Inspiration att rensa ut i ditt hem!

Liten uppgift 7 – Hemmaträningsprylar!

På min projektlista var det nu dags för uppgiften Hemmaträningsprylar. Det är något som legat och gnagt mitt samvete länge – i dubbel bemärkelse. Dels för att vi köpt för många prylar och dels för att vi inte använder dem. Jag funderar på hur beslutet egentligen går till när man bestämmer sig för att köpa ännu ett träningsredskap. Varför tror man att det kommer att bli annorlunda med detta? Och det är kanske inte en sak man köper utan en förhoppning om ett nytt jag, ett vältränat sådant. När jag kollar på träningsredskap, till exempel om jag är i en sportaffär, så blir jag extremt kreativ. Jag tänker att jag ska gå upp tidigare på morgnarna och använda en step-maskin, sitta och dra i ett gummiband när jag ser på TV, göra armhävningar med ett hjul när pastan kokar. Fantasin vet inga gränser.

Men vad händer sedan? Ingenting. Det är som att man tror att redskapen ska göra träningen åt en. Prylarna förpassas till ett undanskymt hörn och samlar damm. Jag har en väninna som köpt både motionscykel och crosstrainer, de båda fungerar nu som ställningar för att torka tvätten. Bättre än ingenting i alla fall 🙂 Det jag använder är min yogamatta, klossar och kudde. Dessa tre redskap använder jag varje dag och de ger mig glädje.

Mina favoriter!

Efter att ha gått igenom redskapen så har vi rensat ut tre stycken – det hemska hjulet, två byglar för armhävningar och två tyngdbälten (tortyrredskap – varför kan man inte få gå en vanlig promenad?!). Resten ska vi försöka använda och sedan göra en ny utvärdering innan jul. Det ska bli spännande med träning nu till hösten, jaaa! Och det är definitivt köpstopp på träningsredskap från och med nu!

Föregående

Liten uppgift 6 – Sortera papper

Nästa

Liten uppgift 8 – Sälja en cykel

4 kommentarer

  1. 🙂 Tror igenkänningsfaktorn är stor hos många här.
    Har själv en crosstrainer som står och dammar i vårt hemmagym i källaren tillsammans med pressbänk, hantlar och diverse vikter. Tidigare även ett löpband som jag faktiskt kan ångra litegrann att vi sålde.

    Crosstrainern är bra för leder och muskler men jobbigare än löpbandet. Kanske kommer jag igång med i alla fall lite styrketräning till hösten, dock inte sugen på crosstrainern och överväger om den ska säljas. Tar emot då den var dyr som sjutton och jag var helt övertygad om att jag skulle använda den flitigt. I början Ja…men med åren-Not o much:)!

    Precis som dig håller jag mest till på yogamattan och gärna en lugn och stillsam Yin Yoga. Cardio verkar helt enkelt inte längre vara för min kropp:).

    Kram på Dig!

    • Eva Maria

      I huset som vi bodde i förut hade vi en källare med hemmagym. Vi använde det inte så mycket men löpbandet kunde jag använda i perioder, så det är nog det jag saknar mest. När vi sålde huset köpte de nya ägarna all utrustning. Det var bra eftersom vi inte har någon passande plats för gym i vårt nuvarande hus. Men det har ändå lyckats smyga sig in sådana små träningsprylar!! Jag tänker att jag hellre går till ett gym och tränar där och sedan kommer hem och slipper titta på träningsutrustning! Men jag har inte varit på gym nu under Corona och tänker att jag ska avvakta lite till och se hur det blir till hösten.
      Men yogan är så fin och när jag ser min yogamatta så blir jag bara glad och känner ingen stress! 🙂
      Kram och ha en fin vecka!

  2. Jag måste medge att jag nog aldrig blivit inspirerad av träningsverktyg i någon butik, men jag känner ändå igen mig i att vissa träningsföremål hemma triggar lite dåligt samvete. Bara för två veckor sedan lade jag upp en (något för ambitiös) aktivitetsplan med lunchpromenader, cykling, och “löpning” så att jag skulle komma ut varje dag när jobbet drog igång. Det höll nog inte ens en dag, sedan kom regnet och andra saker dök upp… Det jag är lite sugen på att skaffa igen är en stegräknare (jo man kan ha en sån på mobilen men jag vill ju inte gå runt med den hela tiden).

    Bra idé med ny utvärdering till jul! Ska bli spännande att se ifall det motiverar er 🙂

    • Eva Maria

      Det är lätt att man sätter ett för högt mål! Man vill så mycket på en gång, direkt, här och nu. Jag sitter gärna och planerar och då blir det viss inflation i allt som jag vill hinna med…! Nu har jag som mål att göra mitt pyttelilla yoga-pass varje morgon, sen gå en promenad på eftermiddagen efter lunch (beroende på vädret) och sedan på kvällen en kort promenad med vovven. Jag spelar tennis också men det har blivit mer sporadiskt nu på sommaren beroende på om någon vill spela med mig. Nu till hösten har jag anmält mig till tennisträning en gång i veckan och det är bra med en fast tid varje vecka så kan man inte smita undan.
      Träningsredskapen står synligt framme nu men har inte använts ännu 🙂 Jag har lagt sådana handträningsmojänger vid TV:n så att jag ska använda dem när jag ser TV – det får bli min första utmaningen med all utrustning! Lycka till med dina träningsplaner!! Kram Eva Maria

Lämna ett svar till Tina Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén