Inspiration att rensa ut i ditt hem!

Kategori: Reportage Sida 1 av 3

Organisera böcker – hembesök hos Maria!

Min väninna Maria frågade om jag ville komma hem till henne en dag och hjälpa henne med att gå igenom hennes böcker. Hon önskade att rensa ut en del böcker och sedan organisera de böcker hon ville behålla. Detta ville jag mer än gärna! Vi skrattade lite åt detta projekt då vi båda älskar böcker och undrade om det skulle sluta med att inte en enda bok rensades ut, eller att jag tog hem alla!

När jag kom hem till Maria började vi med att samtala om vilken målbild och känsla hon ville uppnå för sina böcker. Hon ville få ett luftigt intryck av bokhyllorna i vardagsrummet och här ville hon behålla de reseminnen hon hade sedan tidigare i form av foton i ramar och souvenirer. I bokhyllorna i arbetsrummet och sovrummet ville hon helst ha bara böcker.

Vi började med hyllorna i vardagsrummet. Vi valde att gå igenom kategori för kategori (se de olika kategorier nedan). Maria lyfte ut böckerna och började titta igenom dem. Under tiden passade jag på att dammtorka hyllplanen. Sedan satte vi oss tillsammans i soffan och tog upp en bok i taget. Här blev jag förvånad – Maria var väldigt målmedveten och jag förstod att detta var något som hon laddat inför! Hon kunde sortera ut många böcker och jag behövde inte vägleda så mycket alls, bara kring några böcker där vi diskuterade om det var en bok som skulle behållas eller inte.

De böcker som Maria ville behålla satte hon tillbaka i bokhyllan i ordning efter kategori. De böcker hon valt att släppa taget om delade hon in i två högar; en hög för att skänka och en hög att ta med till jobbet. Maria arbetar på ett större bibliotek och tar ibland hem böcker som rangerats ut och de ska sedan lämnas tillbaka.

Några punkter vi stötte på och diskuterade:

Namn i böcker

När det står namn eller hälsningar i böcker, till exempel Grattis på födelsedagen kära Maria 12 år – önskar Farmor, hur ska man tänka här? Vi resonerade som så att om det är allmänna hälsningar och namn som ovan kan det bara stå kvar, men om det kanske är ett ovanligare namn tillsammans med mer personliga hälsningar eller adresser kan man välja att sudda ut (om det är skrivit med blyerts), måla över med annan penna eller riva ur sidan. Detta är nog en smaksak och hur man själv känner. Men bättre att göra något av dessa alternativ än att slänga hela boken, så tänkte vi.

En fin hälsning i en bok kan också göra boken i sig till ett minne som man vill spara. En bok tar inte så stor plats i hemmet och är lättare att spara än minnen i form av till exempel en möbel eller ett klädesplagg. Kanske har man fått boken i ett speciellt sammanhang och den som gav boken har valt den med omsorg. Då blir boken ett minne av situationen och personen som gav den. Så den här kategorin av böcker kan kännas bra att hålla fast vid tycker vi.

Lista eller fotografier på böcker man rensar ut

Är det några böcker man känner sig lite osäker på men ändå vill rensa ut, så kan man skriva en lista på de böckerna ifall man skulle ångra sig. (Men jag gissar att det väldigt sällan händer att man ångrar sig!) Maria valde att ta foto med mobilen på vissa av böckerna hon rensade ut men inte alla.

Vi hann inte gå igenom alla böcker denna dagen, så ett eller flera besök kommer det att bli! Jag blev så upprymd och glad av att gå igenom böckerna tillsammans med Maria och jag fick också ny inspiration. De böcker som Maria rensade ut tog jag med mig i bilen och nästa dag lämnade jag dem till Erikshjälpen. Och då undrar ni säkert hur det gick – fick jag någon bok med mig hem?! Ja, jag fick en bok av Maria! Det är en bok som heter Så gör jag av Bodil Malmsten. Maria hade länge tänkt att ge den till mig och nu fick den ett nytt hem i min bokhylla! Ser fram emot att läsa den.

Kategorier av böcker som vi inventerade i Marias bokhyllor:

  • Kokböcker, pärmar och lösa papper med recept
  • Floror och faunor
  • Trädgård
  • Konst
  • Språk – lexikon och böcker
  • Reseböcker
  • Kartor – böcker och papperskartor
  • Romaner
  • Ungdomsböcker
  • Barnböcker
  • Heminredning
  • Släktforskning
  • Kurslitteratur
  • Självutveckling och psykologi

Vill du att jag kommer hem till dig och hjälper dig med dina böcker?
Kika på min tjänst Ordningskonsult i sydvästra Skåne!

Intervju med Förrådsguiden

Mattias Ejbe på Förrådsguiden (foto: Björn Leijon)

I mitt tidigare inlägg berättade jag om min nyfikenhet på hur det fungerar att hyra förråd. Nu hälsar jag er välkomna att läsa en intervju med Mattias Ejbe som driver sajten Förrådsguiden där du kan söka efter lediga förråd runt om i hela landet. Tack Mattias för dina intressanta svar på alla mina frågor och dina tips på vad man ska tänka på när man vill hyra förråd! (Frågor, svar och tips avser när en privatperson hyr ett förråd.)

Vilka är de största aktörerna på den svenska marknaden för privatpersoner?

De med flest anläggningar är dessa:

  • Shurgard (36 anläggningar)
  • 24Storage (27 anläggningar)
  • Magasinera extrafickan (11 anläggningar)
  • Green Storage (9 anläggningar)
  • Hyrbox Sverige (10 anläggningar)
  • Nivika Mittlager (6 anläggningar)
  • Pelican Self storage (6 anläggningar)
  • City Self Storage (6 anläggningar)

Siffrorna är från hösten 2021.

Hur tror du att marknaden för förrådsuthyrning kommer att se ut i framtiden? Kommer behovet att hyra förråd att öka, minska eller vara oförändrat? I så fall varför?

Det finns flera trender som talar för respektive emot att det behövs fler förråd i framtiden. Dagens unga köper färre fysiska saker, det finns en trend i att köpa mer begagnat istället för nytt vilket skulle tala emot att det behövs fler förråd i framtiden. Trenden är dock glasklar i kort perspektiv; vi har betydligt fler förråd i Sverige idag än för 10 år sedan och den trenden fortsätter, det byggs just nu ett antal fler förråd. De förråd som finns har god nivå på uthyrning, vilket också talar för att det finns ett ökat behov. När till exempel villor säljs numera är det mycket vanligt att de flesta möblerna flyttas till ett förråd och att det istället är en homestyling-firma som inreder med deras möbler.

Vilka är de vanligaste anledningarna till att man hyr förråd?

De vi har kontakt med brukar ha behov i samband med att man flyttar, kanske flyttar man ihop eller isär, till mindre eller så. Det är också många som bor i andra eller tredje hand och då inte vill flytta med sig alla sina grejer varje gång. Det finns också de som är mellan boenden eller flyttar utomlands något år. Slutligen är det dödsbon där man inte hinner med att fördela arvet innan man måste ha flyttat ut alla grejer från bostaden.

Det lite intressanta är att de flesta verkar tro att de bara kommer behöva ett förråd i ett par månader, men det blir nog alltid fler månader än man tänkt…

Vad skulle du vilja säga att det kostar att hyra ett förråd? Eller är det olika och svårt att säga ett snittpris? Kanske du kan ge ett specifikt exempel så att den som inte alls vet kan få en uppfattning?

Priset för att hyra ett förråd per månad är ca 250 kr/m2, dock med stora variationer, ju längre från centrum av en stad du kan ha ditt förråd, desto billigare är det. På Moveria – hyra förråd 2022 kan du hitta tabeller med priser som du kan använda.

Finns det fördelar eller nackdelar att hyra förråd från en större aktör jämfört med att hyra av en mindre aktör?

Större aktörer har ofta bättre öppettider och genomtänkta processer vilket gör det hela enkelt. De mindre aktörerna är ofta billigare och kan också vara flexibla att förhandla med. En mindre aktör behöver man vara mer noggrann att granska än en större. Ett bra sätt att kolla en aktör kan vara att kolla med SSA Sweden (Self Storage Association Sweden) om aktören är seriös.

Hur brukar det fungera med försäkring för de saker kunden förvarar i förrådet? Tecknar de en egen försäkring hos uthyraren eller är det något som kan ingå i hemförsäkringen? Om man är på resande fot har man kanske ingen hemförsäkring.

En del hemförsäkringar täcker även det du har i förrådet, men långt ifrån alla. Om det inte täcks så måste du kolla om förrådsföretaget har en tillräcklig försäkring, så är sällan fallet, då måste du istället komplettera. Förrådsföretagen är ofta pigga på att sälja en kompletterande förrådsförsäkring som läggs på månadshyran. Dock kan det vara värt att kolla om du kan lägga till detta till din hemförsäkring istället, ofta är det billigare.

När en kund inte har betalat sin hyra för förrådet, vad händer då? (Här tänker jag på de program som finns där oöppnade förråd säljs på auktion, till exempel “What’s inside” som köper förråd utan att veta vad som finns inuti.)

I de allmänna villkoren hos många förrådsbolag så finns det faktiskt inskrivet att de har rätt att sälja dina grejer för att täcka dina skulder till bolaget. Redan kort efter att du inte betalat så kan de hindra dig från att få tillträde till grejerna. Så även i Sverige skulle det gå att ordna tv-auktioner…

Om man vill hyra ett förråd – har du några tips på vad man ska tänka på? Kanske är det något specifikt som är bra att ha med i hyreskontraktet?

  • Det första är att inte hyra för stort, det går ofta in mer än du tror om du packar rätt. Takhöjden i förrådet kan vara värd att kolla, värt mycket om du kan ställa till exempel en soffa på högkant.
  • Försäkring enligt ovan.
  • Fundera på hur länge du behöver ha förrådet och om alla grejerna behöver vara nåbara under tiden. Om det är så att de ska vara nåbara så kanske du behöver ett större förråd så att du slipper lyfta ut alla grejer varje gång.
  • Kallförråd är billigare än varmförråd, men då bör du inte ha grejer som skadas av kyla.
  • Priset, dubbla gärna tiden du tror att du behöver förrådet när du räknar på om det är värt att utnyttja ett lockpris med halva priset första månaden eller så.
  • Tillträde till förrådet, behöver du ha tillträde dygnet runt, eller är det ok att behöva boka några dagar i förväg.
  • Avstånd till förråd, det är stor prisskillnad att ha ett förråd centralt i en stad jämfört med att ha det långt utanför. Men det är ju mer praktiskt att ha sina grejer i närheten.
  • Slutligen ett tips att fundera över; gå igenom de grejer som du sparar, fundera på vad det skulle kosta att köpa begagnade. Det kanske är bättre att sälja dem än att förvara dem, och när du eventuellt behöver 100 vinglas från IKEA igen så hyr du dessa eller köper begagnade. Det är nog många som betalat mångdubbelt mer för att förvara sina grejer än vad de är värda i pengar. Sen kan dina saker självklart ha andra värden än pengavärden 🙂

Tack Mattias för dina svar på mina frågor! Jätteroligt att få lära sig allt detta om att hyra förråd! Vad tycker ni om att hyra förråd, hade ni kunnat tänka er det? Eller har ni kanske redan provat att hyra förråd?

Susanne på Rofylld Vardag förenklar livet med ordning och reda

Förra sommaren läste jag Journalistik del 2 på Folkuniversitetet. En av mina uppgifter var att skriva ett porträtt av någon som jag inte tidigare kände men var nyfiken på. Så jag tog kontakt med Susanne Neubert som är certifierad KonMari-konsult och som är i färd med att starta upp sitt företag Rofylld Vardag. Vi hade ett mycket trevligt möte i hennes fina trädgård och det var så spännande att höra hennes berättelse!

Susanne förenklar livet med ordning och reda

Susanne bestämde sig för att skapa ordning hemma för att frigöra tid. Efter att ha följt Marie Kondos metod reste hon till London för att utbilda sig till KonMari-konsult. Susanne är en av några få i Sverige som läst utbildningen och har nu startat eget företag för att hjälpa andra.

Marie Kondo och Susanne Neubert i London 2018
Bild lånad av Susanne, Rofylld Vardag

Det är en strålande sommardag och Susanne Neubert visar vägen genom sin lummiga trädgård med välskötta träd, buskar och färgglada blommor. Susannes hem är en oas i den äldre delen av Åkarp och här bor hon sedan 24 år tillbaka. Det har blivit en del renoveringar under åren och nu senast kompletterades huset med solpaneler på taket. Under en pergola med slingrande vinrankor och blåregn dukar Susanne fram te och kakor. Strimmor av ljus dansar på bordet och det är som att sitta i en trädgård vid Medelhavet.

Susanne arbetar som förskolelärare i grannkommunen Lomma. Hon älskar barn och har alltid trivts bra på sitt arbete sedan hon tog sin examen 1995. Men under en period upplevde Susanne att tillvaron blev alltmer stressfylld. Hon kom hem sent från arbetet på vardagarna och helgerna gick åt till att städa och återställa hemmet. Istället för att kunna göra roliga saker på helgen kände Susanne att hon var tvungen att komma ikapp med hushållet. Hon saknade att kunna vara spontan, läsa och pyssla i trädgården. Familjen hade många saker och hon började fundera på om det skulle bli lättare om hon rensade ut. Efter att ha börjat rensa i flera omgångar utan framgång kom hon över boken “Konsten att städa” av den japanska organisationskonsulten Marie Kondo.
–Äntligen hittade jag en metod som passar mig, säger Susanne och skrattar. Tidigare hade jag inte någon struktur för att organisera men med KonMari-metoden där man tar en kategori i taget och slutför den så gick det mycket lättare. Den första kategorin är alltid kläder och den andra är böcker, fortsätter Susanne.

Vardagen förändrades när var sak fick sin egen plats, något hon var van vid från sitt arbete som förskolelärare. En hållbarhet med balans mellan arbete och fritid infann sig. Med nya rutiner för tvätt och städ hann hon med mer i veckorna. Hon skapade scheman för städuppgifterna – till exempel dammsugning på onsdagar, städa toaletterna på torsdagar och alltid se till att disken var färdig innan läggdags.
–Det blir en bättre start på dagen att komma upp till ett rent kök, menar Susanne. Helgerna frigjordes och hon kunde hitta på roliga upplevelser istället för att vara hemma och städa. Denna upptäckt påverkade henne starkt och 2018 tog hon mod till sig och reste till London för att deltaga i ett seminarium med Marie Kondo. Det blev en dubbel utmaning eftersom hon inte var van vid att resa själv och hon visste inte vad hon skulle förvänta sig. Men de tre dagarna i London med över 100 personer från 30 olika länder tände en gnista i Susanne och när hon kom hem bestämde hon sig för att utbilda sig till certifierad KonMari-konsult.

Kravet för att komma med på seminariet var att ha gjort sitt eget hem enligt KonMari-metoden och redovisa det, vilket Susanne redan gjort. Utbildningen till konsult innebar att praktisera sina kunskaper i andra hem i minst femtio timmar. I de timmarna ingick att i ett av hemmen skulle alla kategorierna gås igenom utifrån metoden. Efter varje avslutad kategori lämnade Susanne in en rapport och fick feedback. I utbildningen ingick även ett skriftligt prov och en intervju innan hon fick sin certifiering.

På frågan om Susanne ser sig som en minimalist så svarar hon nej, egentligen inte. Hon vill hellre referera till Marie Kondos begrepp ”lagompunkt”. Lagompunkten kan vara olika för olika personer beroende på intressen. Om någon har ett stort intresse för böcker kan tvåhundra stycken vara lagom för den personen. Marie Kondo förespråkar att vända på det – istället för att fokusera på det som ska rensas ut, är det lättare att fokusera på det som vi vill behålla. När du håller saken i din hand ska den gnistra av glädje – Spark Joy, är det motto som Marie Kondo använder.

Vissa kategorier är svårare att gå igenom än andra, berättar Susanne, som arvegods, fotografier och presenter. Hennes råd är att spara dessa till sist för att inte fastna. Efter hand så lär man sig och det blir lättare organisera. Vad gäller presenter tycker hon inte att vi ska vara så sentimentala. Hon menar att en present har syftet att göra någon glad, och när det är uppfyllt behöver man inte behålla den för alltid. Men hon är noga med att sälja eller skänka de saker hon rensar ut. Att kasta saker i soporna tycker hon känns väldigt fel. Susanne känner att nu när hon kommit en bit i livet har hon lärt sig att det inte är sakerna som räknas utan upplevelserna. Hon njuter av det hon har och köper sällan något nytt.

Idag är Susanne i färd med att starta upp sitt eget företag, Rofylld Vardag, där hon hjälper andra att skapa ordning. Hon coachar sina klienter att gå igenom sina ägodelar men stressar inte fram några beslut.
– Att rensa ut är en process och en egen resa som ingen annan kan påverka. Vi befinner oss i olika faser i livet och det måste man respektera. Att gå igenom någons hem kan vara känsligt och klienten får själv styra över vilka områden vi ska gå igenom. Jag har tystnadsplikt och det uppstår ett förtroende mellan mig och klienten. Jag vill sprida kunskapen och det är härligt att kunna hjälpa andra och se resultatet, berättar Susanne.

På väg ut från trädgården visar Susanne ytterligare några sittplatser där det bjuder in till att bara sitta och koppla av. Precis så det ska kännas när man kommer hem efter en lång dag.

Om Susanne:
Namn: Susanne Neubert
Ålder: Fyllde 50 år i fjol och firade det med en resa till New York
Yrke: Certifierad KonMari-konsult och förskolelärare
Bor: I Åkarp mellan Malmö och Lund
Familj: Man och två vuxna döttrar
Brinner för: Skapa ordning och reda, rutiner i vardagen och trädgård
Aktuell med: Har startat företaget Rofylld Vardag där hon hjälper klienter att skapa ordning

Marie Kondo
Marie Kondo är en organisationskonsult från Japan som blivit känd främst genom sin första bok Konsten att städa. Hon har skapat en egen metod, KonMari-metoden, där hon går igenom hemmet kategori för kategori och hon börjar alltid med kläder och sen kommer böcker. Istället för att rensa ut bestämmer Marie Kondo vilka saker hon vill behålla. Spark Joy är hennes motto – om  saken ”gnistrar av glädje” så behåller hon den. När en sak har tjänat färdigt sitt syfte tackar hon den och gör sig av med den. Varje kväll städar hon sin handväska och säger tack för att den hjälpt henne under dagen.

Vill ni läsa mer om Susanne besök henne på Rofylld Vardag!

Byline: Eva Maria Karlander

Utställning på Återbruket

Den fina utställningen! (Bild lånad av arrangören)

På Återbruket på Mobilia i Malmö pågår just nu en utställning med återbrukade saker, Design-rundgång: En utställning om design och återbruk. Det är saker som fått nytt liv och nya funktioner. Jag har med en sak som jag har sytt och använder till förvaring för mina smycken. Jag var på utställningen dagen den öppnade, 8 augusti, och det var spännande att se alla fina och finurliga saker! Har du vägarna förbi så kika gärna in och besök utställningen! Du kan även lämna ett tips på hur man kan återbruka saker och då är du med i en tävling om ett exemplar av min bok!

En tv som blivit ett hem för en katt!
Gafflar som blivit elefanter! (Tycker de är helt underbara!)
Min förvaring som är sydd av en gardin och diskhanddukar.

Dockhus på Katrinetorp!

Idag regnar det och det är ganska så skönt! Trädgården behöver verkligen vatten och en sval dag som den här passar jag på att tvätta och stryka. Så vill jag passa på att berätta om en väldigt söt utställning vi var på häromdagen, en utställning med dockhus på Katrinetorp utanför Malmö. Vi skulle egentligen någon helt annanstans men råkade hamna där och blev så förtjusta i de fina dockhusen! Utställningen finns kvar fram till 18 augusti.

Helt fantastiskt! Alla små detaljer och trappor mellan våningarna!
En fransk konstnärslya!

Jag tycker att det är så roligt med dockhus och har några på loftet… ett av dem började min dotter och jag att renovera! Får jag fint på loftet kanske jag kan fortsätta med dockhusen! Det vore skönt att ha någonstans där det kreativa kan ligga framme mellan gångerna så att man inte behöver plocka undan.

Fem skräp om dagen!

Min väninna Eva har startat projektet ”Fem skräp om dagen”. Varje dag har hon som mål att plocka upp fem skräp och kasta i närmaste papperskorg, men oftast blir det fler än fem. Eva bor i Höör och pendlar till sitt arbete i Malmö. Tidigare i år började hon reflektera över hur skräpigt det var på många ställen längs hennes pendlingsväg. Först promenerar hon till tåget i Höör, åker tåg och sedan cyklar hon från stationen i Malmö till sin arbetsplats. Hon startade Facebook-sidan ”Fem skräp om dagen” och nästan varje dag lägger hon upp en bild på stället och skräpet hon plockat upp. När hon plockar skräp kommer hon i kontakt med andra som liksom hon vill att det ska bli renare i samhället. Det smittar av sig och fler börjar plocka skräp. Jag är imponerad – hon är en miljöhjälte!

Eva har startat “Fem skräp om dagen”

Eva har funderat mycket på orsakerna till varför vårt samhälle har blivit så skräpigt och ser att det krävs en beteendeförändring. Hon kontaktar kommuner, företag och individer för att nå ut till många i den här frågan. Men hon är inte ensam, det är många som observerat att det har blivit skräpigare. Nyligen har Sydnytt haft inslag om skräpet i Malmö och fler gör som Eva och hjälper till att plocka skräp. Alla vill egentligen ha rent omkring sig men ibland hinner kommunernas städpatruller inte med alla områden och då är det viktigt att vi alla hjälps åt och tar ansvar för att hålla rent.

Evas tips för en renare omgivning:

  • Ha en extra påse och en trädgårdshandske i fickan och plocka upp några skräp som du ser
  • Prata med dina barn och gör det till en rolig grej att plocka skräp
  • Planera en skräp-plockar-dag med dina grannar
På söndag den 28 april och lördag 18 maj ordnar Eva en skräp-plockar-dag i Höör!

Gilla gärna sidan ”Fem skräp om dagen” på Facebook och följ Evas arbete för en renare omgivning!

Eva och jag känner varandra genom att vi gick en starta-eget-kurs tillsammans för några år sedan. Hon har också varit min yoga-lärare och medverkat i min bok med en intervju om hur det gick till när hon sålde alla sina saker och reste till Indien för att studera yoga. Men det är en annan historia 🙂

Hundra händer – Uma Bazaar påverkar klädindustrin med mode

I butiken Uma Bazaar råder det ordning och reda samtidigt som det sprakar av färg. För den modemedvetna finns det mycket att välja på, både till festen och basgarderoben. Uma Bazaar har också blivit rekommenderad av franska Elle! Men Elisabeth som grundat och driver butiken, är egentligen inte alls intresserad av mode. Hennes mål är att påverka klädindustrin och bekämpa fattigdomen.

Uma Bazaar är en klädbutik som ligger vid sidan om Åhléns i Malmö. Klockan är 12 och butiken har just öppnat för dagen. Jag har varit här som kund några gånger tidigare och har alltid blivit så nyfiken på bakgrunden till den lilla butiken. Den här gången har jag kommit hit för att intervjua Elisabeth Gudmundson som startat och driver Uma Bazaar sedan 2005. När jag kliver in från kylan står Elisabeth och stryker. Det ångar om de nya kläderna som ska hängas upp.

Det är mysigt i butiken och kunderna letar sig in en efter en. De provar och får smakråd av Elisabeth under tiden som vi pratar och dricker en kopp te. Jag förstår snabbt att de ekologiska jeansen är populära. Jag frågar vilka regler Elisabeth har för att välja kläder till sin butik. Kläderna ska vara tillverkade med hänsyn till miljö och de som arbetar. Tillverkningskedjan ska vara transparent, det vill säga att kunden ska kunna få information om materialet och var plagget har tillverkats. Kläderna har passerat hennes nålsöga men den viktigaste regeln är att hon själv ska kunna bära plagget med gott samvete, då kan hon även sälja det i butiken. Kunderna som handlar här är ofta medvetna och väljer sina kläder med omsorg. De ska hålla länge och passa med det som redan finns hemma i garderoben.

Mellan kunderna passar Elisabeth på att stryka och hon håller upp en byxa och frågar mig: ”Vet du att den här byxan kanske har rörts av hundra händer?” Först förstår jag inte vad hon menar, men sen förklarar hon: ”Alla händer som först plockat bomullen, vävt tyget, sytt plagget och sedan via alla transporter.” Jag blir tyst för en stund och ser det framför mig, det känns nästan overkligt.

I början kunde det hända att kvaliteten på kläderna varierade, som exempel nämner Elisabeth det indiska kooperativet Creative Handicrafts. När hon ringde och påpekade att toppen och kjolen som skulle höra ihop inte hade samma färgton fick hon svaret: ”Men Elisabeth, spelar det så stor roll? Här har vi folk som svälter.” Hon skrattar när hon berättar det och såklart ger det perspektiv, men för att bygga en hållbar industri måste kläderna även kunna säljas. Idag sitter Creative Handicrafts i bra lokaler och kan erbjuda sina anställda rätt villkor. De är fairtrade-certifierade och 
producerar numera för brittiska People Tree som bara producerar i 
fairtrade-certifierade kooperativ. Och färgerna stämmer överens!

Uma Bazaar är en speciell butik och när jag går ut i kylan igen förstår jag varför jag varit så nyfiken. Kunderna kan klä sig väl och följa modet medan Elisabeth påverkar och utvecklar klädindustrin. Att driva en butik som säljer hållbart mode är hennes sätt att göra världen till en bättre plats.

  • Namn: Elisabeth Gudmundson
  • Yrke: Världsförändrare. Driver butiken Uma Bazaar.
    Har tidigare grundat gatutidningen Aluma och namnet på butiken Uma Bazaar kommer härifrån.
  • Brinner för: Bekämpa fattigdom – alla måste kunna leva på sin lön.
  • Gör helst en ledig dag: Den tillbringar jag med min son eller i hängmattan.

Elisabeths råd för att bli en medveten konsument:

  • Börja med att titta i din garderob och inventera de kläder du redan har. Kanske behöver du inte så mycket nytt?
  • Fundera över hur ditt liv är fördelat mellan arbete och fritid. Anpassa din garderob efter dina behov.
  • Gillar du inte att stryka så leta efter strykfria plagg!
  • Lär dig mer om de olika materialen. På Sveriges Konsumenters hemsida hittar du en bra materialskola som du kan använda som utgångspunkt. Och välj gärna ekologiskt och Fairtrade!

Sist men inte minst! När du ser ett plagg du vill ha – känn efter om du verkligen behöver det och om det kommer att ge dig glädje lång tid framöver!

Tack Elisabeth för det trevliga besöket i din butik!

Marie Kondo städar med glädje – ny serie på Netflix

Marie Kondo är den söta japanska kvinnan som blivit städgurun med hela världen. Kanske är hon en person som man antingen älskar eller hatar, lite som vår egen Ernst Kirchsteiger. Jag hör till dem som fallit för Marie Kondo och blev väldigt glad när nyheten kom att hon har en egen TV-serie på Netflix. Det känns som att öppna en pralinask när jag sätter mig i soffan för att titta på de åtta färgglada avsnitten.

Bilden är lånad från Netflix

Intresset för städning och organisering kom tidigt in i Marie Kondos liv. Marie städade överallt där hon såg att det var stökigt. Hemmet där hon växte upp blev snabbt välstädat tack vare henne och hon stannade gärna inne på rasterna och städade i klassrummet. Hon var bara 15 år när hon började se sitt intresse som ett möjligt yrke i framtiden. När hon fyllt 19 år startade hon sin konsultverksamhet med att hjälpa personer med att få ordning hemma. Idag är hon 34 år och har hunnit bli den stjärna som lyser starkast på himlen i städbranschen. Hon har givit ut flera böcker men de som är mest välkända är ”Konsten att städa” och ”Spark Joy”. Nyligen har hon spelat in TV-serien ”Konsten att städa – med Marie Kondo” som visas på Netflix.

I de åtta avsnitten får vi följa Marie och hennes assistent när de besöker olika hem som fastnat i röran och upplever stark stress. Hennes assistent är också hennes tolk. Marie kan en del engelska men ofta pratar hon japanska som hennes assistent översätter till engelska. I varje hem börjar hon sitt arbete med att ”hälsa på hemmet”. Detta gör hon genom att sätta sig ner på golvet och känna in hemmets själ. Då blundar alla och är tysta en stund. Efteråt har Marie fått en uppfattning om vad just det hemmet behöver hjälp med. Deras saker delas in i kategorier och de börjar alltid med kläderna.

Deltagarna i serien får lära sig Maries grundidé som är att inte välja det som ska rensas ut utan välja det man vill behålla. För att fatta dessa beslut så ska sakerna ”spark joy”, alltså ”gnistra glädje”. Då tar man upp en sak och håller den nära sig för att känna om den gnistrar av glädje eller inte. Om inte, kan man göra sig av med saken och då tackar man den för att den tjänstgjort en väl. 

Serien är mycket välplanerad och strukturerad. Varje avsnitt följer en mall men jag tycker ändå att hon lyckas skapa variation. Familjerna som medverkar har olika problem som Marie tar sig an att lösa. I det första avsnittet är det en familj med småbarn, i det tredje är det en änka och i det sista avsnittet är det två personer som ska flytta ihop. Jämfört med andra liknande serier som till exempel Buried Alive, Consumed och Storage Hoarders tycker jag att Marie Kondos serie är mer respektfull för deltagarna. Jag upplever inte att deltagarna blir uthängda på ett förödmjukande vis. Att Marie själv inte pratar engelska fullt ut i serien tycker jag inte upplevs som störande utan tvärtom charmigt och det ger en tydligare bild av den hon är och hennes kultur.

Jag som har ett stort intresse för ämnet städa och organisera har följt Marie och fördjupat mig i hennes böcker. I den första boken ”Konsten att städa” uppfattade jag Marie mer som en militant städgeneral, men i den senare boken ”Spark Joy” får hon en mer sympatisk framtoning. Hennes mjukare sida kommer även fram i denna nya TV-serie vilket jag ser som positivt. Möjligtvis kunde hon försöka att få fram mer bakgrund från deltagarna, hur de hamnat i sitt kaos med alla saker. Det hade varit intressant att få veta mer om det.

Jag har verkligen fastnat för den här serien! Jag rekommenderar den till alla som vill få inspiration till att komma igång och göra fint i sina hem. Marie Kondo vill hjälpa tittarna att skapa harmoni och lära sig att städning är en källa till glädje. Detta budskap lyckas hon verkligen att förmedla.

Källor:

Konsten att städa – med Marie Kondo (2019) Netflix
Kondo, Marie (2011) ”The life-changing magic of tidying” Vermilion
Kondo, Marie (2016) ”Spark Joy” Vermilion Wikipedia (2019) Marie Kondo

Byline: Eva Maria Karlander, februari 2019

Besök på söta bageri Leve!

Det finns några saker i livet som gör mig sådär sprakande lycklig. En av dem är bagerier. I min ungdom bakade jag alltid hemma, det var något som gjorde mig väldigt glad. När jag slutade gymnasiet tänkte jag bli bagare och jobbade ett år i ett litet bageri i Ängelholm. Jag älskade att komma dit tidigt på morgonen. Jag promenerade från min vindsvåning som jag hyrde i andra hand, genom den ännu mörka och sovande staden till det lilla bageriet. Det doftade alltid så gott och det var ljust och varmt, vilket passade mig som alltid är frusen. Sen hände det väl något längs vägen, jag blev inte bagare, jag läste till ekonom istället, hur nu det gick till. Men kärleken till bröd och bagerier har jag kvar och så fort jag får chansen sätter jag mig på ett café och bara njuter av atmosfären.

Så häromdagen fick jag den där sprakande upplevelsen igen. Det var sådan tur för mig för jag blev inbjuden av Karin till bageriet Leve i Malmö. Karin och jag började blogga ungefär samtidigt och lärde känna varandra genom bloggandet. Det är hennes son Martin som tillsammans med en vän startat det söta bageriet Leve. Direkt när jag kom in fick jag den där kontinentala känslan av att det är helt okej att fördriva dagarna sittande på ett café och filosofera över livets väsentligheter. Det blev inte sämre av att det fanns jättegoda bröd och alla möjliga små underverk att välja mellan, så att blodsockret kunde hålla sig på en jämn nivå. Det mesta är dessutom ekologiskt så då kan man unna sig med gott samvete. Eftersom det var ett tag sedan Karin och jag träffades blev vi sittande en lång stund. Karin har också haft en paus i bloggandet men har nu startat upp sin blogg Klimatglad igen, den ska bli spännande att följa. Utanför de immiga fönsterna var det regn och mörker men det gjorde ingenting, det plussade bara på vår mysfaktor tillsammans med semlor och varm choklad.

Sysav är med och effektiviserar textilåtervinningen!

Under hösten har jag gått en kurs i journalistik på Folkuniversitet, det har varit lärorikt och roligt. Vi har haft olika inlämningsuppgifter och en av dem har varit att göra en intervju om en nyhet i en kommun. Eftersom jag gillar Sysav och är intresserad av deras arbete med miljö och återvinning frågade jag om jag fick komma dit och träffa dem.

Nyheten som jag läst om är att Sysav medverkar i projektet SIPTex för att effektivisera textilåtervinningen, jättespännande! Det är ett projekt som pågår under ett år och ska vara klart nu i december.

Jag fick träffa Ann Nerlund som är miljöpedagog på Sysav. Jag lärde mig massor om textilåtervinning men jag fick även en rejäl boost på det personliga planet – ny inspiration att shoppa och återvinna smartare helt enkelt! Kanske ett nytt nyårslöfte?!

Ann Nerlund, miljöpedagog på Sysav.

Så här blev mitt reportage:

I Sverige är vi modemedvetna och vill gärna ha det senaste i garderoben. När vi tröttnar på våra textilier slänger vi dem, ofta i hushållssoporna. Här behöver vi bli smartare menar Ann Nerlund, miljöpedagog på Sysav AB. Just nu pågår SIPTex-projektet som ett led i att effektivisera textilåtervinningen.

Vi konsumerar 13 kg textilier per person och år. Det är främst kläder men även andra textilier som lakan och handdukar. Varje år slänger vi 10 kg varav bara 2 kg lämnas till återvinning. Idag lever vi inte längre efter devisen slit och släng, utan köp och släng. ”Fast fashion” är ett begrepp där produktion och konsumtion har ökat, både i hastighet och mängd. Shopping har blivit en fritidssysselsättning utan att egentligen fylla ett verkligt behov. Ann Nerlund arbetar som miljöpedagog på Sysav AB och vill att vi ska bli smartare både som konsumenter och återvinnare.

Ann berättar att vi har blivit bättre på att lämna de kläder vi tröttnat på till välgörenhet. Det är ett bra alternativ och fler personer får tillgång till kläder. Textilier som är trasiga och smutsiga har hittills haft väldigt låg återanvändning och hamnar oftast i hushållssoporna. Detta blir ett resursslöseri eftersom det har krävts stora resurser för att tillverka textilierna och att fibrerna sedan inte kan återanvändas. Det som sker idag är att textilier som inte kan användas igen återvinns på så vis att de klipps itu och blir till exempel stoppning i möbler. Intensiv forskning äger nu rum för att kunna ta till vara fibrerna mer effektivt. Sverige och Tyskland är de land i världen som ligger längst fram på det området.

Sysav AB är en av deltagarna i projektet SIPTex och vill att vi ska bli smartare när vi konsumerar och återvinner textilier. SIPTex är ett Vinnovaprojekt som löper under ett år och blir färdigt nu i december. Projektet är ett led i att bygga upp en mer effektiv sortering och återvinning av textilier. Textilier består av olika typer av fibrer från bland annat bomull, ull och syntet vilket kräver ett stort arbete med att sortera. För att kunna återvinna fibrerna i textilierna måste de först sorteras. Detta sker under projektet i en sorteringsanläggning i Avesta. I anläggningen finns en specifik maskin som via optiska sensorer känner av olika typer av fibrer och även färger. Maskinen är väldigt duktig på sitt jobb och kan ställas in på att sortera ut till exempel vita textilier av 100% bomull.

De återvinningsstationer som idag har insamling av textilier är Bunkeflo och Norra Hamnen. Där kan vi konsumenter lämna de textilier som vi tycker inte kan användas ett varv till.

Förklaringar:

Sysav AB: Sydskånes avfallsaktiebolag, ägs av 14 skånska kommuner

SIPTex: Svensk Innovationsplattform för Textilsortering, finansieras av Vinnova och är ett steg 2-projekt inom programmet Utmaningsdriven innovation. Det leds av IVL Svenska Miljöinstitutet och genomförs tillsammans med ett brett konsortium bestående av forskningsinstitut, myndigheter och aktörer från olika delar av värdekedjan för textil; Gina Tricot, H&M, Human Bridge, Malmö Stad, Stockholm Vatten, SYSAV, ReturTex, Swerea IVF, Kemikalieinspektionen och Naturvårdsverket.

Källor:

Intervju med Ann Nerlund, miljöpedagog på Sysav AB

www.sysav.se

www.ivl.se

Byline: Eva Maria Karlander

Sida 1 av 3

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén