Rensa ut & Lev lättare

Inspiration att rensa ut i ditt hem!

Kategori: Rensa ut Sida 2 av 15

Coronarensar -ett nytt ord?

Svenska Dagbladet fredag 17 april 2020

Jag fastnade för ett litet reportage i Svenska Dagbladet i fredags – ”Hårt tryck på tippen när folk coronarensar”. Ett nytt ord verkar det som. Det står att under karantän och hemmajobb så passar vi på att rensa som aldrig förr. Återvinningscentraler och soptippar är invaderade av personer som rensat ut. Det är toppen men det har blivit trångt på centralerna så alla uppmanas att hålla avstånd så att viruset inte sprids mellan personerna och på vissa ställen har man ökat öppettiderna. Även hushållsavfallet har ökat, troligtvis för att vi är mer hemma och lagar mat. Detta till glädje för råttorna berättar Anticimex i Stockholm. (Scary!)

Rensar du mer hemma just nu? Jag kan nog säga att jag städar mer, rensar gör jag för det mesta så det är nog ingen skillnad. Men vi äter mer hemma och jag märker att vi har mer avfall och återvinning som kartong, glas, plast och metall. Sen tröstäter jag nog lite för att det känns så dystert med allt just nu… typ kvarg med olika smaker och choklad. Och kex med ost och fikonmarmelad framför TV-n, just nu ser jag avsnitten av Vem bor här?, och då måste man ha något tilltugg. Men nu har jag köpt Keso som ersättning för småätandet… känns dock inte lika lockande…!

Vecka 16: En kreativ hörna

Hemma hos oss är det pyssel på gång i olika former; målning, sömnad, modellbygge, nagelmålning… och i vår kreativa hörna kan man sätta sig när lusten till pyssel slår till. Jag tycker det är så skönt att ha en speciell plats för det kreativa. Fördelen är att man kan låta allt ligga framme ett par dagar om man inte blir klar. Det blir lättare att fixa något, som att laga något med symaskinen när den är lätt att ta fram och har en egen plats.

I vår kreativa hörna har vi en ”pysselhylla”, hyllan Kallax från Ikea, tror den hette Expedit tidigare. På lådorna har vi fäst lappar med text om innehållet, lapparna har vi fäst med små klämmor i metall från Panduro. Jag gillar det stora bordet (också från Ikea) där man får plats att sitta flera. Vi hade det som matsalsbord tidigare.

Den här veckan har jag gått igenom allt pyssel och rensat ut och sorterat. Men jag kommer nog aldrig att bli en minimalist på det här området…! Det tog närmare fyra timmar men jag tog några pauser och drack te. Jag är nöjd med min insats, om jag får lova att säga det! Det är viktigt att ge sig själv beröm ibland! Det borde man göra varje dag. 

Vecka 15: Skrivbord och kontorsmaterial

I veckan som gått har det varit påsklov och ungdomarna har varit hemma. De har tagit långa sovmorgnar men jag har lyckats hålla mina rutiner med att gå upp och jobba i datorn på förmiddagarna. Då är det tyst och lugnt, sedan vid 11-tiden brakar det loss och då är det svårare att hålla fokus. Det är många som arbetar hemifrån nu i coronatiden och det är nog många som märker att det inte alltid är så lätt att stänga av alla distraktioner i hemmet. Mina fällor är bland andra att jag ska bara starta en tvättmaskin, bara öppna posten, bara passa på att ringa det där samtalet… På senare tid har jag blivit mer disciplinerad genom att jag gör större arbetsuppgifter som kräver mer fokus på förmiddagen och efter lunch gör jag enklare, mindre saker. Jag fungerar bäst på förmiddagen och efter lunch är jag inte alls lika pigg i hjärnan. Här fungerar vi så olika och jag tycker det är intressant att prata med andra och höra vad som passar bäst för dem och alltid får man något tips att prova. Jag är så glad att jag har fått ett nytt arbetsrum hemma, det är stor skillnad från förut då jag satt i allrummet. Mitt nya arbetsrum var sonens sovrum förut och det är kvar vissa spår som gardinerna och jordgloben! Det känns bra att kunna låta allt ligga framme och sedan bara komma och sätta sig igen. För mig är det viktigt att ha en bestämd arbetsplats där jag kan sitta i lugn och ro och ha mitt arbetsmaterial i ordning. Ibland åker jag till biblioteket och sitter där med min dator men nu i dessa tider gör jag inte det.

På mitt skrivbord har jag min bärbara dator inkopplad till en skärm och ett tangentbord för att få bekvämare arbetsställning. Skärmen har jag pallat upp med de två tjockaste böckerna jag hade i min bokhylla så att skärmen kommer upp i ögonhöjd. Armstödet som är fastskruvat på mitt skrivbord ser kanske lite överdrivet ut men det är så bra! Jag hade tidigare problem med tennis- och musarm och gick hos sjukgymnast för det. Jag fick mycket bra hjälp med övningar och akupunktur, både vanlig och med elektricitet i nålarna. Min sjukgymnast rekommenderade att köpa ett armstöd till skrivbordet och vilken skillnad det blev! Det är bra att ha stöd under armbågarna när man skriver på tangentbordet. Jag är högerhänt men sedan mina problem med armen har jag alltid musen i vänster hand, det kan jag verkligen säga är ett bra tips. Mitt skrivbord är från Ikea och det är höj- och sänkbart med en vev, jag tyckte att det var onödigt med ett elektriskt bord. Jag är mycket nöjd med skrivbordet! Jag varierar mellan att sitta och stå. De dagar då jag tränar tennis eller något annat brukar jag sitta ner och dagar då jag är mer stillsam brukar jag stå upp för att ändå få använda musklerna lite extra. Jag har en bra skrivare med kopiator och scanner men försöker skriva ut så lite som möjligt. Under skrivbordet står Karros bur, hon ligger alltid där när jag jobbar och det är så mysigt! Hon är ett fantastiskt sällskap och det blir naturliga pauser när hon vill gå ut o kissa i trädgården. Ja, så ser det ut i mitt arbetsrum! Under påskveckan har jag städat på mitt skrivbord (men sladdarna ser alltid stökiga ut…) och rensat rejält bland mitt kontorsmaterial som jag haft i lådor. Jag är en recovering hoarder när det gäller kontorsmaterial. Jag tycker det är så mysigt med pennor, söta block, gem, post it-lappar med motiv…! Men sedan länge är det köpstopp på det!

10 saker per vecka – hur går det?

I höstas, vecka 41, bestämde jag mig för att rensa ut 10 saker per vecka. Jag blir lite besatt av det och det går mig nästan åt huvudet det här med rensandet (mer än vanligt alltså). Jag har hittills lyckats med mitt mål, oftast blir det fler än 10 saker per vecka. Att det blivit så mycket rensande just på sistone beror på att vi har renoverat två rum och möblerat om i ett tredje. Jag brukar inte skriva upp vad jag rensar ut men under dessa veckor har jag skrivit upp allt i mobilen för att hålla räkningen. Jag har även skrivit upp vad jag köpt men det är betydligt färre saker än de som lämnat hemmet! Bland annat kom Erikshjälpen hem innan jul och hämtade åtta möbler, de kom med en stor lastbil. Det kändes så väldigt bra och jag är tacksam för att de kör ut och hämtar, de gör ett fantastiskt arbete. De två senaste veckorna har jag inte lämnat iväg något eftersom jag är osäker på var jag kan köra och skänka sakerna. Lions här hos oss har stängt pga Corona, men det verkar som om Erikshjälpen i Malmö har öppet som vanligt. Jag får bygga upp ett lager här hemma och sedan köra iväg tänker jag.

Under hösten hade jag flera förkylningar och jag tyckte att det tog extra mycket kraft att rensa ut när jag inte var i form. Jag har läst på olika ställen, främst inom Feng Shui, att man inte ska hålla på med utrensningar när man inte är helt kry. Det kanske ligger något i det. Kanske är det all energi som går åt till att fatta beslut om varje liten sak – behålla eller inte. Den energin kanske man ska hushålla på för att bli frisk? Samtidigt vet jag att jag får ny energi av att rensa ut och få fint omkring mig. Under jullovet tog jag paus i rensandet men tog upp tråden igen vecka 2. Nu försöker jag ha en bestämd tidpunkt i veckan då jag rensar cirka en timme. Nu har jag även mina veckoprojekt och denna veckan är det badrummen som gäller!

Det finns andra metoder att följa när man rensar ut, till exempel 30-day Minimalism game som bloggaren Kom hem är mitt uppe i just nu! Dag 1 rensar man ut 1 sak, dag 2 – 2 saker osv i 30 dagar. Till slut blir det 465 saker! Jag tycker det är så inspirerande att följa ☺️ När jag kör fast får jag ny motivation av att läsa om andra som rensar ut! Bloggar du om din utrensning får du gärna skriva en kommentar här och länka till din blogg.

Vecka 13: Städmaterial

Blir det roligare att diska med dessa söta borstarna?
Nej. Efter bara några dagar lossnade huvudena.

Första veckotemat av de sju avklarat! Det var städskåpet som behövde en genomgång. Det var väldigt stökigt i det skåpet och istället för att organisera har jag köpt nytt städmaterial… t ex hittade jag disktrasor och svinto som kommer att räcka i flera år. En period för några år sedan shoppade jag städmaterial hela tiden. Det var som att jag inbillade mig att jag skulle städa mer om jag hade den optimala moppen eller den perfekta rengöringssprayen. Men det lärde jag mig, att det har inget samband alls, inte för mig i alla fall. Att städa handlar nog mer om att ha smarta rutiner och motivation till att få det rent och fint. Mest motiverad är jag när jag har bjudit hem folk…! (Eller då är det nog mer paniken som driver mig.)

Skäms för denna bilden…
… men lite bättre blev det! Pust!

Har ni hunnit rensa eller städa något i veckan som gått?

7 veckor framåt med teman

Vi har varit mycket hemma den senaste veckan pga Corona-viruset. Det är svårt att veta hur man ska göra för att göra ”rätt”. Vi har varit förkylda och med tanke på att det skulle kunna vara viruset har vi inte heller velat träffa så många andra, det vore hemskt att råka smitta någon. Vi har försökt att mysa till det och hitta bra filmer och lagat lite mer mat. Men jag har också passat på att städa och rensa mellan nyhetssändningarna, och jag har gjort en lista på 7 veckoteman som jag ska ta mig an från och med nästa vecka. Är det några utmaningar som passar dig så häng gärna på eller välj några egna! Jag har även mitt projekt 10 saker i veckan som jag faktiskt har fullföljt hittills så det går framåt. Främst har jag skänkt saker till Lions och Erikshjälpen men även sålt några möbler.

7 VECKOTEMAN

13. Städmaterial
14. Kalka av duschkabin, badkar och kakel i badrummen
15. Städa skrivbord och sortera kontorsmaterial
16. Rensa ut och sortera pyssel, målarsaker och sysaker
17. Sortera lösa foton och hitta smart förvaring till dem
18. Några pappershögar som legat länge
19. Vaser och blomkrukor, here we go again…! 
20. Inventera saker jag vill sälja och lägga ut på annons

Sekretessförbränning på Sysav

För ett tag sedan blev jag klar med mina pärmar! Det blev en sådan fin ordning och det ger mig stor tillfredsställelse att veta att varje papper har ett eget hem i en pärm. Men det tog längre tid och energi än vad jag hade planerat. Det liksom sög musten ur mig att gå igenom alla gamla dammiga pärmar och papper så jag blev helt slut. Försökte ta fem pärmar om dagen men sedan blev det en om dagen. Jag fyllde tre kartonger med papper som jag hade tänkt strimla i min dokumentförstörare men den är rätt så klen. När man strimlat i fem minuter blir den överhettad och lägger av. Då får man vänta tills den kryat på sig och ta en kopp kaffe under tiden. Men sen hittade jag information om att Sysav (Återvinningscentralerna här i södra Skåne) har en tjänst där man kan lämna in papper och få dem förstörda. De har drop in på förmiddagarna och i tisdags lastade jag in kartongerna i bilen och körde dit. Det blev 22 kg och kostade 100 kr. Det kostar 3,75 kr/kg men minimiavgiften är 100 kr. Men det var det värt tycker jag. Skönt att bli av med alla papper och få känslan av att ens information inte hamnar i orätta händer. Själva stället man lämnar in materialet på är Djurkremeringen. Det kändes lite läskigt att gå in där men det gick bra, man fick bara lämna materialet, betala och få ett kvitto så var det klart. I fortsättningen kommer jag att strimla papper efterhand och då klarar min lilla dokumentförstörare jobbet!

Bild lånad från Sysavs hemsida / www.sysav.se

Lämnat till Myrorna

Längst in i min garderob har jag en låda i vilken jag lägger saker som ska skänkas. Det är praktiskt att ha den där lådan och när jag hittar något hemma som jag vill skänka så lägger jag saken i lådan. Då får sakerna ligga till sig lite och jag kan ju ångra mig tills jag ska köra iväg med sakerna. Förra veckan hade jag ett ärende till Emporia (det stora köpcentret utanför Malmö). Kom på att då kan jag passa på att skänka saker till Myrorna som har butik där (en jättefin butik!). Det hade blivit några kläder och saker i lådan så jag packade dem i en påse och tog med. Och det enda som blev handlat var en bok, så det blev mer ut än in! Jag var nog ingen drömkonsument för Emporia den dagen 🙂

Digital bråte

Det digitala smyger sig ni överallt hos alla, det är svårt att stå utanför det ”digitala samhället”. Vi behöver BankId, appar, mail och nu senast har JoJo-kortet försvunnit (vårt busskort). Så nu måste man ha busskortet i mobilen. Min mamma blev inbjuden till informationsträff för att lära sig det nya busskortet. Misstänker att det skapar en viss stress hos dem som inte tror sig kunna hantera det nya. Och i rask takt är vi på väg mot det ”kontantlösa samhället”. Man kan ha olika åsikter om digitaliseringen men ibland känns det som om det går lite fort och blir lite… påtvingat. Kanske blir vi mer sårbara när allt är beroende av internet.

I kölvattnet skapas digital bråte, sådant som man stuvar undan i datorn, mobilen eller molnet för att läsa senare eller bara spara för att det kan vara bra att ha. Eller så köper man en ny dator och sparar den gamla som backup (men glömmer lösenordet…!) Ibland kan tanken på allt det jag har sparat digitalt stressa mig. Eller ska man inte bry sig om det? Det är bara nollor och ettor på någon server långt borta, och när datorn och mobilen gjort sitt lämnar man dem i bästa fall till återvinning. Istället för lådor på loftet har man en känsla av att det ligger massa bråte på olika ställen men det är svårt att överskåda. Det var ett tag sedan jag rensande mina mail och jag skulle behöva sortera foton i datorn…

Det löpande inflödet tycker jag ändå att jag är ganska duktig med. Jag kollar mailen lite översiktligt och raderar det som inte är viktigt och det jag ska hantera skriver jag upp i min lilla ToDo-bok som är i pappersform. Mail som jag kan svara på snabbt svarar jag på direkt. Behöver jag fundera en stund brukar jag svara och tacka för mailet och be att få återkomma senare vid en bestämd tidpunkt.

Detta brukar jag tänka på:

  • Avprenumerera på mail du inte vill ha (och ha Nej Tack reklam på den fysiska brevlådan!)
  • Städa Inkorgen varje vecka och hålla en struktur med olika mappar på mailkontot
  • Rensa regelbundet i mapparna, radera det som blivit inaktuellt
  • Radera e-postkonton som inte används, men det kan vara bra att ha en ”skräpadress” för sådant man måste registrera sig på men inte kommer att läsa
  • Ta backup till molnet om man gillar det
  • Ta backup med jämna mellanrum till extern hårddisk, förvara säkert t ex i bankfack

Hur tänker du kring den digitala bråten? Stressar den dig?

Gör en ritning!

Ett sätt att komma igång med sitt rensa ut-projekt är att göra en enkel ritning över sitt hem och sedan markera var det ska rensas. Markera med siffror i prioritetsordning och skriv sedan på en lista vad som ska göras till varje delmoment!

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén