en stor kostnad under de tre åren!) Mvh Eva Maria

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *