Inspiration att rensa ut i ditt hem!

Kategori: Hoarding

Ur syn, ur sinn?

Stämmer det gamla talesättet ”ur syn, ur sinn”? Att det man inte ser glömmer man bort?

Jag blev uppmärksammad på talesättet när jag satt och tittade på en av mina favoritserier, Modern Family. Mitch sade i ett sammanhang när han ville glömma bort något, att är det ”out of sight” så är det ”out of mind”. Jag hade aldrig hört det uttrycket förut och blev nyfiken på om det fanns en motsvarighet på svenska. Och det finns det tydligen – ”ur syn, ur sinn”. Wiktionary – Den fria ordboken säger: Det som inte är direkt synligt eller märkbart förträngs eller glöms bort.

Här började jag fundera på om det gäller så med saker som man stuvar undan på alla möjliga ställen. Eller när man till och med hyr ett förråd för att slippa se sakerna. Jag har ju mitt loft på 40 kvm som är fullt med lådor och prylar. Väldigt skönt att inte behöva titta på all bråte och periodvis kan jag nog säga att jag nästan glömmer bort att det är så många saker däruppe. Men helt glömmer jag inte, jag har ändå den där gnagande frustrationen över att det är fullproppat däruppe. Enligt Feng Shui är det inte bra alls med ett fullproppade loft, det kan hindra dig från att nå dina drömmar. För många saker i källaren symboliserar ett ankare som håller dig fast och du får svårt att frigöra dig.

Ur syn, ur sinn 🙂

När jag läser om hoarding gäller det här talesättet i allra högsta grad, fast tvärtom. Personer som lider av hoarding har ofta en rädsla att glömma bort saker och därför låter de hellre saker ligga framme så att de ska vara synliga. Det kan vara saker som behöver göras och de vill ha en påminnelse om det, till exempel räkningar som ska betalas, rabattkuponger som ska användas eller ett klädesplagg som ska bytas i affären. Då bildas det lätt högar som innehåller många olika kategorier av saker.

Känner du igen dig i att smyga undan saker för att slippa se dem? Eller låter du saker ligga framme för att du är rädd för att glömma dem?

Tips: Två poddar och en artikel

Jag fick tips av Maria som läser bloggen att det finns en podd som heter Kropp & Själ och nu senast har de släppt ett avsnitt som handlar om att samla på saker och varför vi har svårt att släppa taget. Volen Ivanov, som medverkat till min bok, är med i en intervju i podden. Mycket givande att lyssna på detta avsnitt, tack för tipset Maria!

Den andra är en podd på engelska som heter Be Uncluttered. Jag fick tips om den i en Facebook-grupp som jag är med i (gruppen heter “Rensa i röran på riktigt” och vem som vill kan gå med i den gruppen). Jag har börjat lyssna på podden och den är mycket trevlig och jag blir glad av att lyssna på den. Det är två unga kvinnor som arbetar med att hjälpa andra personer med att rensa ut och få koll på sina hem och prylar. Det finns många avsnitt så det är bara att lyssna på!

Hu för trädgårdstomtar!

Och en artikel som var i Svenska Dagbladet häromdagen. Man behöver logga in för att kunna läsa den. Jag har läst den och jag tycker att det var intressant läsning så jag hoppas att ni kan logga in och läsa den också.

Kommentera gärna om ni har fler tips på lärorik och inspirerande läsning eller lyssning!

Njut av dina framgångar med en Rensa ut-dagbok!

Det går upp och ner i perioder när man rensar ut. I vissa perioder har man mer energi och så kommer det perioder när det är svårt att hitta motivationen och det känns som hela projektet stannar av. Så är det verkligen för mig och förut blev jag frustrerad när jag inte kunde pricka av i planeringen att saker gick framåt. Men nu tänker jag lite annorlunda för att inte vara så sträng mot mig själv. Jag vill gärna ha en plan,  som nu i sommar har jag haft ”Mina 10 små uppgifter”. Jag har genomfört åtta av dem men sedan tog det bara stopp! Tänker att då får man helt enkelt bara ta en paus. De som är kvar är att börja röja i alla skåp i hallen som ska renoveras och den sista uppgiften är att ta backup på mobil och dator.

Nu tänker jag att istället för att bli besviken på mig själv så tänker jag tillbaka på allt det jag faktiskt har fått gjort – och ofta visar det sig vara ganska mycket. Det jag började med för tre år sedan var att skriva en Rensa ut-dagbok. I den skriver jag allt det jag har rensat ut och även om jag har genomfört något projekt som har med ordning och reda att göra, t ex städat garderoben. Jag tror att det är viktigt att stanna upp och titta tillbaka på saker man genomfört istället för att bara känna sig besviken. Det går att tänka så på flera områden i livet – bättre att tänka på det som blev gjort än det som inte blev gjort.

När det tar emot så tar jag fram mina anteckningar och riktigt njuter av hur mycket jag har fått gjort! Helst vill jag visa dem för någon annan som kan berömma mig extra! (Intresset från omgivningen är dock begränsat…!)

Mina 7 långsiktiga mål med att rensa ut

I boken Buried in Treasures som jag som jag skrev om här på bloggen nyligen, finns det en övning där du ska kartlägga dina mål på lång sikt utifrån ditt behov och din önskan att rensa ut. Du kan kalla det för vinster också, vilket som känns mest motiverande. Vitsen med att sätta just långsiktiga mål är att ha något att fokusera på när det känns tufft och arbetet tar emot. I boken kallar författarna det för ”Keep your eyes on the prize”.

På kort sikt är det lätt att välja den enkla vägen ut. Om du ska rensa i en hög med papper och det känns jobbigt, så väljer du kanske istället att sätta dig i soffan och se på TV. Det känns bäst på kort sikt men tänker du istället på vad du vill uppnå på lång sikt – till exempel att du vill få ett luftigt arbetsrum, så kan detta få dig att ta tag i uppgiften. Sikta på belöningarna på lång sikt istället för på kort sikt. Detta tankesätt kan du såklart använda till fler områden i livet som när du vill gå ner i vikt, komma igång med träning eller söka ett nytt jobb. Att nå ditt mål blir din belöning.

Mina 7 långsiktiga mål med att rensa ut, ha färre saker och bättre ordning hemma:

Dessa mål har varit med mig i flera år, egentligen sedan 2010 då jag började rensa ut, även om jag inte har haft dem nedskrivna i detalj. Det har tagit lång tid för mig men jag kan säga att jag absolut känner att jag har nått olika grad av framgång i samtliga av dem. Jag har aldrig haft som mål att bli minimalist, mitt mål har mer handlat om att få ett funktionellt och luftigt hem.

Mål 1: Att få en luftigare känsla i mitt hem

Jag hade så många saker och hemmet kändes helt överbelamrat. Jag blir lätt stressad av för många intryck och jag började fundera på om det även fungerade så i hemmet. Kanske kunde det vara så att jag kunde minska min stress genom att ha färre saker och bättre ordning hemma? Då skulle jag kunna känna att jag kunde varva ner när jag kom hem och hemmet skulle vara den återhämtningsplats som jag behövde. Det var den frågan som startade min process med att rensa ut.

Framgång:

Mitt hem är så mycket luftigare nu. Känslan av att komma hem är mycket bättre och när jag vet att det är städat hemma kan jag tänka på mitt hem och finna lugn. Jag är inte helt i mål – jag har några rum kvar som behöver bli luftigare och några olika kategorier av saker som behöver gås igenom. Men blir man någonsin helt klar? Det tror jag inte, hemmet är som ett levande dokument som ändras allt eftersom livet förändras.

Mål 2: Lättare att hitta saker

Jag vet att jag har en viss sak, men var är den? Man letar sig fördärvad och sen slutar det med att man får köpa en ny… bara för att en vecka senare hitta den! Detta är frustrerande och tar massa tid i onödan. Med bättre ordning och varje sak på sin plats så borde detta problem gå att lösa!

Framgång:

Detta har inneburit en stor förändring för mig. Ibland behöver jag leta efter mina nycklar och glasögon men förutom det så tycker jag att jag har koll på var prylarna håller hus. När något av barnen letar efter något specifikt så vet jag oftast var det är och det har blivit som en tävling för mig själv.

Mål 3: Lättare att städa

Varje gång jag skulle städa fick jag först plocka undan många saker som stod på golvet och låg på bänkar och bord. Först efter det kunde jag börja dammsuga och torka ytor. Att bjuda hem någon tog emot för jag visste att jag skulle få städa i två dagar innan. Det lockade mig att komma dit att direkt kunna ta fram dammsugaren och börja städa.

Framgång:

Detta är nog den största vinsten hittills. Att bara kunna ta fram dammsugaren och börja städa direkt. Hallen och tvättstugan som delar rum skapar ofta problem men den ska vi renovera under hösten och hoppas på att kunna hitta smarta lösningar till förvaring.

Mål 4: Lättare att bjuda hem vänner

Detta mål hänger ihop med målet om städning. Om jag har ett hem som har en bättre grundordning så behöver jag inte känna samma stress inför att bjuda hem vänner, eller om jag får oväntat besök.

Framgång:

Här gömmer sig ett mysterium. Ja, det har verkligen blivit lättare att bjuda hem vänner, vilket jag tycker är så skönt och mysigt. Men det är som att jag fortfarande har en bild av mitt hem som stökigt och överbelamrat. Det är som en slags självbild som inte har hängt med i förändringen. Jag jobbar på det men det går långsamt. När någon ska komma hem blir min första spontana tanke fortfarande att det går inte eftersom det är så stökigt.

Mål 5: Tid och energi till annat

Jag har upplevt att ett stökigt hem tar mycket energi av mig. Faktisk även när jag inte är hemma rent fysiskt så kan tankarna på mitt stökiga hem komma till mig och stjäla min energi. Målet här är en egentligen en fråga som jag vill få svar på – Kan det vara så att ett hem med färre saker och bättre ordning ger mig tid och energi till annat? Jag tror att det är så. Kanske jag kan känna mig mer utåtriktad både socialt och inför nya intressen om mitt stökiga hem inte tynger mig.

Framgång:

Svaret på frågan ovan är Ja! Tidigare har jag varit så upptagen med mitt stökiga hem så jag har tackat nej till roliga saker. Då har jag tänkt att jag istället måste vara hemma och städa, men sen när jag väl är hemma så har jag ändå inte städat. Ju bättre ordning jag får, ju mindre bunden känner jag mig till hemmet.

Mål 6: Att kunna använda hemmet mer

Här tänker jag att jag vill ha plats för att kunna ta fram symaskinen eller måla, utan att först behöva röja av en yta. Helst skulle jag vilja ha ett hobbyrum till detta men det räcker att veta att det finns ett bord som är ledigt där jag kan sätta mig med olika projekt.

Framgång:

Jag har plats till pyssel men har inte kommit igång så mycket med det ännu. Jag tror det har att göra med att jag fortfarande lägger mycket av min fritid på att rensa ut och känner att jag inte har riktigt tid ännu. Men det är också en fråga om prioritering, egentligen skulle jag kanske välja att göra mer pyssel än att städa och rensa hela tiden! Att städa och rensa blir som en vana man bara gör!

Mål 7: Ekonomiska vinster

Här tänker jag framför allt på de kläder jag köpt i onödan som hänger i garderoben med prislappen kvar. Kanske om jag säljer dem så får jag igen några av pengarna. Detta ska dock i sig inte bli ett hinder – känner jag att jag inte orkar sälja dem så är det bättre att bara skänka dem. Oavsett så blir belöningen blir en luftigare garderob!

Framgång:

Definitivt en framgång här! I början sålde jag mycket på Tradera men efter ett tag tyckte jag att det tog för mycket tid, så nu använder jag mig mest av Sellpy. Till Sellpy har det hittills blivit 16 påsar! Större saker som möbler, cyklar och annat brukar jag lägga ut på vår lokala annonstavla på Facebook eller på Blocket. Jag har blivit bättre på att snabbare identifiera och sälja saker jag inte använder. Sen skänker jag mycket också, framför allt till Erikshjälpen. Vad gäller min garderob så är den betydligt mindre och luftigare nu men jag har fortfarande mycket kläder jämfört med något slags medel tror jag. Å andra sidan har jag kommit fram till att eftersom kläder är ett av mina intressen så är det okej att jag har lite fler kläder. Detsamma gäller för böcker som jag också har ett stort intresse för. Jag blir glad när jag står och tittar i min bokhylla och då är det också okej!

Specifika mål: Loftet och garaget

Ni som varit med mig länge här på bloggen känner till mitt dilemma och min ångest för loftet. Det är fullt med saker, framförallt med saker som barnen vill spara. Jag hade som idé förut att loftet i princip helt skulle tömmas men det målet har jag fått revidera. Jag gjorde en stor insats på loftet som tog flera veckor och månader. Slutresultatet blev jättefin ordning på loftet, fortfarande mycket saker, men i superordning! Jag packade ner alla saker i flyttlådor och skapade ett system där jag numrerade alla lådor och sedan dokumenterade på en lista vad som var i kartongerna. Så när barnen letar efter något nu brukar det inte ta mer än två minuter att hitta det! Garaget har blivit så mycket bättre också, min händiga sambo monterade upp hyllor längs väggarna så alla saker kunde komma upp från golvet och få sin egen plats. Detta var ett projekt som min sambo gjorde åt mig i födelsedagspresent! Gissa om jag blev glad?!

Så det var mina 7 mål! Vilka är dina? Lämna gärna en kommentar eller maila till mig!

Boken om hoarding “Buried in Treasures”

Jag vill berätta om boken ”Buried in Treasures – Help for Compulsive Acquiring, Saving, and Hoarding” av David F. Tolin, Randy O. Frost och Gail Steketee. Översatt till svenska skulle det bli ungefär ”Begravd i Skatter – Hjälp för tvångsmässigt köpande, sparande och sjukligt samlande” men tyvärr finns inte boken på svenska. Det är en fantastisk bok tycker jag och nu har jag läst den två gånger.

De tre författarna tillhör de ledande forskarna i världen inom ämnet hoarding och behandling av hoarding. De har alla doktorerat och är professorer i sina respektive ämnen; David F. Tolin inom psykiatri, Randy O. Frost inom psykologi och Gail Steketee inom socialt arbete. Med tanke på detta funderade jag på om boken skulle vara svår att ta sig igenom men helt tvärtom tycker jag – den är skriven på ett lätt språk (även om du inte är jätteduktig på engelska) och den har en mycket ödmjuk ton som genomsyrar hela boken. Målgruppen för boken är de som lider av hoarding, deras anhöriga och de som arbetar med klienter som lider av hoarding.

Författarna själva säger:
”Boken är en karta och du är chauffören. Att få kontroll över ditt samlande kommer att bli ett hårt arbete. De har aldrig träffat någon som upplevt denna process enkel. Många vill slänga ut boken genom fönstret!”

Målet med processen är att förändra sättet du ser på saker och hur du fattar beslut. Boken innehåller en steg-för-steg-plan att ta kontroll över ditt tänkande, känslor och beteende. Den innehåller även fakta om vad hoarding innebär och ger en stor förståelse för hur olika personer fastnar i hoarding och inte kommer ur det. Ett kapitel handlar om hur du kan minska ditt köptvång, vilket ofta går hand i hand med hoarding. Här finns tips om regler du kan sätta upp för dig själv och ett kort med frågor som du kan kopiera och ha med dig när du går i affärer. Författarna menar att ju mer kunskap och förståelse du har för hoarding, ju bättre kan du bli på att kontrollera din hoarding. I boken finns tester med frågor som kan ge svar på vilken grad av hoarding du har, från mild till allvarlig. I slutet av boken finns även samma tester för att följa upp processen och se om det har blivit en förbättring.

Parallellt i boken får du lära känna två personer, Helen och Bill. De lider båda av hoarding men på olika sätt. De är påhittade personer men har de problem som författarna möter hos sina klienter. Helen och Bill blir exempel på de olika teorier och moment som beskrivs i boken och då blir det lättare att förstå hur det kan fungera i praktiken.

Orsakerna till varför du fastnar och inte kommer igång med att rensa ut kategoriseras i fem stycken ”The Bad Guys” men till hjälp finns det sex stycken ”The Good Guys” som är tankesätt och strategier för att komma loss. En av dessa ”The Bad Guys” är att du luras att tänka med för kort tidsperspektiv. Det känns bäst just här och nu att inte ta tag i röran. Men en av ”The Good Guys” är att istället sätta upp långsiktiga mål och hålla ögonen på dem. Då är det lättare att göra den ansträngning som krävs.

En övning i boken är att formulera sina egna långsiktiga mål med vad som kan blir bättre om du rensar ut och får mer ordning i ditt hem. Dessa mål ska du sikta på i stunder när det känns jobbigt att rensa ut. I boken säger de ”Keep your eyes on the prize!” för att beskriva detta. En person börjar sin process först då fördelarna är större med att ha ett hem i ordning, än att hålla kvar vid sina saker och röra. Detta illustreras med en våg med två vågskålar. Den ena skålen innehåller vinster med att rensa ut, till exempel att kunna ta emot gäster, få ett säkrare hem, kunna städa lättare eller sälja saker och få ihop pengar. Den andra skålen innehåller orsaker/ursäkter till att hålla fast vid sina saker och därmed undvika det arbete och eventuella ångest det kan föra med sig att rensa ut. Först när vågskålen med fördelarna att rensa ut väger tyngre får personen insikt och motivation till att börja sin process. Den här bilden av vågskålarna tycker jag på något sätt säger allt! Det kan vara svårt att hitta drivkraften till att börja din process med att rensa ut men när du skapar mål och drömmar som blir viktigare än att hålla fast vid sakerna så går startskottet.

Något som är uppmuntrande är att rensa ut och hålla ordning är en färdighet som alla kan träna upp. Det är som en muskel och precis som du tränar dina muskler för att blir starkare kan du träna upp din färdighet i att rensa ut. Har du svårt att komma igång på grund av olika orsaker eller att du helt enkelt har generellt svårt att koncentrera dig, så börja med 10 minuter om dagen. Börja med områden som du själv tycker är lätta, till exempel om du tycker att köket är lättare så börja med det. Träna 10 minuter om dagen tills du känner att du kan gå vidare till 20 minuter och så vidare. När du kommit upp i längre stunder är du redo för svårare områden.

När jag har läst den här boken så har jag läst den långsamt och antecknat mycket vid sidan av. Jag har reflekterat över vad jag kan använda mig av i min egen process och jag har fått mycket inspiration av den här boken till att fortsätta mot mina långsiktiga mål. Så jag vill varmt rekommendera den till alla som på något sätt berörs av det här ämnet. Om du inte kan läsa på engelska kanske du kan be en vän att läsa den högt för dig i omgångar och översätta. Om du köper boken så tänk på att det ska vara den andra upplagan (second edition) eftersom den är omarbetad och innehåller fler avsnitt. Du kan köpa den som vanlig bok eller e-bok. Jag skriver inte detta som någon reklam, jag har ingen kontakt med författarna, utan jag vill bara rekommendera den för att jag tycker den är så givande. På till exempel Bokus hittar du den här:
https://www.bokus.com/bok/9780199329250/buried-in-treasures/

Nästa inlägg om hoarding kommer att handla om mina egna långsiktiga mål efter att ha gjort övningen i boken.

Kram Eva Maria

Vad är hoarding?

En av mina planer inför 2021 var att läsa och lära mig mer om begreppet hoarding (på svenska kallat patologiskt eller sjukligt samlande). Jag har läst en del om det tidigare och sett på de olika TV-program som finns om hoarders. Till min bok ”Rensa ut & Lev lättare – en smart guide till ordning hemma” fick jag chansen att intervjua Volen Ivanov som är legitimerad psykolog och arbetar med klienter som har problem med hoarding. Han forskar även i  ämnet och utvärderar olika behandlingsmetoder. I boken delar han med sig av sina råd till de som själva har problem eller till de som är anhöriga. Jag är mycket tacksam för hans medverkan.

När jag började rensa ut så tänkte jag inte så mycket på att jag hade svårt för att göra mig av med saker. Framför allt så tänkte jag att alla hade samma svårighet. Men jag förstod efter ett tag att jag behövde längre tid än andra på mig att fatta beslut om varje sak och jag blev dessutom väldigt trött av processen. Därför så gav jag mig själv massor av tid till min utrensning, delade upp det i små projekt och återhämtade mig mellan varven. Det gick med myrsteg framåt och när någon kom hem till oss och påpekade att det var stökigt blev jag väldigt ledsen inuti. Jag visste själv att jag gjorde framsteg även om det gick långsamt. I kombination med att jag shoppat för mycket så blev det en extra utmaning för mig att samtidigt införa perioder av köpstopp, vilket var helt nödvändigt för processen. Jag vill inte kalla mig själv för hoarder, men absolut har jag en mild grad av det. När jag läser om hoarding och olika sätt att bli fri från det, så känner jag igen mig och den informationen hjälper mig. Så för mig känns det okej att kalla mig för ”recovering hoarder” (en hoarder som tillfrisknar). Jag hittade det uttrycket i en artikel jag läste och kände att den titeln passar mig (se nedan under Källor).

Att lida av hoarding är belagt med skam och tabu, speciellt i kontrasten med alla perfekta hem som visas upp i sociala media, i tidningar och på TV. Personen som är drabbad bjuder kanske aldrig hem någon till sitt hem och på så vis är det ingen som känner till personens problem. Ibland upptäcks det först när någon måste besöka personen, såsom släktingar eller sjukvårdspersonal. Tidigare ingick hoarding i den diagnos som kallas OCD (obsessive compulsive disorder, på svenska kallat tvångssyndrom), men sedan 2013 är det en egen diagnos. Anledningen till att det fick en egen diagnos var att hoarding inte helt passade in under OCD och behandlingarna för hoarding behövde utvecklas. Man kan vara en hoarder av olika grad från mild till allvarlig. Hos en person med graden allvarlig hoarding slammar hemmet igen och det kan till och med utgöra en fara för personen – saker kan trilla ner, ta eld eller så kan det utvecklas ohyra.

För att beskriva hoarding i praktiken kan det vara lättare att förstå när man använder de engelska orden ”collector” och ”hoarder”. På svenska har vi inte riktigt några bra ord för att skilja på dessa olika sätt att samla på, vi säger bara samla i ett ord.

En ”collector” kan vara en person som samlar på till exempel frimärken, handväskor, äggkoppar – det vill säga att samlingen har ett specifikt tema och en röd tråd. Personen har ordning på sin samling, är glad och stolt över den och visar gärna upp den för andra. Ofta har barn en period när de samlar på något, till exempel fotbollskort, men vissa behåller sitt intresse för att samla även som vuxna.

En ”hoarder” däremot har ingen ordning eller struktur på sitt samlande. Det kan vara allt möjligt huller om buller. Saker som kan vara ”bra att ha” eller saker som de är starkt känslomässigt fästa vid utan att det egentligen finns en motiverad anledning. Sakernas ekonomiska värde i sig behöver inte ha någon betydelse. Tanken på att göra sig av med sakerna skapar ångest. En hoarder kan även samla på djur, då kallas de ”animal hoarder”. Då har de ofta inte utrymme eller resurser att ta hand om alla djur på ett bra sätt vilket kan leda till att djuren får lida.

Det kan vara så många som 2-6% av befolkningen som lider av hoarding. Det syns som ett problem främst i västvärlden eftersom vi har ekonomiska möjligheter och närhet till konsumtion. Eftersom de som lider av hoarding helst inte släpper in någon i sitt hem finns det ett mörkertal. Man vet ännu inte helt varför vissa drabbas av hoarding. En del av orsaken till att någon blir en hoarder kan vara genetisk. Vi har som människor sett ur ett evolutionärt perspektiv vunnit på att samla på mat och material för att överleva. I vårt moderna samhälle kan orsakerna också finnas i vår uppväxt eller om vi har varit med om någon form av trauma. Att hålla fast vid saker kan ge oss en trygghet när världen runt omkring förändras eller är orolig. En del av de som drabbas av hoarding kan ha andra diagnoser också, till exempel ADHD. I vissa av de TV-program som visas om hoarders förbises ofta personernas bakgrund och orsakerna till deras problem. Istället kan de framställas som lata och odugliga vilket jag tycker är ledsamt. Jag tror att bilden hade blivit en annan om de berättat mer om deras bakgrund och eventuella trauman.

I nästa inlägg om hoarding kommer jag att berätta om boken ”Buried in Treasures – Help for Compulsive Acquiring, Saving, and Hoarding” av David F. Tolin, Randy O. Frost och Gail Steketee. (Översatt till svenska skulle det bli ungefär ”Begravd i Skatter – Hjälp för tvångsmässigt köpande, sparande och sjukligt samlande” men tyvärr finns inte boken på svenska.) Det är en fantastisk bok tycker jag och nu har jag läst den två gånger.

Källor, och om du vill fördjupa dig:

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén