Inspiration att rensa ut i ditt hem!

Tidplanen när du rensar ut

Jag tror att tiden är en avgörande faktor när man ska rensa ut. Det är lätt att tro att man kan rensa ut på en helg, men det har kanske tagit flera år att samla på sig alla saker. Då behöver man ha respekt för uppgiften. Här behöver man vara snäll mot sig själv och ge sig en rimlig tidplan. Om man inte har lagt en tidplan är det risk för att arbetet inte blir av. Tänker man att rensandet ska bli av när man har tid över och får ett ryck, så blir det ofta uppskjutet. Försök istället att vara så specifik och detaljerad som det går i tidplanen. Bestäm område (till exempel kläder eller porslin) och när (tidpunkt) det ska göras det och hur lång tid som behövs.

Exempel:

På söndag klockan 15 ska jag gå igenom mina skor. Jag tror det tar cirka 2 timmar. Om någon annan person vill göra något med dig just den tidpunkten kan du säga: – Nej, klockan 15 kan jag inte, då ska jag rensa, men kan du klockan 17? Detta för att skapa så bra förutsättningar som möjligt för att uppgiften ska bli utförd. 🙂

När jag gjorde min strukturerade process med att rensa ut valde jag en tidplan med 52 veckor. Jag hade gjort flera försök tidigare men jag misslyckades mycket på grund av att jag hade för bråttom och stressade mig igenom uppgifterna. Ett av mina hinder när jag rensar ut är att jag är rädd för att jag ska ångra mig. Själva rädslan blockerar min förmåga att fatta beslut kring sakerna som jag samlat på mig. Men här tycker jag att tiden hjälper mig – att jag ger mig själv tid att processa kring sakerna och sedan kommer fram till att det är okej att släppa taget. Så mitt råd är att låta processen ta den tid som behövs för att minska rädslan/risken för att ångra sig. Och ångra sig gör man sällan i praktiken – jag har faktiskt svårt att komma på någonting som jag verkligen ångrat att jag rensat ut. Kanske jag kan tänka ibland att något skulle varit bra att ha haft kvar, men jag känner inte att jag ångrar mig. Känslan av ett lättstädat och luftigare hem är värd mer.

Vilken tidplan som passar bäst är väldigt individuellt. Arbetar man heltid får man kanske ge sig själv en lång tidplan och rensa en halv dag varje helg. Sedan beror det såklart mycket på vilken energi man har, det är viktigt att ta hänsyn till också. Kanske har man allt tid i världen men är sjukskriven på grund av depression, då kan man inte heller bara köra på i 190 km/h utan får planera in så mycket man orkar. Det tar kraft att rensa ut också, speciellt när man rensar bland sentimentala saker som foton och minnessaker. Här får man ta pauser mellan varven, så långa pauser som man behöver. Själv har jag haft flera veckors paus ibland när hjärnan har sagt stopp.

Vilken tidplan passar dig? Eller fungerar det för dig att rensa när andan faller på?

Föregående

Kom ihåg dagsljuset!

Nästa

Bastun – en helig plats för mig

5 kommentarer

  1. Kan bara instämma med dig att det tar lång tid att rensa! Viktigt att låta det ta den tid man behöver för att känna sig bekväm med sina beslut. Jag har läst om en del fall där det gått fort fram och att man sedan ångrat sig och i värsta fall även upptäckt att minimalism inte alls passar den man egentligen är som person. En god idé för de flesta är förmodligen att låta det växa fram bit för bit och utvärdera efter hand.

    Jag försöker minnas tillbaka på hur jag genomfört mitt rensande i det stora hela och det har nog varit både spontant när lusten fallit på men också planerad tid. Jag har ägnat stor del av min lediga tid till att rensa de senaste åren, men det har också varit längre uppehåll när jag behövt hämta ny kraft. Det kan vara mycket utmattande och efter varje inlämning till auktion har jag ofta känt mig helt tömd.

    Nu ska jag försöka koppla ner mig några dagar igen. Har inte lyckats så bra med bara en dag/vecka fritt, det har blivit betydligt fler än så. Att det ska vara så svårt:(.
    Har du några bra tips på hur man skapar en god balans med att vara upp/nedkopplad?

    Kram på Dig & Trevlig helg!

    • Eva Maria

      Tack för dina tankar med att man kan upptäcka att minimalism inte passar alla. Det vore mycket trist om man har gjort sig av med många saker för fort och sedan ångrar sig. Det kan ju vara fina saker som man faktiskt trivs med att ha runt omkring sig. Så absolut, jag tror också att det är viktigt att utvärdera efter hand och revidera sina mål med utrensningen. Själv hade jag en otydlig idé om att jag nog ville leva som en minimalist (vad nu begreppet egentligen innebär – det kan finnas flera tolkningar!) när jag började rensa ut. Nu har jag kommit mer till målet att jag vill gärna ha saker jag tycker om, men jag vill ha så pass få saker så att hemmet blir funktionellt, lätt att städa och inte ger mig för många intryck. Är jag någonstans och ser en jättefin sak som jag förälskar mig i så kan jag köpa den! Till exempel hittade jag en kristallvas på loppis och den var jag bara tvungen att köpa 🙂 (Den kostade bara 60 kr!) Men om du har några tips på var man kan läsa om just det att personer har upptäckt att de gjort sig av för mycket får du gärna skriva det! Det hade varit intressant och lärorikt att läsa om.

      O ja! Jag kan också bli helt slut efter en period med rensande. Det tar helt stopp och då behöver jag pausa från allt med projekt och vänta in motivationen igen! Under tiden kanske jag läser något i ämnet och får nya idéer.

      Angående balansen med att vara upp/nedkopplad så har jag några regler. Reglerna har jag satt till mig själv eftersom när jag fastnar i sociala medier och liknande så jag har märkt att jag blir stressad, trött och ofokuserad på det jag egentligen ska göra, plus att jag tappar tid till annat. Så det jag försöker hålla mig till är att jag läser mail varje förmiddag, eftersom jag har bestämt att jag ska sitta och arbeta med datorn på förmiddagarna. Då arbetar jag med bloggen, andra texter och ekonomi i ett annat företag. Här behöver jag vara disciplinerad eftersom det är lätt att halka in på annat när man jobbar hemifrån! Jag har bett min familj och vänner att inte ringa mig mellan 8-12. Det har varit lite gnissel med det men nu fungerar det bra. Jag har också haft svårt att sätta gränser och inte prioritera mitt eget arbete. Sen kanske jag kollar lite sociala media efter lunch och en stund på eftermiddagen men efter cirka kl 15 så försöker jag att inte kolla mer. Det är för att jag blir trött i huvudet av för mycket skärmtid och hjärnan fastnar i massa information som tar energi. På eftermiddagen och kvällen vill jag göra andra mer praktiska saker som laga mat, städa, träna etc. Kanske 1-2 kvällar i veckan brukar jag sätta mig vid datorn för att göra privat administration som räkningar, boka saker, beställa något med mera. Men det är en balansgång för ibland kan man jagas av känslan av att ”missa något” när man inte är uppkopplad hela tiden. Där kanske man kan djupdyka i vad det är man tror att man missar – ofta så är det ingenting! Och försöka slappna av i det och tänka att det jag gör här och nu utan skärm är viktigare.

      Det blev lite långt svar nu men det var bara några tankar! Hoppas du får en jättefin helg och att du njuter av allt mysigt! Utan skärm! Kram Eva Maria

      • Tack snälla för att du delade med dig av ditt upplägg!

        Tycker det verkar vara ett bra sätt att liksom sätta en tid på em och sedan fokusera på andra saker. Jag kan bli väldigt flyktig i det här med datorn och mobilen och det kan bli både hit och dit och alldeles för mycket. Min hjärna orkar inte heller utan behöver verkligen pausa från skärmen, men av någon anledning finner jag det vara svårt. Det finns så mycket där ute på webben att läsa och upptäcka och roa sig med:).

        Jag har tyvärr inte några sparade bokmärken med artiklar om dem som rensat för mycket och sedan ångrat sig. Dock skrivit lite om det i ett inlägg på bloggen här: https://komma-hem.blogspot.com/2019/06/minimalism-en-balansgang.html#comment-form men ingen länk tillbaka till var jag läst det. Det jag googlat på vid tillfälle har förmodligen varit något i stil med: ‘minimalism gone wrong’ eller t ex ‘downside of minimalism’, ‘problems with minimalism’ och ‘extreme minimalism’. Det är intressant och lärorikt att även ta del av den negativa sidan av minimalism.

        Vidare är minimalism definitivt något som passar mig bra, men jag vill inte leva som extremminimalist. Har läst en bok om detta som förvisso ändå gav en hel del inspiration; ‘The Happy Minimalist’ av Peter Lawrence.

        Det handlar nog väldigt mycket om att hitta sin egen punkt, något som kan se väldigt olika ut och inget är ju rätt eller fel och gillar verkligen citatet om minimalism som säger: ‘Minimalism is living with what you Need and what you Love’. Håller faktiskt på att skriva om detta i ett inlägg på bloggen. Får se om det blir bra nog att dela framöver:)

        Nu siktar jag på att koppla ner efter lunch och resten av helgen. Tack för dina tips. Ha det nu så fint & en Trevlig helg!
        Kram på Dig, Tina

        • Eva Maria

          Godmorgon Tina!

          Oh, tack för länken till ditt inlägg om att minimalism är en balansgång. Väldigt tänkvärt för mig just nu. Jag känner att jag är just i det läget att fundera över vad som passar mig. Det viktigaste är kanske inte mängden saker utan att man har ordning och det tycker jag att jag har nu. Jag har rensat ut massor men har fortfarande många saker kvar, men det är saker jag gått igenom noga och tycker om så kanske jag tar en paus och funderar över detta. Kanske kan det vara bra att pausa i perioder och känna in vad som passar. Och tack för tipsen på vad man kan googla. Det är väldigt sällan man läser om den negativa sidan. Helt klart som du skriver i ditt inlägg är att rensandet kan bli ett beroende och tillvaron kan komma att cirkulera kring detta, som med vilket beroende som helst. I perioder kan jag känna att det har blivit så för mig. I perioder har jag varit besatt och bara varit hemma och rensat. Ser fram emot om du skriver ett inlägg om minimalism!

          Jag fastnar också gärna i sociala media. Det jag tycker mest om är alla fina foton på inredning men även fika med kaffekoppar och kakor 🙂 Men i helgen blev det faktiskt ganska nedkopplat, några gånger fick jag stoppa mig själv för det går med automatik att ta upp mobilen och ”bara kolla” en stund. Som substitut har jag ju mina ”coffee table books” som jag bläddrar i, kanske jag ska göra ett inlägg om dem och visa mina favoriter!

          Måndag idag och jag önskar dig en kreativ och höstmysig vecka! Kram Eva Maria

          • Detsamma till dig fina Du<3!
            Och jättegärna att du delar dina coffe table books. Blev väldigt nyfiken på den om fjällstugor tror jag det var(?) som du nämnde vid något tillfälle. Har alltid drömt om en vacker timrad stuga:).
            Kram på Dig!

Lämna ett svar till Tina Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén