En av många anledningar till att min garderob har fyllts på med extra allt är att jag är dålig på att lämna/skicka tillbaka kläder jag köpt. Det är så lätt att köpa i butiken eller klicka hem på nätet – ofta tar jag två olika storlekar för att sedan prova ordentligt hemma, eller så tar jag samma plagg i två eller flera olika färger för att jag inte kan bestämma mig där och då. Men ja, sedan när det är dags för att gå till butiken och lämna tillbaka det jag inte ska behålla, eller returnera med posten, då skjuter jag gärna upp det. Tills den tidpunkten då det är för sent att ångra sig. Detta är plagg som sedan hamnar i påsarna till Sellpy eller till Erikshjälpen. Nej, inte ett rationellt eller ekonomiskt försvarbart beteende!
Men jag ska inte bara ge mig själv skulden, för ibland är det inte så enkelt att returnera. Nyligen beställde jag en tenniskjol från Peak Performance och eftersom jag var osäker på storleken klickade jag hem en i L och en i XL. När jag fick hem dem och provade kunde jag konstatera att den i XL var för stor och då bestämde jag mig för att snabbt returnera. Men nej, det var inte så enkelt. Först tog jag med den in till Peak Performance-butiken inne i stan men där fick jag inte lämna den eftersom jag beställt den på nätet. Så då fick jag köra hem med kjolen igen. Det fanns ingen returlapp med i paketet så den fick jag skriva ut själv. Här får jag även reda på att det kostade 55 kr att returnera. Så det blev en del jobb med att returnera men till slut lämnade jag in paketet på posten. Hädanefter ska jag kolla upp vad som gäller med returer och kanske i första hand handla i fysiska butiker och prova noga direkt.
Känner du igen dig eller är du duktig på att direkt lämna eller skicka tillbaka det du inte ska behålla?
Lämna ett svar