Rensa ut & Lev lättare

Inspiration att rensa ut i ditt hem!

Kategori: Rensa ut Sida 1 av 14

10 saker per vecka – hur går det?

I höstas, vecka 41, bestämde jag mig för att rensa ut 10 saker per vecka. Jag blir lite besatt av det och det går mig nästan åt huvudet det här med rensandet (mer än vanligt alltså). Jag har hittills lyckats med mitt mål, oftast blir det fler än 10 saker per vecka. Att det blivit så mycket rensande just på sistone beror på att vi har renoverat två rum och möblerat om i ett tredje. Jag brukar inte skriva upp vad jag rensar ut men under dessa veckor har jag skrivit upp allt i mobilen för att hålla räkningen. Jag har även skrivit upp vad jag köpt men det är betydligt färre saker än de som lämnat hemmet! Bland annat kom Erikshjälpen hem innan jul och hämtade åtta möbler, de kom med en stor lastbil. Det kändes så väldigt bra och jag är tacksam för att de kör ut och hämtar, de gör ett fantastiskt arbete. De två senaste veckorna har jag inte lämnat iväg något eftersom jag är osäker på var jag kan köra och skänka sakerna. Lions här hos oss har stängt pga Corona, men det verkar som om Erikshjälpen i Malmö har öppet som vanligt. Jag får bygga upp ett lager här hemma och sedan köra iväg tänker jag.

Under hösten hade jag flera förkylningar och jag tyckte att det tog extra mycket kraft att rensa ut när jag inte var i form. Jag har läst på olika ställen, främst inom Feng Shui, att man inte ska hålla på med utrensningar när man inte är helt kry. Det kanske ligger något i det. Kanske är det all energi som går åt till att fatta beslut om varje liten sak – behålla eller inte. Den energin kanske man ska hushålla på för att bli frisk? Samtidigt vet jag att jag får ny energi av att rensa ut och få fint omkring mig. Under jullovet tog jag paus i rensandet men tog upp tråden igen vecka 2. Nu försöker jag ha en bestämd tidpunkt i veckan då jag rensar cirka en timme. Nu har jag även mina veckoprojekt och denna veckan är det badrummen som gäller!

Det finns andra metoder att följa när man rensar ut, till exempel 30-day Minimalism game som bloggaren Kom hem är mitt uppe i just nu! Dag 1 rensar man ut 1 sak, dag 2 – 2 saker osv i 30 dagar. Till slut blir det 465 saker! Jag tycker det är så inspirerande att följa ☺️ När jag kör fast får jag ny motivation av att läsa om andra som rensar ut! Bloggar du om din utrensning får du gärna skriva en kommentar här och länka till din blogg.

Vecka 13: Städmaterial

Blir det roligare att diska med dessa söta borstarna?
Nej. Efter bara några dagar lossnade huvudena.

Första veckotemat av de sju avklarat! Det var städskåpet som behövde en genomgång. Det var väldigt stökigt i det skåpet och istället för att organisera har jag köpt nytt städmaterial… t ex hittade jag disktrasor och svinto som kommer att räcka i flera år. En period för några år sedan shoppade jag städmaterial hela tiden. Det var som att jag inbillade mig att jag skulle städa mer om jag hade den optimala moppen eller den perfekta rengöringssprayen. Men det lärde jag mig, att det har inget samband alls, inte för mig i alla fall. Att städa handlar nog mer om att ha smarta rutiner och motivation till att få det rent och fint. Mest motiverad är jag när jag har bjudit hem folk…! (Eller då är det nog mer paniken som driver mig.)

Skäms för denna bilden…
… men lite bättre blev det! Pust!

Har ni hunnit rensa eller städa något i veckan som gått?

7 veckor framåt med teman

Vi har varit mycket hemma den senaste veckan pga Corona-viruset. Det är svårt att veta hur man ska göra för att göra ”rätt”. Vi har varit förkylda och med tanke på att det skulle kunna vara viruset har vi inte heller velat träffa så många andra, det vore hemskt att råka smitta någon. Vi har försökt att mysa till det och hitta bra filmer och lagat lite mer mat. Men jag har också passat på att städa och rensa mellan nyhetssändningarna, och jag har gjort en lista på 7 veckoteman som jag ska ta mig an från och med nästa vecka. Är det några utmaningar som passar dig så häng gärna på eller välj några egna! Jag har även mitt projekt 10 saker i veckan som jag faktiskt har fullföljt hittills så det går framåt. Främst har jag skänkt saker till Lions och Erikshjälpen men även sålt några möbler.

7 VECKOTEMAN

13. Städmaterial
14. Kalka av duschkabin, badkar och kakel i badrummen
15. Städa skrivbord och sortera kontorsmaterial
16. Rensa ut och sortera pyssel, målarsaker och sysaker
17. Sortera lösa foton och hitta smart förvaring till dem
18. Några pappershögar som legat länge
19. Vaser och blomkrukor, here we go again…! 
20. Inventera saker jag vill sälja och lägga ut på annons

Sekretessförbränning på Sysav

För ett tag sedan blev jag klar med mina pärmar! Det blev en sådan fin ordning och det ger mig stor tillfredsställelse att veta att varje papper har ett eget hem i en pärm. Men det tog längre tid och energi än vad jag hade planerat. Det liksom sög musten ur mig att gå igenom alla gamla dammiga pärmar och papper så jag blev helt slut. Försökte ta fem pärmar om dagen men sedan blev det en om dagen. Jag fyllde tre kartonger med papper som jag hade tänkt strimla i min dokumentförstörare men den är rätt så klen. När man strimlat i fem minuter blir den överhettad och lägger av. Då får man vänta tills den kryat på sig och ta en kopp kaffe under tiden. Men sen hittade jag information om att Sysav (Återvinningscentralerna här i södra Skåne) har en tjänst där man kan lämna in papper och få dem förstörda. De har drop in på förmiddagarna och i tisdags lastade jag in kartongerna i bilen och körde dit. Det blev 22 kg och kostade 100 kr. Det kostar 3,75 kr/kg men minimiavgiften är 100 kr. Men det var det värt tycker jag. Skönt att bli av med alla papper och få känslan av att ens information inte hamnar i orätta händer. Själva stället man lämnar in materialet på är Djurkremeringen. Det kändes lite läskigt att gå in där men det gick bra, man fick bara lämna materialet, betala och få ett kvitto så var det klart. I fortsättningen kommer jag att strimla papper efterhand och då klarar min lilla dokumentförstörare jobbet!

Bild lånad från Sysavs hemsida / www.sysav.se

Lämnat till Myrorna

Längst in i min garderob har jag en låda i vilken jag lägger saker som ska skänkas. Det är praktiskt att ha den där lådan och när jag hittar något hemma som jag vill skänka så lägger jag saken i lådan. Då får sakerna ligga till sig lite och jag kan ju ångra mig tills jag ska köra iväg med sakerna. Förra veckan hade jag ett ärende till Emporia (det stora köpcentret utanför Malmö). Kom på att då kan jag passa på att skänka saker till Myrorna som har butik där (en jättefin butik!). Det hade blivit några kläder och saker i lådan så jag packade dem i en påse och tog med. Och det enda som blev handlat var en bok, så det blev mer ut än in! Jag var nog ingen drömkonsument för Emporia den dagen 🙂

Digital bråte

Det digitala smyger sig ni överallt hos alla, det är svårt att stå utanför det ”digitala samhället”. Vi behöver BankId, appar, mail och nu senast har JoJo-kortet försvunnit (vårt busskort). Så nu måste man ha busskortet i mobilen. Min mamma blev inbjuden till informationsträff för att lära sig det nya busskortet. Misstänker att det skapar en viss stress hos dem som inte tror sig kunna hantera det nya. Och i rask takt är vi på väg mot det ”kontantlösa samhället”. Man kan ha olika åsikter om digitaliseringen men ibland känns det som om det går lite fort och blir lite… påtvingat. Kanske blir vi mer sårbara när allt är beroende av internet.

I kölvattnet skapas digital bråte, sådant som man stuvar undan i datorn, mobilen eller molnet för att läsa senare eller bara spara för att det kan vara bra att ha. Eller så köper man en ny dator och sparar den gamla som backup (men glömmer lösenordet…!) Ibland kan tanken på allt det jag har sparat digitalt stressa mig. Eller ska man inte bry sig om det? Det är bara nollor och ettor på någon server långt borta, och när datorn och mobilen gjort sitt lämnar man dem i bästa fall till återvinning. Istället för lådor på loftet har man en känsla av att det ligger massa bråte på olika ställen men det är svårt att överskåda. Det var ett tag sedan jag rensande mina mail och jag skulle behöva sortera foton i datorn…

Det löpande inflödet tycker jag ändå att jag är ganska duktig med. Jag kollar mailen lite översiktligt och raderar det som inte är viktigt och det jag ska hantera skriver jag upp i min lilla ToDo-bok som är i pappersform. Mail som jag kan svara på snabbt svarar jag på direkt. Behöver jag fundera en stund brukar jag svara och tacka för mailet och be att få återkomma senare vid en bestämd tidpunkt.

Detta brukar jag tänka på:

  • Avprenumerera på mail du inte vill ha (och ha Nej Tack reklam på den fysiska brevlådan!)
  • Städa Inkorgen varje vecka och hålla en struktur med olika mappar på mailkontot
  • Rensa regelbundet i mapparna, radera det som blivit inaktuellt
  • Radera e-postkonton som inte används, men det kan vara bra att ha en ”skräpadress” för sådant man måste registrera sig på men inte kommer att läsa
  • Ta backup till molnet om man gillar det
  • Ta backup med jämna mellanrum till extern hårddisk, förvara säkert t ex i bankfack

Hur tänker du kring den digitala bråten? Stressar den dig?

Gör en ritning!

Ett sätt att komma igång med sitt rensa ut-projekt är att göra en enkel ritning över sitt hem och sedan markera var det ska rensas. Markera med siffror i prioritetsordning och skriv sedan på en lista vad som ska göras till varje delmoment!

Var ska jag börja?

När man har bestämt sig för att rensa och röja så kommer första frågan; var ska jag börja? Det kan faktiskt vara svårt att bestämma sig för var man ska lägga sin energi, speciellt om man har begränsat med tid.

Jag tycker om att börja på de ställen där resultatet syns snabbt. Kanske i köket eller vardagsrummet där man vistas mycket. Då blir jag motiverad att fortsätta i andra rum. Vissa föredrar att börja på vinden och i förråden för att göra plats till saker som man sedan röjer undan från boytan men inte är mogen att skiljas ifrån. Det känns också som en bra utgångspunkt.

Min strategi brukar vara att jag går ett varv i hemmet och klottrar ner på ett papper vilka områden som behöver en genomgång. När jag gjort det sätter jag mig ner och prioriterar. Sen delar jag upp listan i små delmoment så att det inte ska bli för stora uppgifter per gång, det är skönt att kunna känna sig färdig med något. Man kan bestämma sig för att varje delmoment får ta max 1 timme. Då kan en byrå eller fyra köksskåp vara ett delmoment.

En idé som jag tycker om är att skriva ner alla uppgifter på lappar och lägga dem i en burk. På baksidan av lapparna kan man skriva en belöning eller ett uppmuntrande ord till sig själv! Eller kan du be någon annan göra det åt dig! (Detta är också en perfekt julklapp till den som behöver en spark i baken för att komma igång…!)

Några förslag på lappar:

Ta bort onödiga saker från köksbänkarna och torka av.
Wow! Så luftigt det blev! Nu är du värd en kopp kaffe och en chokladbit.

Rensa badkarskanten/duschen från gamla förpackningar och tvätta rent.
Oh, så fräscht det blev! Ta ett bad/dusch och njut av resultatet!

Städa undan på soffbordet och TV-bänken och damma.
Lide nice det blev! Sätt upp fötterna på soffbordet och se din favvo-serie.

Elektroniken på loftet

Sladdar och åter sladdar…

Ett av momenten som varit kvar på loftet har varit gammal elektronik. För att genomföra denna uppgift var jag tvungen att ladda och motivera mig. Jag bestämde en dag och en tidpunkt. Sen fick inget annat komma i vägen för detta. Den svåraste utmaningen är att säga nej om det ringer någon och vill göra något roligare, som att ta en kopp kaffe eller promenera. Men nej, nu hade jag gjort målbilden att om någon ringer och frågar så ska jag bestämt säga: Tack, men Nej tack. Jag ska sortera gammal elektronik på loftet. Och när jag känner mig som världens tråkigaste person så får jag stå ut med den känslan, för nu vill jag få detta gjort för det är viktigt för mig att få ordning och reda.

Så förra helgen var jag uppe på loftet med målet att sortera tre flyttlådor och en byrålåda med gammal elektronik. De har fyllts på efterhand som jag har hittat en sladd, köpt nya hörlurar, nytt tangentbord och så har resterna från många år samlats här. Det blir som fossiler till slut. Elektronik är ett svårt område för mig utifrån att jag inte kan så mycket om det. Helst vill jag köra allt till elektronikavfallet men så fastnar jag med en sladd i handen och tänker ”den här känner jag igen”. Den kanske passar till min klockradio? (Jag är nog en av de få som använder klockradio fortfarande. Jag gillar att vakna till radion och deras pigga röster!) Nu när jag köper något nytt elektroniskt och det finns lösa tillbehör så tar jag fram min Dymo och skriver ut en liten etikett och klistrar på. Det underlättar mycket när man sen ska reda ut vilken sladd eller laddare som hör till vad. Jag älskar min Dymo!

Det blev ett nystan kvar med sladdar och annat odefinierbart men jag ska be barnen gå igenom det. Det verkar vara sladdar och kontroller till gamla spelkonsoler. Jätteskönt att ha tagit tag i en surdeg! Några som är kvar är pärmarna (nästan klar!), gå igenom gamla tavlor, organisera lösa foton som ligger lite varstans, några lådor med allt mellan himmel och jord i… 

Kanske tar du tag i en surdag i helgen?

10 saker per vecka

Med min nya motivation så bestämde jag mig för att rensa ut minst 10 saker per vecka och köra iväg dem till Lions container på Sysav (sedan har Lions en stor Loppis varannan lördag). Så sedan fem veckor tillbaka har jag rensat ut mycket mer än 10 saker per vecka och kört dem till Sysav. Feels good! I min klädkammare samlar jag ”högen” tills det är dags att köra till Sysav nästa gång. Det har varit små möbler, kökssaker, böcker, pynt, oanvänt kontorsmaterial mm. Det är en befrielse att få det luftigare hemma och även om ingen annan lägger märke till förändringen ännu så känner jag den! Jag skriver en lista i mobilen på vad jag rensat ut varje vecka så ser jag hur den växer. Det känns bra att kunna skänka sakerna så att någon annan kan få nytta av dem och de pengar som Lions får in på sina Loppisar går till ändamål som gör nytta i olika sammanhang. Och för mig som har en liten hoarder på insidan, så känns det lättare att släppa taget om sakerna om jag vet att de kan göra någon annan glad…! Ibland får man överlista sig själv!

Sida 1 av 14

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén