Rensa ut & Lev lättare

Inspiration att rensa ut i ditt hem!

Kategori: Rensa ut Sida 1 av 14

Vykort från Loftet!

Mitt loft är ett perfekt resmål i dessa tider. Häruppe får jag vara garanterat ensam och i karantän. Ingen vill komma upp här, och hunden kan inte klättra upp på stegen så hon står nedanför och morrar. Jag har erbjudit samtliga inblandade att komma upp och sortera sina egna saker men det är otroligt vad alla blir upptagna med annat just då. Till och med en läxa som måste läsas blir plötsligt väldigt akut.

Men nu vill jag berätta att jag har nått ett delmål. Detta hände i helgen som gick och det känns så bra. Delmålet var att gå igenom alla saker, sortera, organisera och rensa ut det som gick att rensa ut på egen hand. Många turer till Erikshjälpen i Malmö har det blivit. Jag har packat ner alla lösa saker i lådor som jag har numrerat och gjort en tillhörande lista på vad som är i varje låda. Alla mina pärmar har jag gått igenom och gallrat, till och med kört det utrensade materialet till förbränning.

Det är fortfarande mycket saker på loftet, det är jag medveten om, men som en före detta hoarder så känner jag mig så nöjd och glad för detta delmål. Det är många timmar som jag spenderat häruppe på loftet, både soliga och regniga dagar. Förut syntes inte golvet på loftet, man fick med livet som insats kräla över sakerna för att komma upp och i säkerhet för att inte trilla ner i hålet.

Och om detta var ett delmål, vilket är slutmålet? Ja, det vet jag inte riktigt ännu. Helst skulle jag vilja att en del av loftet kunde bli en arbetshörna, det är väldigt ljust och varmt häruppe. Jag skulle också önska att barnen kunde gå igenom sina saker och kanske ordna en loppis, det hade varit härligt, men jag förstår att de vill spara en del av sina saker också. Jag får helt enkelt suga på karamellen ett tag!

FÖRE
EFTER

Vecka 20: Saker att sälja

Veckans uppdrag var att inventera saker som jag kunde sälja. Det blev kläder! Jag hade tänkt gå igenom andra kategorier av saker också men i och med att jag var så upptagen med min garderob så blev det kläder.

Jag beställde 2 påsar från Sellpy och fyllde dem med:

  • 4 skjortor
  • 4 shorts
  • 2 jackor
  • 4 jeans
  • 5 tröjor
  • 1 par längdpjäxor

Just nu tar det lång tid för Sellpy att lägga ut sakerna man skickar in, det beror delvis på Corona men även för att många är hemma och passar på att rensa ut, skulle jag tro. Det står att det tar 13 veckor nu så det är lite svårt att säsongsanpassa. Mina kläder blev blandade säsonger men vi får se hur det går. Jag har sålt med Sellpy flera gånger förut och det mesta brukar bli sålt. Det är hög provision men det blir ändå en liten slant, på sistone har jag inte tagit mig tid att själv lägga ut annonser och sälja.

Vecka 19: Vaser och blomkrukor

Blommor från trädgården i min favoritvas!

Då var vecka 19 också gången! Jag sparade min uppgift till idag, sista chansen kan man väl säga! Det blev en inventering av vaser och blomkrukor men det var inte så farligt som jag hade förväntat mig. Jag har rensat ordentligt inom den här kategorin förut så det blev ingen vas eller kruka ut idag. Vaserna står i ett skåp i vår tvättstuga och jag torkade ur skåpet och ställde tillbaka dem i bättre ordning. Några var smutsiga så jag fyllde dem med vatten och lite ättika och lät dem stå i blöt så blev de som nya. Blomkrukorna förvarar jag i garaget och de fick en genomgång. Idag passade vi också på att plantera våra tomatplantor i större krukor och några frön som vi hittade. Det ska bli spännande att se hur det går! Sen plockade jag några olika små blommor i trädgården och satte i min favoritvas – en vas som består av nio små vaser på en platta. Nästa vecka är det vecka 20 och då har jag planerat att fundera på saker som jag vill sälja. Önskar er en fin start på nästa vecka!  

Vecka 18: Pappershögar

Så var det söndag igen och dags att se om veckans mål blev uppfyllt, och det blev det otroligt nog. En trist surdeg i form av högar med papper i arbetsrummet som behövde sorteras in i pärmar. Uppgiften blev klar på en timme och det är väl märkligt att man ska behöva skjuta upp sådana små uppgifter?! Jag kom igång och började även på förra veckans uppgift att sortera in lösa foton. Det känns ibland som halva jobbet är gjort bara genom att man har börjat. Uppgiften för vecka 19 blir att sortera och städa bland vaser och krukor, det ser jag fram emot!

Vecka 17: Sortera lösa foton och förvara dem

Den här veckan har jag inte kommit helt i hamn. Uppgiften var att sortera lösa foton och hitta smart förvaring till dem. Det jag har hunnit göra är att jag har samlat in alla fotoramar i vårt hem vilket blev 27 stycken. (Jag vet, antagligen över genomsnittet.) En del av dem var ganska dammiga så jag städade av dem och sedan valde jag ut 8 stycken som jag ville ha kvar framme. Jag tycker mycket om att ha foton framme men nu hade det blivit för många och det gav ett plottrigt intryck. Jag gillar fotoramar och har genom åren köpt alldeles för många. Speciellt om jag har varit utomlands och hittat någon unik ram som bara måste få följa med hem. Men nu är fotoramar svartlistade, de står på Min svarta lista över förbjudna saker att köpa*. Det här med sortering av foton får jag spara till en regnig dag… det har varit så fint väder länge nu 🙂 Nästa vecka är det dags för pappershögar och jag hoppas att jag ska klara det, även om det inte regnar.

*Min svarta lista över helt förbjudna saker att köpa.
Alltså: Tänk inte ens tanken:

  • Fotoramar
  • Kontorsmaterial (söta block och pennor)
  • Ljuslyktor och doftljus
  • Elektriska köksapparater som ska förenkla mitt liv
  • Kläder som jag inte behöver
  • Träningskläder
  • Jättefint tyg som jag kan sy något av i framtiden

Coronarensar -ett nytt ord?

Svenska Dagbladet fredag 17 april 2020

Jag fastnade för ett litet reportage i Svenska Dagbladet i fredags – ”Hårt tryck på tippen när folk coronarensar”. Ett nytt ord verkar det som. Det står att under karantän och hemmajobb så passar vi på att rensa som aldrig förr. Återvinningscentraler och soptippar är invaderade av personer som rensat ut. Det är toppen men det har blivit trångt på centralerna så alla uppmanas att hålla avstånd så att viruset inte sprids mellan personerna och på vissa ställen har man ökat öppettiderna. Även hushållsavfallet har ökat, troligtvis för att vi är mer hemma och lagar mat. Detta till glädje för råttorna berättar Anticimex i Stockholm. (Scary!)

Rensar du mer hemma just nu? Jag kan nog säga att jag städar mer, rensar gör jag för det mesta så det är nog ingen skillnad. Men vi äter mer hemma och jag märker att vi har mer avfall och återvinning som kartong, glas, plast och metall. Sen tröstäter jag nog lite för att det känns så dystert med allt just nu… typ kvarg med olika smaker och choklad. Och kex med ost och fikonmarmelad framför TV-n, just nu ser jag avsnitten av Vem bor här?, och då måste man ha något tilltugg. Men nu har jag köpt Keso som ersättning för småätandet… känns dock inte lika lockande…!

Vecka 16: En kreativ hörna

Hemma hos oss är det pyssel på gång i olika former; målning, sömnad, modellbygge, nagelmålning… och i vår kreativa hörna kan man sätta sig när lusten till pyssel slår till. Jag tycker det är så skönt att ha en speciell plats för det kreativa. Fördelen är att man kan låta allt ligga framme ett par dagar om man inte blir klar. Det blir lättare att fixa något, som att laga något med symaskinen när den är lätt att ta fram och har en egen plats.

I vår kreativa hörna har vi en ”pysselhylla”, hyllan Kallax från Ikea, tror den hette Expedit tidigare. På lådorna har vi fäst lappar med text om innehållet, lapparna har vi fäst med små klämmor i metall från Panduro. Jag gillar det stora bordet (också från Ikea) där man får plats att sitta flera. Vi hade det som matsalsbord tidigare.

Den här veckan har jag gått igenom allt pyssel och rensat ut och sorterat. Men jag kommer nog aldrig att bli en minimalist på det här området…! Det tog närmare fyra timmar men jag tog några pauser och drack te. Jag är nöjd med min insats, om jag får lova att säga det! Det är viktigt att ge sig själv beröm ibland! Det borde man göra varje dag. 

Vecka 15: Skrivbord och kontorsmaterial

I veckan som gått har det varit påsklov och ungdomarna har varit hemma. De har tagit långa sovmorgnar men jag har lyckats hålla mina rutiner med att gå upp och jobba i datorn på förmiddagarna. Då är det tyst och lugnt, sedan vid 11-tiden brakar det loss och då är det svårare att hålla fokus. Det är många som arbetar hemifrån nu i coronatiden och det är nog många som märker att det inte alltid är så lätt att stänga av alla distraktioner i hemmet. Mina fällor är bland andra att jag ska bara starta en tvättmaskin, bara öppna posten, bara passa på att ringa det där samtalet… På senare tid har jag blivit mer disciplinerad genom att jag gör större arbetsuppgifter som kräver mer fokus på förmiddagen och efter lunch gör jag enklare, mindre saker. Jag fungerar bäst på förmiddagen och efter lunch är jag inte alls lika pigg i hjärnan. Här fungerar vi så olika och jag tycker det är intressant att prata med andra och höra vad som passar bäst för dem och alltid får man något tips att prova. Jag är så glad att jag har fått ett nytt arbetsrum hemma, det är stor skillnad från förut då jag satt i allrummet. Mitt nya arbetsrum var sonens sovrum förut och det är kvar vissa spår som gardinerna och jordgloben! Det känns bra att kunna låta allt ligga framme och sedan bara komma och sätta sig igen. För mig är det viktigt att ha en bestämd arbetsplats där jag kan sitta i lugn och ro och ha mitt arbetsmaterial i ordning. Ibland åker jag till biblioteket och sitter där med min dator men nu i dessa tider gör jag inte det.

På mitt skrivbord har jag min bärbara dator inkopplad till en skärm och ett tangentbord för att få bekvämare arbetsställning. Skärmen har jag pallat upp med de två tjockaste böckerna jag hade i min bokhylla så att skärmen kommer upp i ögonhöjd. Armstödet som är fastskruvat på mitt skrivbord ser kanske lite överdrivet ut men det är så bra! Jag hade tidigare problem med tennis- och musarm och gick hos sjukgymnast för det. Jag fick mycket bra hjälp med övningar och akupunktur, både vanlig och med elektricitet i nålarna. Min sjukgymnast rekommenderade att köpa ett armstöd till skrivbordet och vilken skillnad det blev! Det är bra att ha stöd under armbågarna när man skriver på tangentbordet. Jag är högerhänt men sedan mina problem med armen har jag alltid musen i vänster hand, det kan jag verkligen säga är ett bra tips. Mitt skrivbord är från Ikea och det är höj- och sänkbart med en vev, jag tyckte att det var onödigt med ett elektriskt bord. Jag är mycket nöjd med skrivbordet! Jag varierar mellan att sitta och stå. De dagar då jag tränar tennis eller något annat brukar jag sitta ner och dagar då jag är mer stillsam brukar jag stå upp för att ändå få använda musklerna lite extra. Jag har en bra skrivare med kopiator och scanner men försöker skriva ut så lite som möjligt. Under skrivbordet står Karros bur, hon ligger alltid där när jag jobbar och det är så mysigt! Hon är ett fantastiskt sällskap och det blir naturliga pauser när hon vill gå ut o kissa i trädgården. Ja, så ser det ut i mitt arbetsrum! Under påskveckan har jag städat på mitt skrivbord (men sladdarna ser alltid stökiga ut…) och rensat rejält bland mitt kontorsmaterial som jag haft i lådor. Jag är en recovering hoarder när det gäller kontorsmaterial. Jag tycker det är så mysigt med pennor, söta block, gem, post it-lappar med motiv…! Men sedan länge är det köpstopp på det!

10 saker per vecka – hur går det?

I höstas, vecka 41, bestämde jag mig för att rensa ut 10 saker per vecka. Jag blir lite besatt av det och det går mig nästan åt huvudet det här med rensandet (mer än vanligt alltså). Jag har hittills lyckats med mitt mål, oftast blir det fler än 10 saker per vecka. Att det blivit så mycket rensande just på sistone beror på att vi har renoverat två rum och möblerat om i ett tredje. Jag brukar inte skriva upp vad jag rensar ut men under dessa veckor har jag skrivit upp allt i mobilen för att hålla räkningen. Jag har även skrivit upp vad jag köpt men det är betydligt färre saker än de som lämnat hemmet! Bland annat kom Erikshjälpen hem innan jul och hämtade åtta möbler, de kom med en stor lastbil. Det kändes så väldigt bra och jag är tacksam för att de kör ut och hämtar, de gör ett fantastiskt arbete. De två senaste veckorna har jag inte lämnat iväg något eftersom jag är osäker på var jag kan köra och skänka sakerna. Lions här hos oss har stängt pga Corona, men det verkar som om Erikshjälpen i Malmö har öppet som vanligt. Jag får bygga upp ett lager här hemma och sedan köra iväg tänker jag.

Under hösten hade jag flera förkylningar och jag tyckte att det tog extra mycket kraft att rensa ut när jag inte var i form. Jag har läst på olika ställen, främst inom Feng Shui, att man inte ska hålla på med utrensningar när man inte är helt kry. Det kanske ligger något i det. Kanske är det all energi som går åt till att fatta beslut om varje liten sak – behålla eller inte. Den energin kanske man ska hushålla på för att bli frisk? Samtidigt vet jag att jag får ny energi av att rensa ut och få fint omkring mig. Under jullovet tog jag paus i rensandet men tog upp tråden igen vecka 2. Nu försöker jag ha en bestämd tidpunkt i veckan då jag rensar cirka en timme. Nu har jag även mina veckoprojekt och denna veckan är det badrummen som gäller!

Det finns andra metoder att följa när man rensar ut, till exempel 30-day Minimalism game som bloggaren Kom hem är mitt uppe i just nu! Dag 1 rensar man ut 1 sak, dag 2 – 2 saker osv i 30 dagar. Till slut blir det 465 saker! Jag tycker det är så inspirerande att följa ☺️ När jag kör fast får jag ny motivation av att läsa om andra som rensar ut! Bloggar du om din utrensning får du gärna skriva en kommentar här och länka till din blogg.

Vecka 13: Städmaterial

Blir det roligare att diska med dessa söta borstarna?
Nej. Efter bara några dagar lossnade huvudena.

Första veckotemat av de sju avklarat! Det var städskåpet som behövde en genomgång. Det var väldigt stökigt i det skåpet och istället för att organisera har jag köpt nytt städmaterial… t ex hittade jag disktrasor och svinto som kommer att räcka i flera år. En period för några år sedan shoppade jag städmaterial hela tiden. Det var som att jag inbillade mig att jag skulle städa mer om jag hade den optimala moppen eller den perfekta rengöringssprayen. Men det lärde jag mig, att det har inget samband alls, inte för mig i alla fall. Att städa handlar nog mer om att ha smarta rutiner och motivation till att få det rent och fint. Mest motiverad är jag när jag har bjudit hem folk…! (Eller då är det nog mer paniken som driver mig.)

Skäms för denna bilden…
… men lite bättre blev det! Pust!

Har ni hunnit rensa eller städa något i veckan som gått?

Sida 1 av 14

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén