Inspiration att rensa ut i ditt hem!

1%-metoden av James Clear

(Bild lånad från Bokus)

Boken ”1%-metoden – små förändringar, stora resultat” av James Clear har förändrat mina vardagsrutiner till det bättre! Det är en så engagerande och positiv bok! Jag blev faktiskt förvånad över hur peppande den var att läsa. Jag läste boken på engelska, då heter den ”Atomic Habits – Tiny Changes, Remarkable Results”. När jag köpte den fanns den inte översatt till svenska ännu, men som med många av böckerna jag köper så får de stå och vänta en stund i bokhyllan innan jag läser dem!

“All big things come from small beginnings.” – James Clear

James berättar om flera olika sätt att angripa det många av oss brottas med; antingen att skapa nya bra rutiner eller att bryta gamla dåliga vanor. Han går även på djupet och förklarar varför vi har så svårt för just detta – mycket intressant och genomtänkt läsning.

James teori är att små (till och med pyttesmå!) förändringar i rätt riktning i vardagen leder på sikt till stora resultat. Han kallar det för 1%-metoden. Om man gör något 1% bättre varje dag så händer det inte så mycket just den dagen men över tid så händer det stora saker. För att illustrera metoden berättar han om ett flygplan som står på flygplatsen och ska lyfta. Om nosen pekar 1 grad åt fel håll så tror man inte att det gör så mycket men slutmålet blir en helt annat plats!

Detsamma gäller såklart åt andra hållet också, om man gör 1% sämre varje dag. För varje förbättrad eller försämrad procent blir det dessutom en ränta-på-ränta-effekt. Så tänk på det när godisbiten är på väg in i munnen eller du hoppar över promenaden för att det regnar!

Diagram över 1%-metoden (bild ur boken “Atomic Habits”)

När man har fått för sig att ändra något i sitt liv så vill man att allt ska hända på en gång. Man sätter upp ett mål men helst ska det redan vara uppnått. Så blir det gärna för mig i alla fall. James menar att man ska absolut sätta upp mål, men man behöver även trivas på vägen dit. Istället för att fokusera stenhårt på målet så är det viktigt att man sätter upp ett system med rutiner i vardagen som leder fram till målet. Rutinerna i sig ska vara något man tycker om att göra och då blir arbetet en belöning. Att tycka om det man gör varje dag är en belöning i sig, det är ett fint sätt att tänka tycker jag. Ett exempel på det kan vara en elitidrottare som ska vara med i OS. Målet är en medalj men det är fyra år med hård träning på vägen dit. Då måste idrottaren verkligen tycka om att träna och ha bra rutiner! Och tänk på alla som har samma mål, men bara tre får medalj.

Jag vill inte avslöja för mycket från boken men den innehåller många listiga sätt att få till det med sina rutiner. Två exempel är dessa:

  • Stapla rutiner: Att bestämma en ordning på olika rutiner. Det kan vara att efter jag har gått kvällspromenad med hunden ska jag borsta hundens tänder. Då blir det att dessa två rutiner fastnar i varandra och tandborstningen glöms inte bort.
  • Bunta ihop rutiner: Bunta ihop en uppgift du behöver med något du vill göra. Till exempel kan det vara att städa toaletterna och lyssna på en ljudbok under tiden man städar. Då blir den tråkiga uppgiften lite lättare att genomföra.
Sammanfattning och övningar till Atomic Habits

Jag köpte även ”Workbook for Atomic Habits”. Det är en sammanfattning av boken per kapitel och sedan frågor att svara på. Inte helt nödvändigt att ha den här övningsboken men kanske att det blir en mer fördjupad läsning om man vill ha det. Efter varje kapitel läste jag sammanfattningen och frågorna. Det jag tycker är bra med övningsboken är att man får tänka praktiskt utifrån sin egen tillvaro om hur man kan införliva de olika tipsen.

Så alltså – en varm rekommendation för denna bok 🙂

Föregående

Höstdagjämning – depp eller pepp?

Nästa

När prioriterar du att rensa ut?

2 kommentarer

  1. Hej Eva Maria!
    Hoppas allt är väl med dig!

    Vilken fin header, väldigt mysig och passande hösten.

    Som du vet är jag en riktig höstmänniska och njuter som mest just nu i både sol, blåst, regn och rusk:). Vet att många tycker att hösten är en svår övergång från sommaren, men om man som du hittar guldkornen kan man njuta mer även under de årstider som inte faller en lika mycket i smaken. Jag har ju väldigt svårt för just sommaren och framförallt hettan, men kan verkligen uppskatta att vi då t ex kan åka på utflykt med motorcykeln. Det saknar man verkligen nu.

    Intressant bok. Det är onekligen de små sakerna som gör det till slut. Små steg i rätt riktning. Är dålig på att njuta av resan men inser alltmer att det är det som är det viktiga. Har satt en 3- års plan att förbättra min hälsa både vad gäller kost, motion och vikt. Är inne på år 2 här nu och det har onekligen varit små, små förändringar som lett mig framåt mot mitt mål. Brukar annars köra stenhårt, komprimerat och verkligen lida under tiden men sedan snabbt falla tillbaka in i gamla hjulspår igen. Den här gången tror jag att det kommer att bli en mer hållbar förändring. 3 år är lång tid och jag är verkligen ingen person som normalt gör upp den typen av långsiktiga planer, men tillsammans med sambon har det faktiskt även blivit en 10- års planering vad gäller ekonomi, framtida boende osv.

    Känner en del motstånd i att planera så långt fram eftersom man ju aldrig vet med livet. Allt kan hända och förändras på en sekund och vi är båda väl medvetna om detta med b la föräldrar som gått bort på tok för tidigt. Men om man får önska och drömma och hoppas så känns det ändå bra att ha en plan för framtiden och att ta de där små stegen mot ett bestämt mål bit för bit.

    Önskar dig en skön helg. Hoppas vi får soligt vackert höstväder.
    Kram på Dig!

    • Eva Maria

      Hej Tina!
      Tack, det är bra med mig! Tusen tack för din fina hösthälsning!

      Det nya headern är en bild från Shutterstock, ibland köper jag ett paket med bilder där. Jag kan fastna i timtal och bara titta på alla bilder. Ibland kan man ladda ner utvalda bilder gratis. Älskar också att bläddra i stora böcker med foton i, jag har ett 20-tal sådana böcker som jag bläddrar i när jag vill koppla av. Väntar på en bok just nu som jag har beställt på Bokus som är reportage från olika hus i alperna. 🙂

      Det är mysigt med hösten! Jag känner att jag har kommit igenom övergången nu och tycker att hittills är hösten mysig och jämfört med förra året med Corona så är det lättare. Vi har bokat in en weekend till Norge (min sambos dotter bor där), det ska bli mycket trevligt. Och ett biobesök till nya Bond-filmen hoppas jag på också! Nu känns allt som stora äventyr efter isoleringen och det är egentligen härligt att man kan bli så glad för det lilla.

      Ja, den boken gav mig många tankar faktiskt. Jag sätter ofta upp mål, som i och för sig är realistiska, men sen blir jag direkt frustrerad över att jag inte når dem tillräckligt snabbt. Jag har funderat mycket på att det är viktigt att sätta mål och tidsplan utifrån sin egen kapacitet, förmåga och energi. Ett säkert sätt att bli olycklig är att jämföra sig med andra. Det har jag gjort förut men nu tänker jag mer att vi alla har olika förutsättningar för att klara av saker. Man behöver vara snäll med sig själv helt enkelt och berömma sig själv för de små framstegen! En 3-års plan för hälsan låter väldigt bra. Då hinner man reflektera under tiden på väg till målet och säkert blir resultatet mer hållbart. Att planera 10 år framåt låter jättespännande! Jag kan tänka mig att man får lov att väva in några drömmar också som kan ge en riktning. Men som du säger är det lite läskigt att planera för framtiden, men kanske det kan ge en känsla av trygghet också som man kan ta till sig när det är turbulent. Det jag behöver öva på är att göra lite mer roligt i vardagen. Jag fastnar lätt i ToDo-listan och allt som ska göras och glömmer bort att man kan göra något spontant utan att planera! (Vilket jag ofta får höra från min omgivning!)

      Tack så mycket och varma höstkramar till dig! / Eva Maria

Lämna ett svar till Tina Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén