Inspiration att rensa ut i ditt hem!

Kategori: Rensa ut Sida 1 av 18

Påse 23 och 24 till Sellpy

I januari gick jag igenom min garderob väldigt noggrant, men nu när jag tog fram mina sommarkläder, så kapsejsade den totalt. Förstår inte varför den gör det?! Antagligen för att jag fortfarande har för många kläder och att jag inte hänger tillbaka dem ordentligt. Så nu fick det bli ett ryck i garderoben!

Min dotter rensade också ut så vi fyllde 2 påsar till Sellpy. Så det var påsarna nummer 23 och 24 som vi skickat till dem. Jag försöker visualisera 24 påsar i ett berg framför mig, det blir mycket kläder! Det blev lite till Erikshjälpen också, 4 plagg och några påslakan. En kofta och tre toppar var så slitna så att jag fick slänga dem.

Detta fick åka till Sellpy den här gången av mina kläder:

  • 6 toppar/t-shirts
  • 5 stickade tröjor
  • 4 byxor
  • 4 kjolar
  • 2 blusar
  • 1 klänning
  • 1 handväska

Totalt: 23 plagg

Nu är det fin ordning igen i garderoben. Trots att jag rensar med jämna mellanrum och inte köper nämnvärt många nya plagg så blir jag ändå överväldigad av mängden kläder. Min mamma frågar; jag förstår inte, tar det aldrig slut?! Nej, jag förstår det inte heller, säger jag då. 🙂

Tre möbler = tre beslut

Efter renoveringen blev det några möbler över som inte hittade en plats igen. Jag har haft svårt att släppa taget om dem och det blev en process med framför allt tre av möblerna. Men nu är besluten fattade och verkställda. De fick mogna till sig och sedan kändes det rätt!

Dessa tre beslut har jag brottats med:

Ett: Stringhyllan
Jag har varit så förtjust i vår Stringhylla som vi har haft i cirka tio år i vardagsrummet. När vardagsrummet skulle göras om till kök fick vi helt enkelt montera ner den inför renoveringen. Eftersom den var ganska stor så fick vi lägga delarna på olika ställen i huset, framför allt under våra sängar. Tanken var att vi skulle montera upp den igen efter renoveringen men vi har inte hittat någon naturlig plats till den så den har blivit liggande. En orsak till detta är att den är ganska svår att sätta upp, den måste skruvas fast i väggen och då blir det inte så lätt att flytta den. Och med tanke på att ungdomarna (ja, och vi vuxna också) hela tiden får nya idéer om hur vi ska möblera och vem som ska bo i vilket rum, så har den inte kommit upp. Jag funderade på att dela upp den i sektioner och montera i olika rum, men det blev inte bra heller med tanke på att rätt som det är vill någon möblera om. Så nu kände jag att det var dags att fatta ett beslut om hyllan – behålla eller inte behålla? Vi kom fram till att inte behålla den och så lade vi ut den på Facebook i vår lokala annonsgrupp, och den kom en granne och köpte den. För att göra annonsen tydlig och se nypriset, lade jag in alla delar i ett verktyg som man kan använda när man planerar och ska köpa en Stringhylla.

Två: Den gröna fåtöljen
Detta var ett mycket svårt beslut. Den gröna fåtöljen fick jag av en kompis när jag gick på gymnasiet och den har varit med mig i många flyttar. Jag har suttit mycket i den och läst, tittat på TV eller bara myst under en filt. Den har blivit lite sliten, eller så kan man säga att den har fått patina. Min tanke har varit att klä om den men det har inte blivit av. Sen har vi haft svårt att placera den och jag har försökt att flytta runt den i olika rum med resultatet att den har blivit en Svarte Petter. Till slut bestämde jag mig för att skänka den. Vi körde den i bilen till Erikshjälpen och under hela resan dit så funderade jag intensivt på om jag ändå inte skulle behålla den… men sedan när jag sagt farväl och lämnat den så kändes det rätt! Det är ju så att man har inte plats till allt och jag värderar det högre att ha ett luftigt hem än att spara på allt.

Tre: Det gamla köksbordet
Detta var ett knepigare beslut! Vårt köksbord (i massiv ek av märket Hans K) som vi hade i det gamla köket har vi egentligen inte plats för längre eftersom vi nu har fått kök och matrum i ett och bara behöver ett bord. Vi bestämde oss för att sälja det och min sambo slipade det och oljade in det så det blev som nytt. Jag fotograferade det, kollade upp pris och skrev en text till annonsen… men sen nej, då hade jag svårt att släppa taget om det! Nu hade det ju blivit jättefint! Vi har använt bordet ibland som ett extra bord om vi har gäster så med det motivet så ångrade vi oss behöll det. Så nu ligger det under vår säng! (Benen är avmonterade.)

Nyslipat och nyoljat bord i solskenet!

Så det blev två möbler ut och en sparades! Det känns alltid skönt när man har gjort något man funderat på länge och kan stryka det på listan!

Hoppas ni har fina sommardagar! Kram Eva Maria

20 frågor när du rensar ut

Allt eftersom jag har sorterat och rensat ut bland mina saker så har jag skapat ett sätt att tänka när jag fattar beslut. Jag har ännu inte svart bälte i att rensa ut men jag tycker att jag har tränat upp min rensa ut-muskel, absolut. Vissa saker får jag fundera intensivt på och ibland lägga undan för att låta besluten mogna, så processen med att rensa ut kan ibland ta lång tid och periodvis stanna upp helt. Men om jag ska försöka beskriva hur jag kommer fram till ett beslut så kan jag sammanfatta det i ett antal frågor. Inte så att jag svarar helt konkret Ja eller Nej på frågorna utan mer att de guidar mig till en känsla om sakerna som jag är tveksam inför. Jag har gjort en lista på 20 frågor och kanske kan de hjälpa dig också att fatta beslut om du ska behålla eller släppa taget om en sak!

20 frågor att ställa till dig själv när du fattar beslut:

  1. Använder jag den?
  2. Använder jag den i min vardag?
  3. Har jag den framme eller ligger den nedpackad i en låda på vinden/i källaren?
  4. Använder jag den bara någon gång per år?
    Saker jag använder vid enstaka tillfällen kan vara till exempel högtidskläder, campingutrustning och julpynt. Även om jag använder dem bara vid ett tillfälle per år så vill jag antagligen behålla dem.
  5. Har jag flera liknande saker som denna och kan det räcka att jag behåller en av dem?
  6. Om jag gör mig av med saken, skulle jag med stor sannolikhet behöva köpa eller på annat sätt skaffa en likadan sak igen inom nära framtid? Hade jag haft råd att köpa en likadan igen?
  7. Om jag gör mig av med saken och ångrar mig, hade jag kunnat hitta en likadan på ett enkelt sätt?
  8. Om jag gör mig av med saken, vad ska jag göra med den? Kan jag slänga, skänka, sälja eller återvinna den? Ibland kan detta faktiskt vara en viktig faktor för oss som har svårt att släppa taget. Det känns lättare om saken får ett nytt hem eller att den tas om hand om på rätt sätt.
  9. Om jag säljer saken, kan jag göra något roligt för pengarna? Eller något bra som att betala av på mitt lån?
  10. Är det en sak som skulle kunna vara bra att ha vid en kris, naturkatastrof, längre strömavbrott eller mycket dåligt väder? Här kan ges som exempel: ett extra par varma skor, tjock jacka, stormkök. Har man plats att förvara en uppsättning saker för en kris kan det vara bra att behålla en rimlig mängd av de sakerna. (Detta är ett svårt område för mig eftersom detta är något som jag tänker på och oroar mig mycket för, så jag sparar gärna för många extra tjocka jackor med mera… tänker att jag ska förse hela grannskapet med vinterkläder.)
  11. Påminner saken mig om en person som jag tycker/tyckte om eller en fin händelse?
  12. Är saken unik? Om ja, är den unik i världen eller bara för mig?
    Med unik menar jag om den är massproducerad och finns i flera tusen exemplar eller om det är en teckning jag fått, eller om den är unik för mig för att det sitter ett minne i saken. Här får man filosofera en stund över vad begreppet unik betyder för just mig.
  13. Är saken en del av en samling? Det är okej att bara behålla en sak ur en samling som ett minne, samlingen behöver inte vara komplett för alltid. Är det viktigt att samlingen är komplett är det kanske då bättre att sälja eller skänka den.
  14. Är den en sak från min släkt? Kan jag fråga någon annan i min släkt om de vill ta över den? (Viktigt att fråga, någon kan gärna vilja ha sakerna om ni har gemensamma släktingar.)
  15. Är detta en sak jag vill att mina barn/annan person ska ta över efter mig? Har saken koppling till någon som de har/har haft en relation till?
  16. Känner jag skuld om jag inte behåller saken? I så fall varför och till vem känner jag den skulden? Är det en skuld som jag på något sätt kan befria mig ifrån?
  17. Är det jag eller någon annan som bestämmer om jag ska behålla saken?
  18. Om mitt hem skulle börja brinna, skulle jag springa och rädda den saken?
  19. Ger saken mig glädje? Blir jag glad när jag använder eller tittar på den? (Does it spark joy, som Marie Kondo säger!)
  20. Hade jag föredragit och värdesatt ett luftigt hem istället för att behålla just den här saken?

När du sorterar och rensar ut betyder det inte att alla beslut du fattar ska leda fram till att du rensar ut alla dina saker, inte alls. Besluten ska leda dig till ditt mål – ditt mål kan vara att få ett funktionellt hem som också innehåller saker du tycker om, ger dig glädje och får dig att minnas personer och händelser i ditt liv. (Alltså, det är helt okej med en magnet från Mallis på kylskåpsdörren tycker jag! Om den gör dig glad varje dag så låt den sitta kvar.)

Lämna gärna en kommentar om du vill komplettera med frågor som hjälper dig när du rensar ut!

Kram Eva Maria

Är du redo att fatta beslut?

Foto av Miguel Á. Padriñán / pexels.com

I din process med att sortera och rensa ut så går du igenom sakerna i ditt hem. Du har kanske även saker på annat håll som du vill ta med i processen – saker i förråd, hemma hos dina föräldrar eller saker som du samlat på din arbetsplats. När du bestämmer dig för att genomföra processen bestämmer du dig också för att fatta många stora och små beslut. Varje sak behöver ett beslut för att du ska kunna komma vidare i din process. Varje liten eller stor sak som du håller i din hand kräver att du fattar ett beslut – behålla eller inte behålla.

Ibland hakar beslutsfattandet upp sig. Det kan vara om en sak som du egentligen inte behöver behålla men som är svår att släppa taget om. Då är den saken inte beslutsmogen ännu. Lägg saken åt sidan ett tag och låt beslutet mogna i bakhuvudet. När du är redo kommer beslutet till dig. Antingen kommer du fram till att du verkligen vill behålla saken eller att du kan släppa taget. Beslutsfattandet går långsamt men detta ”system” gör att du inte stressar fram beslut som du sedan ångrar. Just oron för att ångra sig är ett hinder i sig för att rensa ut överhuvudtaget. Men tänk på att ju längre in i processen du kommer så ökar hastigheten på ditt beslutsfattande, du tränar dig helt enkelt i att fatta beslut som känns rätt för dig.

Det är inget misslyckande att ha fattat flest beslut om att behålla saker. Du har ändå gjort din process och de saker som är kvar har du värderat till att du vill behålla. Efter ett tag kan du göra processen igen och då kan du kanske släppa taget om fler saker. (Jag kallar det för Osthyvelmetoden.)

I processen med att sortera och rensa ut kan du känna dig jättetrött och ibland uppgiven. Varje beslut tar kraft. Det är ansträngande för hjärnan att ta ställning till alla parametrar och känslor som är förbundna med sakerna. Så absolut behöver du pausa mellan varven och återhämta dig. När du är klar och tittar på resultatet och den nya ordningen så märker du att du får ny energi. Det är svårt att förklara hur det går till, men det känns som att något lossnar och luften blir lättare att andas. Du blir redo för att gå vidare i livet och fylla det med nya upplevelser! Nästan magiskt, eller hur?

I mitt nästa inlägg kommer jag berätta om mina frågor som jag ställer till mig själv när jag rensar ut! Kram Eva Maria

Fikat & shoppat på Erikshjälpen!

I veckan körde min son och jag till Erikshjälpen i Malmö och lämnade några saker som min dotter hade rensat ut. Min dotter har ju fått nytt rum och på vägen rensade hon ut det som inte skulle följa med till det nya rummet. Det var främst kläder men även lite annat smått och gott.

Till Erikshjälpen!

Det är så skönt att lämna saker på Erikshjälpen! Jag vet att de tar så fint hand om sakerna och pengarna som de får in går till välgörande ändamål. Det känns också bra att sakerna kommer att hitta nya hem att trivas i. Det låter kanske märkligt men när man som jag har svårt att släppa taget om saker så hjälper den tanken mig mycket i min process när jag rensar ut.

Så måste jag berätta något här: Jag har lämnat saker där så många gånger men aldrig varit inne i butiken. Varför? Jo, svaret är det att jag älskar att handla på loppis, så skulle jag gå in i butiken så hade jag kommit hem med mer än vad jag körde dit med. (Suck, hoppas att det är någon som känner igen sig så att det inte bara är jag som är helt knas.) När man skänker saker hos dem så får man en kaffe+kanelbulle-kupong som man kan lösa in i deras café. Jag har fått många kuponger men aldrig använt dem och nu brukar jag tacka nej till kupong eftersom jag tänker att det bara är slöseri med deras tryckta papperskuponger.

Men den här gången så var det faktisk min son som föreslog att vi skulle gå in och titta i butiken. Ja, varför inte? Så vi tackade Ja till kupongen och när vi varit på baksidan av byggnaden och lämnat våra saker gick vi in. Och därinne var det sååå fint! 🙂 De har så snygga skyltningar och alla saker är kategoriserade i områden och i superordning! Caféet är jättemysigt inrett med gamla charmiga möbler och det känns hemtrevligt och ombonat. Kaffet och kanelbullen var så gott också (sonen fick saft – låter som han är fem år men han är arton!).

Nu får jag löpa linan ut och erkänna att jag köpte något. Jag kunde inte låta bli. Jag köpte ett par rosa shorts för 45 kronor. Jag provade inte ens dem (frångick alltså min grundregel att jag måste prova för att få köpa). De hängde på en ställning med shorts och eftersom jag behöver shorts inför sommaren så bläddrade jag igenom dem. Trots att det var en chansning så passade de fint när jag kom hem!

De rosa shortsen fick följa med hem!

Nästa gång jag lämnar saker där kommer det att vara jättesvårt att motstå att gå in i butiken. Men jag kommer nog att gå in men inte köpa något, jag vill gärna sitta och fika i det mysiga caféet. Då kommer jag att prova en våffla – det luktade så gott från våffeljärnet! 🙂

Trevlig helg! Kram Eva Maria

Tillit till processen

Ha tillit – processen pågår!

Det är en process att gå igenom hemmet och fatta beslut om varje liten sak. Processen kan ta lång tid och i perioder kan det kännas jobbigt och hopplöst – kommer du någonsin att bli klar?

När du går igenom ditt hem och fattar beslut om varje sak så händer det något inuti dig. Du lär dig efter hand en metod och ett sätt att tänka som passar just dig. Efter ett tag har du fått en ny kunskap och den kan du använda framåt i processen. Därför är det bra att börja med de lättare sakerna för att träna upp din rensa ut-muskel och sedan gå på de svårare kategorierna. Vad som är lätta och svåra kategorier bestämmer du själv.

I perioder när du rensar kan hemmet bli ännu stökigare för att du behöver ta fram många saker och gå igenom dem. Det kan ta lång tid och under den tiden känns hemmet mer stökigt än innan du började. Men håll ut, för det blir bättre när du är klar, ur kaos skapas ordning. Det gäller att ha tålamod och tillit till processen som du och dina saker går igenom. Ibland går det fort och ibland långsamt, mycket beror på energi och dagsform. Känner du att det står stilla en dag och din förmåga att fatta beslut har tagit semester, ja, då får du bara vänta ett par dagar – den kommer igen.

Under tiden när du tappar motivationen kan du läsa tidningar, böcker och bloggar/sociala media med fina bilder som inspirerar dig. Gå tillbaka till dina mål och påminn dig om dem.

Lita till processen som lever sitt eget liv.

Karro – den första minimalisten i familjen?

Karro tittar på sina saker…

Jag kände att det var dags att gå igenom Karros saker. De låg utspridda överallt i huset och när jag samlade ihop dem blev det rätt så många. Men jag kan inte skylla på Karro, det är jag själv som handlat. När vi fick Karro för drygt fem år sedan blev vi så glada och utan att tänka närmare på det så ville vi köpa alla söta saker till henne. Helt plötsligt var man en del av en ny målgrupp konsumenter. Saker som en liten hund inte behöver alls kändes livsnödvändiga. Varför är det så? Som genom att köpa en massa saker så blir man automatiskt en bättre hundägare/husägare/förälder?

Varför har vi köpt en Chewbacca-dräkt till henne? (Det är den stora lurviga björnen i Star Wars.) Hon avskyr den dräkten och blir helt stel när vi visar den för henne. Stackars liten!

Nej, snälla inte den hemska dräkten!!!

Tillsammans med ungdomarna här hemma lyckades jag rensa ut några saker som jag sedan körde och lämnade till Erikshjälpen. Det var bland annat några selar och koppel som vi inte använder. (Chewbacca-dräkten fick vara kvar i den här omgången…!)

Den sak som hon gillar mest är hennes bruna väska. Så fort hon ser den hoppar hon in i den. Hon kopplar ihop den med att hon ska få följa med ut på äventyr! Sen gillar hon strumpor, det roligaste hon vet är att dra av oss strumporna och leka med dem.

Det som blev kvar ska vi förvara i en låda så vi hittar allt!

Så nu lutar det åt att Karro blir den första minimalisten i familjen 🙂

Trevlig helg till er mina fina läsare! Kram Eva Maria

Nyfiken på att hyra ett förråd?

När jag kör på motorvägen hem till min mamma så har jag reflekterat över att det har kommit upp fler och fler skyltar med ”Förråd uthyres”. Detta har gjort mig nyfiken på hur det egentligen fungerar med att hyra ett förråd till sina saker. Jag behöver inte själv hyra något förråd för tillfället, som ni vet så har jag ju mitt eget loft. På gott och ont… det finns alltid plats för en liten låda till däruppe! 🙂

Det här med att hyra förråd känns lite tabu i sammanhang där man förespråkar att rensa ut men jag tänker att det finns olika situationer i livet när man kan behöva göra det. Kanske man ska flytta, resa eller någon har gått bort. Ibland behöver man ge sig själv extra tid för att sortera och rensa ut och har man en plan behöver man inte hyra förrådet så länge.

Nu blir ni säkert också nyfikna på hur det fungerar att hyra ett förråd men då kan jag berätta att er nyfikenhet kommer snart att bli stillad! Denna veckan har jag fått möjligheten att ställa alla mina frågor till Mattias Ejbe som arbetar på Förrådsguiden och i nästa inlägg kan ni läsa intervjun med honom!

I nästa inlägg – intervju med Mattias Ejbe på Förrådsguiden! (Foto: Björn Leijon)

10 tips för en lyckad försäljning!

Inför det nya året kan det vara en idé att göra en lista på saker du vill sälja. Kanske har du länge tänkt att du borde sälja vissa saker men det har inte blivit av. Det är lätt att skjuta upp eftersom det är en del arbete inblandat med att sälja saker. Men om du gör en lista efter säsong och planerar att sälja några saker per månad så blir det inte så kämpigt. Sen är det härligt att få in stålarna när man sålt något. Jag gillar ljudet när köparen svischar och det klirrar till i mobilen!

Mina 10 tips:

  1. Planera utifrån säsong
    Försök att planera det du vill sälja utifrån säsongen. Till exempel så har jag precis sålt två par slalomskidor. De har legat länge i garaget men jag har inte kommit till skott att sälja dem. Men nu tänkte jag att det passade bra inför sportlovet och de blev sålda snabbt!
  2. Förbered försäljningen noga
    Plocka fram det du vill sälja, tvätta eller damma av efter behov. Lägg lite tid på att ta snygga foton. Har du originalkartonger, manualer och kvitton så är detta ett stort plus. Plocka ihop allt så att köparen kan komma och hämta direkt.
  3. Sätt rätt pris
    Priset kan vara knepigt ibland. Jag brukar se vad jag gav för saken när jag köpte den, sen googla och se om jag kan få fram ett nypris. I förhållande till detta tänker jag halva priset plus eller minus ålder och skicket på saken. Är det något som är nära nyskick kanske 75-80% kan vara ett första förslag. Kika även på Blocket och Tradera och se om du kan hitta liknande saker och vad de kostar. Är du osäker på priset kan du ange ett pris men sedan skriva ”pris eller bud”. Då står det spekulanter fritt att komma med ett förslag. Det kan passa när något är trögsålt! En gång gick det lite snabbt när jag lade ut annonsen på ett bord från Ikea. Jag satte pris 3 000 kr men sedan upptäckte jag att nypris var 1 700 kr! Ops! Då var det inte så konstigt att ingen hörde av sig. Men jag var så förtjust i det bordet så jag värderade det för högt. Det blev sålt för 700 kr till slut men det var jobbigt när köparen kom och hämtade det för jag tyckte så mycket om det bordet.
  4. Var ärlig
    Jag vill alltid vara så ärlig som möjligt i annonsen. Är det en repa eller någon skavank så uppger jag det. Det är lättare än att köparen ska behöva klaga i efterhand. Tänk efter vad du själv skulle vilja ha för information om du var köparen.
  5. Var ska du annonsera?
    Bestäm var du vill lägga ut dina annonser. Jag brukar alltid först lägga ut en annons på vår lokala FB-grupp eftersom det är gratis. Har det inte blivit något napp där efter en vecka så lägger jag ut en annons på Blocket eller Tradera. Ni som följer bloggen vet även att jag är en flitig användare av Sellpy. Jag tycker att Sellpy passar när man själv inte orkar eller har tid att pyssla med annonser och att skicka saker. Auktion är också en möjlighet som jag själv inte har provat.
  6. Var tillgänglig
    Planera att vara tillgänglig tiden efter du har lagt ut annonsen. Jag har ofta varit med om att saken jag vill sälja har sålts redan samma dag. Då är det bra att kunna vara hemma och ta emot de som vill komma och köpa. Bra att kunna svara spekulanterna snabbt också om de har frågor.
  7. Erbjud att skicka
    Var inte rädd för att skicka sakerna du vill sälja. Marknaden blir större om du kan tänka dig att skicka det du säljer. Det kan kännas bökigt att behöva skicka sakerna men det är inte så farligt som det låter. Har man gjort det ett par gånger så får man en rutin. Jag kan varmt rekommendera Blocket och deras tjänst Blocketfrakt/betalning. Det är supersmidigt och billig frakt. Någon gång har jag kört hem till köparen och lämnat saken (de hade inte bil) så det är också ett alternativ som man kan erbjuda.
  8. Ha tålamod
    Ibland har jag haft annonser ute länge på Blocket men sedan rätt som det är så dyker det upp en köpare. Så låt bara annonsen ligga kvar och skvalpa. Om du vill kan du sänka priset efter ett tag. Men får du inte sålt saken så tycker jag att du ska skänka den istället så att den inte blir stående hemma.
  9. Sätt ett mål
    Har du svårt att motivera dig till att komma igång med att sälja så kan du sätta ett mål. Det kan vara att du ska köpa en resa när du nått 15 000 kr eller så behöver du kanske renovera ditt sovrum.
  10. Oro för Covid
    Är det så att du känner dig orolig när någon ska komma hem till dig med tanke på Covid så kan du skriva redan i annonsen att ni träffas utomhus. Då kan du förbereda och ha ställt sakerna innanför dörren och sedan när köparen kommer går du ut med dem.

Lycka till med dina affärer i år! Kanske säljer du något redan till helgen? Vill du komplettera med fler tips så lämna gärna en kommentar!

Trevlig helg & Kram Eva Maria

Nyhet! Kurs i Malmö med Rofylld Vardag & Rensa ut!

(Bild lånad från Pexels)

Jag är så glad att kunna berätta för er att i mars nästa år kommer Susanne på Rofylld Vardag & jag på Rensa ut att hålla en kurs tillsammans! Platsen blir Malmö och vi träffas åtta torsdagskvällar med start den 3 mars 2022. Det kommer att bli en kurs där vi varvar teori och praktik och mellan träffarna kommer det att bli hemuppgifter. Tanken är att när kursen är klar ska deltagarna känna att de kommit igång att rensa plus att de har fått verktyg att fortsätta att få ordning hemma. Så hoppas vi också att få trevliga stunder tillsammans med gruppen och diskutera vårt favoritämne – rensa ut och få ordning!

Vi kommer att hålla kursen hos Studieförbundet Vuxenskolan på Grynbodgatan 20 i Malmö. Deras lokaler ligger mitt i smeten, mellan kasinot och Gustav Adolfs torg.

Jag ser så mycket fram emot detta och vill ni läsa mer om kursen och anmäla er så gör ni det här:

Rensa ut och få ett hem i ordning

Hoppas att vi ses på kursen! Kursen kan också vara en julklapp till någon ni känner som ni tror skulle kunna få glädje av att gå den! Vill ni ställa frågor om kursen är ni välkomna att maila till mig: info@rensaut.nu

Susanne Neubert är certifierad KonMari-konsult och driver företaget Rofylld Vardag. Hon tar uppdrag att hjälpa till med att få ordning hemma. Jag har tidigare skrivit om Susanne i ett reportage här på bloggen. Och så mig själv då förstås, men mig känner ni ju!

Önskar er en mysig Lucia-dag med lussebullar och allt som hör dagen till!

Sida 1 av 18

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén