Inspiration att rensa ut i ditt hem!

Kategori: Rensa ut Sida 1 av 17

10 tips för en lyckad försäljning!

Inför det nya året kan det vara en idé att göra en lista på saker du vill sälja. Kanske har du länge tänkt att du borde sälja vissa saker men det har inte blivit av. Det är lätt att skjuta upp eftersom det är en del arbete inblandat med att sälja saker. Men om du gör en lista efter säsong och planerar att sälja några saker per månad så blir det inte så kämpigt. Sen är det härligt att få in stålarna när man sålt något. Jag gillar ljudet när köparen svischar och det klirrar till i mobilen!

Mina 10 tips:

  1. Planera utifrån säsong
    Försök att planera det du vill sälja utifrån säsongen. Till exempel så har jag precis sålt två par slalomskidor. De har legat länge i garaget men jag har inte kommit till skott att sälja dem. Men nu tänkte jag att det passade bra inför sportlovet och de blev sålda snabbt!
  2. Förbered försäljningen noga
    Plocka fram det du vill sälja, tvätta eller damma av efter behov. Lägg lite tid på att ta snygga foton. Har du originalkartonger, manualer och kvitton så är detta ett stort plus. Plocka ihop allt så att köparen kan komma och hämta direkt.
  3. Sätt rätt pris
    Priset kan vara knepigt ibland. Jag brukar se vad jag gav för saken när jag köpte den, sen googla och se om jag kan få fram ett nypris. I förhållande till detta tänker jag halva priset plus eller minus ålder och skicket på saken. Är det något som är nära nyskick kanske 75-80% kan vara ett första förslag. Kika även på Blocket och Tradera och se om du kan hitta liknande saker och vad de kostar. Är du osäker på priset kan du ange ett pris men sedan skriva ”pris eller bud”. Då står det spekulanter fritt att komma med ett förslag. Det kan passa när något är trögsålt! En gång gick det lite snabbt när jag lade ut annonsen på ett bord från Ikea. Jag satte pris 3 000 kr men sedan upptäckte jag att nypris var 1 700 kr! Ops! Då var det inte så konstigt att ingen hörde av sig. Men jag var så förtjust i det bordet så jag värderade det för högt. Det blev sålt för 700 kr till slut men det var jobbigt när köparen kom och hämtade det för jag tyckte så mycket om det bordet.
  4. Var ärlig
    Jag vill alltid vara så ärlig som möjligt i annonsen. Är det en repa eller någon skavank så uppger jag det. Det är lättare än att köparen ska behöva klaga i efterhand. Tänk efter vad du själv skulle vilja ha för information om du var köparen.
  5. Var ska du annonsera?
    Bestäm var du vill lägga ut dina annonser. Jag brukar alltid först lägga ut en annons på vår lokala FB-grupp eftersom det är gratis. Har det inte blivit något napp där efter en vecka så lägger jag ut en annons på Blocket eller Tradera. Ni som följer bloggen vet även att jag är en flitig användare av Sellpy. Jag tycker att Sellpy passar när man själv inte orkar eller har tid att pyssla med annonser och att skicka saker. Auktion är också en möjlighet som jag själv inte har provat.
  6. Var tillgänglig
    Planera att vara tillgänglig tiden efter du har lagt ut annonsen. Jag har ofta varit med om att saken jag vill sälja har sålts redan samma dag. Då är det bra att kunna vara hemma och ta emot de som vill komma och köpa. Bra att kunna svara spekulanterna snabbt också om de har frågor.
  7. Erbjud att skicka
    Var inte rädd för att skicka sakerna du vill sälja. Marknaden blir större om du kan tänka dig att skicka det du säljer. Det kan kännas bökigt att behöva skicka sakerna men det är inte så farligt som det låter. Har man gjort det ett par gånger så får man en rutin. Jag kan varmt rekommendera Blocket och deras tjänst Blocketfrakt/betalning. Det är supersmidigt och billig frakt. Någon gång har jag kört hem till köparen och lämnat saken (de hade inte bil) så det är också ett alternativ som man kan erbjuda.
  8. Ha tålamod
    Ibland har jag haft annonser ute länge på Blocket men sedan rätt som det är så dyker det upp en köpare. Så låt bara annonsen ligga kvar och skvalpa. Om du vill kan du sänka priset efter ett tag. Men får du inte sålt saken så tycker jag att du ska skänka den istället så att den inte blir stående hemma.
  9. Sätt ett mål
    Har du svårt att motivera dig till att komma igång med att sälja så kan du sätta ett mål. Det kan vara att du ska köpa en resa när du nått 15 000 kr eller så behöver du kanske renovera ditt sovrum.
  10. Oro för Covid
    Är det så att du känner dig orolig när någon ska komma hem till dig med tanke på Covid så kan du skriva redan i annonsen att ni träffas utomhus. Då kan du förbereda och ha ställt sakerna innanför dörren och sedan när köparen kommer går du ut med dem.

Lycka till med dina affärer i år! Kanske säljer du något redan till helgen? Vill du komplettera med fler tips så lämna gärna en kommentar!

Trevlig helg & Kram Eva Maria

Nyhet! Kurs i Malmö med Rofylld Vardag & Rensa ut!

(Bild lånad från Pexels)

Jag är så glad att kunna berätta för er att i mars nästa år kommer Susanne på Rofylld Vardag & jag på Rensa ut att hålla en kurs tillsammans! Platsen blir Malmö och vi träffas åtta torsdagskvällar med start den 3 mars 2022. Det kommer att bli en kurs där vi varvar teori och praktik och mellan träffarna kommer det att bli hemuppgifter. Tanken är att när kursen är klar ska deltagarna känna att de kommit igång att rensa plus att de har fått verktyg att fortsätta att få ordning hemma. Så hoppas vi också att få trevliga stunder tillsammans med gruppen och diskutera vårt favoritämne – rensa ut och få ordning!

Vi kommer att hålla kursen hos Studieförbundet Vuxenskolan på Grynbodgatan 20 i Malmö. Deras lokaler ligger mitt i smeten, mellan kasinot och Gustav Adolfs torg.

Jag ser så mycket fram emot detta och vill ni läsa mer om kursen och anmäla er så gör ni det här:

Rensa ut och få ett hem i ordning

Hoppas att vi ses på kursen! Kursen kan också vara en julklapp till någon ni känner som ni tror skulle kunna få glädje av att gå den! Vill ni ställa frågor om kursen är ni välkomna att maila till mig: info@rensaut.nu

Susanne Neubert är certifierad KonMari-konsult och driver företaget Rofylld Vardag. Hon tar uppdrag att hjälpa till med att få ordning hemma. Jag har tidigare skrivit om Susanne i ett reportage här på bloggen. Och så mig själv då förstås, men mig känner ni ju!

Önskar er en mysig Lucia-dag med lussebullar och allt som hör dagen till!

Svårt att motstå julshoppingen – 2 lästips!

Så mysigt att december har börjat! Jag har bestämt mig för att ta en paus i rensandet fram till jul så att jag kan mysa och njuta av julen fullt ut. Men jag måste erkänna att det kliar lite i fingrarna, till exempel så fick jag erbjudande från Sellpy om tre gratis påsar så det var jag ju tvungen att använda! När de kommer i brevlådan så får jag lägga undan dem till efter jul men några saker som jag kan fylla dessa påsar med har redan poppat upp i bakhuvudet.

När jag bestämde mig för att rensa ut så försökte jag att begränsa inflödet av nya saker. Jag funderade noga över varje inköp om de var nödvändiga eller bara skulle att plussa på röran i hemmet ytterligare. Speciellt nu när vi är inne i en extrem shopping-period kan detta vara svårt för dem som inte kan motstå alla frestelser. Alla köpdagar som Singles’ day, Black Friday, Cyber Monday och sedan julruschen gör denna period extra utmanande tycker jag själv också.

Jag skulle vilja rekommendera två lästips på det här temat som kan vara till hjälp för att komma bort från överflödskonsumtionen i dessa tider:

Det första tipset hittar ni på bloggen Komma hem, som berättar om att det räcker med en liten mängd julpynt för att skapa julstämning. Det håller jag med henne om. Less is more och man behöver inte ett ton julpynt för att kunna njuta av julen!

Det andra tipset är från International OCD Foundation, ett blogginlägg med tips hur man som hoarder och shopaholic kan klara sig igenom den här perioden utan att handla för mycket.

Hoppas att ni gillar lästipsen och att ni har julmysiga dagar hemma hos er! Kram Eva Maria

Osthyvelmetoden

Eftersom jag har svårt att släppa taget om saker så har det blivit så för mig att jag går igenom samma kategori av saker i flera omgångar. Det kan gå några månader mellan gångerna men det som händer är att något mognar fram under tiden och jag känner mig redo att gå igenom sakerna igen. Och då kan jag släppa taget om några fler saker. Jag tänker att jag kan kalla det för ”osthyvelmetoden”. Jag känner mig alltid nöjd med min insats även fast jag vet att jag kommer att behöva att gå igenom samma kategori igen. Det är flera kategorier som jag har gått igenom flera gånger som jag känner mig färdig med, till exempel saker i köket, papper och pärmar, tyg och pyssel. Då bestämmer jag att jag är färdig med dessa kategorier och behöver inte tänka på dem för en ganska lång tid framåt. När man sedan har ordning och en mindre mängd saker så blir det lättare att gå igenom dem kontinuerligt.

Nackdelen med denna metod är att det tar lång tid innan jag känner mig färdig och kan uppleva en förändring, samt att det är lätt att liksom fastna i rensandet och inte komma vidare. Rensandet blir ett självändamål och jag glömmer fokusera på målen som jag satte från början – dit jag egentligen vill komma efter rensandet. (Om man nu någonsin blir helt färdig!)

Just nu har jag börjat läsa om Marie Kondos bok Konsten att städa. Om jag försöker jämföra min osthyvelmetod med hennes metod så är de ganska lika. Hon gör också kategori för kategori, så det är egentligen samma metod, men hon förespråkar att göra det mer snabbt och allt på en gång. Hon skriver i början av boken att det är viktigt att göra rensningen snabbt och allt på en gång så att man får uppleva förändringen. Själva förändringen i sig är viktig – att känna ett Wow! Så luftigt och enklare hemmet blev! Hon menar att drar man ut på rensandet över längre tid så fastnar man i det och missar den stora förändringen. Detta håller jag absolut med om och jag önskar att jag också kunde rensa på det sättet, men när man har en hoarder inom sig att kämpa emot så är det svårt! Men hon säger också att det är lagom att ta sex månader på sig för att rensa ut, och det känns rimligt. Samtidigt tror jag att när jag ger mig själv mer tid så blir jag ”botad” från hoardingen och kommer inte att hamna där igen. Processen ger mig verktygen för framtiden.

Vad tycker ni? Det hade varit intressant att höra vad ni tänker om detta!

Lura din inre perfektionist

Ibland skjuter jag upp saker som jag vill komma igång med på grund av rädslan för att misslyckas. Jag har en idé om att resultatet måste bli perfekt och blir det inte det så kan jag lika gärna låta bli. Motivationen och kreativiteten går liksom i baklås och jag står kvar och stampar på samma ruta.

När jag har läst om hoarding i olika sammanhang så kommer det ofta fram att just idén om perfektion är ett hinder för att komma igång. Det låter helt motsägelsefullt att en person skulle kunna vara både hoarder och perfektionist på samma gång, men när jag tänker på det så är det logiskt. Det gäller såklart inte för alla, alla har sina olika hinder för att komma igång, men idén om perfektion kan vara ett av dem.

Jag har funderat en del på detta fenomen och hur jag kan lura min egen inre perfektionist. Jag kan ta som exempel när jag har gått kurser i journalistik och vi har fått en ny uppgift vi ska göra. Först så bara låser det sig och jag tänker bara på hur jag ska nå ett perfekt resultat som uppfyller delarna i uppgiften, och helst lite till. Detta tillvägagångssätt fungerar inte alls utan tvärtom – det som händer är att dagarna går och jag får färre dagar på mig att genomföra uppgiften. Till slut när det närmar sig deadline så får jag stressa ihop något och resultatet blir långt ifrån perfekt!

För att lura min inre perfektionist brukar jag först fundera på mitt mål och omvandla det till ett konkret och rimligt mål som jag kan vara nöjd med. Tvätta bort tanken om perfektion. Jag undviker att jämföra mig med andra utan försöker hitta min egen väg. Det viktigaste för mig är sedan att hitta glädjen i att genomföra själva arbetsuppgiften. I exemplet ovan så vet jag att sitta och skriva i datorn är en av de roligaste sakerna jag vet. Då planerar jag in arbetstid vid datorn , kanske tar en kopp te med mig och mjukstartar. När jag väl kommer igång så tänker jag inte så mycket på slutresultatet utan låter mig slukas upp av arbetet och njuter längs vägen. När jag sedan är klar kan jag istället känna en tomhet att uppgiften är klar för det var så roligt att arbeta med den.

Kanske kallas det ”flow” när man kommer in i något och glömmer tid och rum. Målet nås nästan av sig självt. Jag tänker att just när man rensar ut så kan man prova med att bara börja göra något litet, så brukar det lossna. Inte tänka på någon form av mål alls, utan bara börja peta i ena änden. Låta sig bli en del av arbetet och njuta av att ordningen sakta växer fram.

Och allt som är gjort är gjort, även om det går långsamt!

När sakerna ruvar på drömmar

En del av de saker jag har svårt att göra mig av med är saker som hör till aktiviteter som jag skulle vilja göra mer av. Aktiviteter som jag drömmer om att göra. Till exempel har jag en hel del friluftssaker som tält, stormkök och prylar som är bra till vandring. Tyvärr var det längesedan jag var ute på något som kommer i närheten av vandring men jag vill ändå behålla sakerna ifall det dyker upp ett tillfälle. Det skulle kännas dumt att behöva köpa eller hyra allting igen när man redan har det. Två gånger har jag fjällvandrat och det var mycket fina upplevelser. Tystnaden och utsikten i fjällen var magisk. Så det skulle jag gärna vilja göra igen. Min son funderar på fjällvandring till nästa sommar. Jag anmälde mig som frivilligt resesällskap men han vill hellre åka med en vän. Men jag har ändå fått rollen som “backup crew”, det vill säga att hittar han ingen att åka med får jag följa med. “Backup crew” är en titel man använder till de astronauter som står som reserver vid en uppskjutning och de måste träna lika mycket som de ordinarie. Så nu vet jag det – det är bara att börja träna! 🙂

Något jag tog tag i nyligen var mina alldeles för många skidjackor. Eftersom vi bor i Skåne blir det inte så många chanser till skidåkning men jag har ändå köpt skidkläder eftersom jag har längtat efter vinter och snö. Kläderna har jag använt den veckan vi har åkt på skidsemester så pris per användning har blivit ganska högt. Nu fick flera av de kläderna åka med till Sellpy och det kändes väldigt bra. Det blev så luftigt i garderoben där de hängt, det är ju plagg som tar stor plats. Jag har kvar en mängd skidkläder som är rimligt för mitt behov och skidorna står kvar i garaget! Just mina skidor är en ägodel som jag tycker extra mycket om, de är tillverkade på Åre skidfabrik och har mönster från Odd Molly. Jag hade spanat på dem länge men köpte dem inte för att de var alldeles för dyra. När jag sedan var i Åre en gång och vad stod i en skidbutik om inte ett par av de skidorna i min längd och allt?! Och behöver jag säga att de var nedsatta med 30%? Så då slog jag till. Det är bra att hyra utrustning men just skidor vill jag ha mina egna. Det tar ändå ett tag att åka in dem och eftersom det går en tid mellan gångerna så är det skönt att bara kunna knäppa på sina skidor och så känns det som igår.

Pyssel och tyger är ett annat område som jag nyligen gått igenom och rensat ut en hel del. Jag sparade så pass mycket som kan vara realistiskt att jag kommer att pyssla och sy med under den närmaste framtiden. Resten fick åka till Erikshjälpen och jag hoppas att det kommer någon pysselsugen person till nytta. Jag skulle gärna vilja lägga mer tid på att pyssla och sy men det blir liksom inte av när vardagen tar över. Kanske jag skulle ha en fast tid i veckan för detta?

Jag tänker att det är lite synd att det blir såhär med saker som ligger oanvända och ruvar på drömmar om att göra mer av någon aktivitet. Det är lätt att drömma om det man vill göra men sedan skjuta fram det och tänka att det blir tid till det sen, men då riskerar man kanske att det aldrig riktigt blir läge. Jag tror att det bästa är helt enkelt att planera in när man vill göra dessa aktiviteter och sedan satsa på dem och putta undan de hinder som är i vägen.

Har du också saker som ligger och ruvar på drömmar om aktiviteter du skulle vilja göra mer av?

3 tips för att träna upp din rensa-ut-muskel:

En god nyhet är att på samma sätt som du kan träna dina muskler i kroppen så kan du träna din ”rensa-ut-muskel”. Det tycker jag är skönt att veta. Jag är osäker var denna muskel sitter men det är troligtvis i hjärnan! Även en person som är en riktig hamster och samlar på allt tror jag kan träna upp sin rensa-ut-muskel. Jag tänker att vi befinner oss på olika platser i livet när vi upplever att vi behöver rensa ut, men det är där vi får börja. Kanske har vi rensat sporadiskt genom åren eller så har vi aldrig gjort det och är ovana.

Har du en liten rensa-ut-muskel så får du börja med de lättaste vikterna, precis som en nybörjare på gymmet. Vilka de lättaste vikterna är, alltså de lättaste områdena att rensa ut, får du själv avgöra. Någon kanske tycker att böcker är det lättaste medan en annan person tycker att böcker är det svåraste. Generellt brukar de lättaste områdena vara saker som är opersonliga som till exempel köksutrustning, elektronik, böcker och de svårare kan vara saker med affektionsvärde och minnen som foton och saker man fått av andra. Denna svårighetsgrad är helt individuell och här får du känna efter vad som passar dig att börja med.

Jag tänker att vi har olika förutsättningar att rensa ut. De praktiska förutsättningarna som tid och utrymme kan spela roll, men även den mentala orken. Detta är en balansgång och här är det viktigt att vara snäll med sig själv och ta det i sitt eget tempo.

3 tips för att träna upp din rensa-ut-muskel:

  • Skriv en lista till dig själv över några områden som du tror är lättare för dig. Har du ett område som är akut kan du prioritera detta först, även om det är ett stort område.
  • Sätt inte ett för högt mål som att ”allt ska bort” utan börja med att rensa ut de saker du klarar av att släppa taget om. Se det som en första omgång och gå hellre igenom sakerna med jämna mellanrum allt eftersom besluten mognar fram. Sakerna som blir kvar kan du hellre lägga kraft på att organisera och ställa i fin ordning.
  • Välj hur ofta du vill arbeta med att rensa ut och bestäm en tidpunkt och antal minuter. Till exempel klockan 19 varje dag. Tycker du att det är väldigt svårt och motigt så håll bara på i 10 minuter. Du kan gärna ställa en alarmklocka. Fortsätt så dagarna framåt och när du känner att du orkar lite längre än 10 minuter så prova med 15 minuter.

Efter ett tag kommer du att märka att det går lättare. Då kan du ge dig på längre stunder och svårare områden – din rensa-ut-muskel har blivit starkare! Men kom ihåg att vila mellan varven och göra något roligt också!

Tidplanen när du rensar ut

Jag tror att tiden är en avgörande faktor när man ska rensa ut. Det är lätt att tro att man kan rensa ut på en helg, men det har kanske tagit flera år att samla på sig alla saker. Då behöver man ha respekt för uppgiften. Här behöver man vara snäll mot sig själv och ge sig en rimlig tidplan. Om man inte har lagt en tidplan är det risk för att arbetet inte blir av. Tänker man att rensandet ska bli av när man har tid över och får ett ryck, så blir det ofta uppskjutet. Försök istället att vara så specifik och detaljerad som det går i tidplanen. Bestäm område (till exempel kläder eller porslin) och när (tidpunkt) det ska göras det och hur lång tid som behövs.

Exempel:

På söndag klockan 15 ska jag gå igenom mina skor. Jag tror det tar cirka 2 timmar. Om någon annan person vill göra något med dig just den tidpunkten kan du säga: – Nej, klockan 15 kan jag inte, då ska jag rensa, men kan du klockan 17? Detta för att skapa så bra förutsättningar som möjligt för att uppgiften ska bli utförd. 🙂

När jag gjorde min strukturerade process med att rensa ut valde jag en tidplan med 52 veckor. Jag hade gjort flera försök tidigare men jag misslyckades mycket på grund av att jag hade för bråttom och stressade mig igenom uppgifterna. Ett av mina hinder när jag rensar ut är att jag är rädd för att jag ska ångra mig. Själva rädslan blockerar min förmåga att fatta beslut kring sakerna som jag samlat på mig. Men här tycker jag att tiden hjälper mig – att jag ger mig själv tid att processa kring sakerna och sedan kommer fram till att det är okej att släppa taget. Så mitt råd är att låta processen ta den tid som behövs för att minska rädslan/risken för att ångra sig. Och ångra sig gör man sällan i praktiken – jag har faktiskt svårt att komma på någonting som jag verkligen ångrat att jag rensat ut. Kanske jag kan tänka ibland att något skulle varit bra att ha haft kvar, men jag känner inte att jag ångrar mig. Känslan av ett lättstädat och luftigare hem är värd mer.

Vilken tidplan som passar bäst är väldigt individuellt. Arbetar man heltid får man kanske ge sig själv en lång tidplan och rensa en halv dag varje helg. Sedan beror det såklart mycket på vilken energi man har, det är viktigt att ta hänsyn till också. Kanske har man allt tid i världen men är sjukskriven på grund av depression, då kan man inte heller bara köra på i 190 km/h utan får planera in så mycket man orkar. Det tar kraft att rensa ut också, speciellt när man rensar bland sentimentala saker som foton och minnessaker. Här får man ta pauser mellan varven, så långa pauser som man behöver. Själv har jag haft flera veckors paus ibland när hjärnan har sagt stopp.

Vilken tidplan passar dig? Eller fungerar det för dig att rensa när andan faller på?

När prioriterar du att rensa ut?

De flesta har nog någon plats eller kategori av saker i hemmet som behöver röjas och rensas. Men den arbetsuppgiften har en tendens att hela tiden halka längst ner på ToDo-listan. De flesta andra uppgifter känns viktigare och det kommer hela tiden nya uppgifter som hamnar i toppen på listan. Samtidigt fortsätter man shoppa nya saker och trycka in de gamla längre in i förråden. Men till slut tar det stopp och sakerna behöver få tid att gås igenom.

När kommer man fram till den punkten att det är dags att prioritera att rensa ut? Att behöva lägga flera kvällar, helger och kanske sin semester, på den tråkiga uppgiften att rensa när man hellre vill välja att göra annat?

Jag tror att tidpunkten kommer när två komponenter sammanfaller:

  1. Insikten om att för många saker skapar problem i vardagen
  2. Fördelarna/Målen med att ha ett lättskött hem överväger
  1. Exempel på problem med för många saker i hemmet
  • Svårt att hitta saker när man behöver dem.
  • Städningen blir ett problem eftersom man måste plocka undan massor med saker innan man kan börja dammsuga.
  • Man bjuder hem vänner allt mer sällan för att det är ett för stort jobb att städa innan.
  • Familj och vänner klagar och man bli ovänner.
  • Saker man köpt i onödan binder pengar och man får problem med ekonomin.
  • Det samlas damm och ohyra bland sakerna.
  • Hemmet kan bli osäkert med tanke på risk för att saker trillar ner, man snubblar på sakerna eller något börjar brinna.

2. Fördelarna/Målen överväger – listan på problemen ovan kan vändas och istället bli de mål man ser framför sig efter att ha rensat ut. Jag har beskrivit detta tidigare i min recension om boken “Buried in Treasures” men jag tar det här igen för jag tycker att det är så bra beskrivet i en enda liten bild:

Exempel ur boken “Buried in Treasures”

En person börjar sin process först då fördelarna är större med att ha ett hem i ordning, än att hålla kvar vid sina saker och röra. Detta illustreras med en våg med två vågskålar. Den ena skålen innehåller vinster med att rensa ut, till exempel att kunna ta emot gäster, få ett säkrare hem, kunna städa lättare eller sälja saker och få ihop pengar. Den andra skålen innehåller orsaker/ursäkter till att hålla fast vid sina saker och därmed undvika det arbete och eventuella ångest det kan föra med sig att rensa ut. Först när vågskålen med fördelarna att rensa ut väger tyngre får personen insikt och motivation till att börja sin process. Den här bilden av vågskålarna tycker jag på något sätt säger allt! Det kan vara svårt att hitta drivkraften till att börja din process med att rensa ut men när du skapar mål och drömmar som blir viktigare än att hålla fast vid sakerna så går startskottet.

Vad får dig att prioritera att rensa ut och skapa ordning?

Relaterade inlägg:

Boken om hoarding ”Buried in Treasures”

Mina 7 långsiktiga mål med att rensa ut

Ur syn, ur sinn?

Stämmer det gamla talesättet ”ur syn, ur sinn”? Att det man inte ser glömmer man bort?

Jag blev uppmärksammad på talesättet när jag satt och tittade på en av mina favoritserier, Modern Family. Mitch sade i ett sammanhang när han ville glömma bort något, att är det ”out of sight” så är det ”out of mind”. Jag hade aldrig hört det uttrycket förut och blev nyfiken på om det fanns en motsvarighet på svenska. Och det finns det tydligen – ”ur syn, ur sinn”. Wiktionary – Den fria ordboken säger: Det som inte är direkt synligt eller märkbart förträngs eller glöms bort.

Här började jag fundera på om det gäller så med saker som man stuvar undan på alla möjliga ställen. Eller när man till och med hyr ett förråd för att slippa se sakerna. Jag har ju mitt loft på 40 kvm som är fullt med lådor och prylar. Väldigt skönt att inte behöva titta på all bråte och periodvis kan jag nog säga att jag nästan glömmer bort att det är så många saker däruppe. Men helt glömmer jag inte, jag har ändå den där gnagande frustrationen över att det är fullproppat däruppe. Enligt Feng Shui är det inte bra alls med ett fullproppade loft, det kan hindra dig från att nå dina drömmar. För många saker i källaren symboliserar ett ankare som håller dig fast och du får svårt att frigöra dig.

Ur syn, ur sinn 🙂

När jag läser om hoarding gäller det här talesättet i allra högsta grad, fast tvärtom. Personer som lider av hoarding har ofta en rädsla att glömma bort saker och därför låter de hellre saker ligga framme så att de ska vara synliga. Det kan vara saker som behöver göras och de vill ha en påminnelse om det, till exempel räkningar som ska betalas, rabattkuponger som ska användas eller ett klädesplagg som ska bytas i affären. Då bildas det lätt högar som innehåller många olika kategorier av saker.

Känner du igen dig i att smyga undan saker för att slippa se dem? Eller låter du saker ligga framme för att du är rädd för att glömma dem?

Sida 1 av 17

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén