James Wallman´s 5 bästa tips!

Nästa gång jag är hemma hos någon...!

Nästa gång jag är hemma hos någon…!

För ett tag sedan läste jag boken Stuffocation av James Wallman och den var riktigt motiverande. Jag har nu fördjupat mig i hans fem bästa rensa ut-tips och jag kan inte motstå att ta med dem här på bloggen! Hoppas ni gillar dem också 🙂

  1. Lådmetoden
    Detta är en drastisk men effektiv metod. James Wallman har träffat och intervjuat personer som använt sig av den. Metoden innebär att packa ner alla sina saker i lådor och sedan ta fram en sak i taget – bara precis de man behöver! Jag är lockad av metoden och skulle helt klart provat den, om jag hade fått med familjen på tåget…Jag har sett en film av en kille i Finland som gjorde likadant och dokumenterade sitt projekt men jag har glömt vad filmen heter, någon som vet? Jag tycker verkligen om den filmen!
  2. Har du saknat saken-spelet
    De personer du bor ihop med, eller en vän du är hemma hos, så göm en sak och se om de saknar den! Lite busigt så.
  3. Vända på klädhängarna i garderoben
    Vänd alla klädhängare i din garderob och när du har använt ett plagg så vänder du klädhängaren rätt. Efter ett tag ser du vilka kläder du använder eller inte! Effektivt!
  4. Minimalism månaden-spelet
    Den första dagen i månaden rensar du ut en sak, den andra två saker och så vidare! Sista dagen i månaden ska du rensa ut 31 saker! (Kanske välja februari?)
  5. Välj ett nummer-utmaningen
    Välj ett nummer, till exempel 55, då ska du fixa så du har 55 plagg i din garderob. Eller 25 saker i en byrå, eller 8 pärmar i bokhyllan! Det här kan du göra tillsammans med en vän och utmana varandra.

Vilket är ditt bästa rensa ut-tips?

Det här inlägget postades i Lästa böcker, Rensa ut. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till James Wallman´s 5 bästa tips!

  1. Annika Perjo skriver:

    Dokumenten heter my Stuff

    http://www.imdb.com/title/tt2599898/

    • Eva Maria skriver:

      Tack för titeln och länken! Jag tycker att det är en underbar film! Den är så ödmjuk och sann på något vis. Trevlig helg!

  2. Liie skriver:

    Jag är SÅ sugen på att testa på nummer ett också! ”Prylar ut, kärlek in” hette den http://urplay.se/program/179423-prylar-ut-karlek-in Har funderat på att göra det i mindre skala, typ tömma alla kökslådor bara och sedan ta in det jag behöver, när jag behöver det och se vad som blir över efter några månader. Jättemycket gissar jag på 🙂

    • Eva Maria skriver:

      Vilken fin titel!! Tycker mycket om filmen, kanske dags att se den igen? Det är smart att göra det i liten skala. Det har jag inte tänkt på att man kan göra. Borde verkligen göra det i köket… har några lådor nu som har slammat igen med udda redskap som inte används!

  3. Erika skriver:

    Jag gjorde faktiskt så med min garderob i höstas när jag plockade undan sommarkläderna. Jag tömde en garderob helt och bara rena saker från tvättstugan fick åka in i den garderoben. Efter några månader kom det inte in så mycket ”nytt” i den garderoben längre så då slängde/skänkte jag det som jag inte använt. Förut hade jag tre garderober med kläder, nu har jag en och jag upplever inte att jag har mindre att kläder att sätta på mig. Så det kan vara en liten start att börja med ett avgränsat område, som tex kläder eller kökslådorna.

    • Eva Maria skriver:

      Så intressant! Härligt att bara hänga in precis det man använder! Jag gissar att jag använder runt 40% av mina kläder… många plagg är fina men hänger stillsamt på sina galgar. Är det fullt på galgarna är det inte så kul att köpa något nytt heller, då får man bara pressa in dem. Sen har jag massor med slitna gamla plagg som jag ska använda när jag målar eller jobbar i trädgården, men jag utför inte de sysslorna så ofta 🙂

  4. Karin skriver:

    Lådmetoden kan nog vara bra i samband med flytt. Jag passade faktiskt på att rensa när jag packade upp flyttlådor i höstas. Dessutom hade jag rensat före flytten. Nu är det snart dags igen för en ny flytt. Man blir aldrig klar med rensandet.
    När jag inte håller på och flyttar, så rensar jag gärna efter kategori av saker, eller per rum, eller per låda/skåp/hylla. Ibland rensar jag där jag för tillfället stör mig mest.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *