Inspiration att rensa ut i ditt hem!

Kategori: Rensa ut Sida 2 av 20

Rensa versus Preppa

Innan pandemin och nu kriget, har jag inte funderat så mycket på det här med prepping – alltså att bygga upp ett förråd hemma med material och livsmedel ifall det kommer en kris av något slag. Det var många som passade på att rensa hemma under pandemin och i tidningarna kunde man läsa att det var många som kom och lämnade saker på återvinningscentralerna och välgörenhetsorganisationerna. Det var såklart mycket bra, men för mig får jag erkänna att det låste sig en smula i det här med att rensa versus preppa. För mig som har varit sysselsatt med att rensa ut och haft fullt fokus på att få ett hem med färre saker, så blev det en slags krock i hjärnan när det gick upp för mig att vi samtidigt skulle behöva preppa. Några saker har vi alltid haft extra av hemma som första förband och kanske några konservburkar men det läge som är nu är helt annorlunda. Vi rekommenderas att lagra vatten som räcker i minst 3-5 dygn, hygienprodukter, varma kläder, mat och helst ha en alternativ värmekälla.

Det har upptagit mina tankar på hur jag skulle kunna lösa den här krocken så att jag kan både rensa och preppa som två parallella eller en gemensam process. För mig som har haft (och till viss del fortfarande har) väldigt svårt för att släppa taget om saker så har detta blivit en extra parameter att ta ställning till när jag står med mina saker och ska fatta beslut. Kanske är en extra stekpanna bra att ha om man ska laga mat över öppen eld? Om inte så kanske jag kan spara den och ge till en granne som är i behov när det väl händer? Och mina tre extra par vinterskor som jag inte använt på många år? Är det bra att spara dem? Tänk om det blir en jättekall vinter och vi inte har någon uppvärmning? Då kommer jag verkligen att ångra att jag gjorde mig av med dem.

Efter en tids funderande fram och tillbaka tycker jag att jag har landat i ett tankesätt där jag tänker på prepping som en mer separat del av vårt hem och våra saker. Vi har börjat lagra vatten och har köpt en del extra mat som pasta, makrill, olja och buljong, men vi har långt ifrån ett förråd som vi skulle klara oss på mer en än vecka. Jag blundar för att det tar plats och tänker istället på lagret med tacksamhet, att om det skulle hända något så har vi i alla fall något att gå på.

Vad gäller saker som husgeråd, kläder, skor, sängkläder med mera, så har jag kommit fram till att det kanske är så att denna parameter med prepping till och med gör det lättare att fatta beslut om vad som ska behållas? Jag tänker att de saker som kan vara mer rationella att behålla, men ändå i en lagom mängd, kan vara en utgångspunkt i ett prepping-förråd. Det gör mina beslut lättare när jag rensar ut saker som jag ändå inte använder eller inte på något sätt gör mig glad.

Jag gick igenom mina skor för ett tag sedan för att jag skulle skicka en påse till Sellpy och då hittade jag ett par högklackade skor som jag bara använt en gång på en fest för många år sedan. De var dyra och snygga men helt omöjliga att gå i – de gav 100% garanti att stuka foten för en som jag som inte är så van på höga klackar – men ändå har jag haft svårt att släppa taget om dem. Nu däremot så höll jag upp dem och granskade dem med nya ögon och ställde mig frågan; om vi befinner oss i en kris, vi är nedkylda, hungriga och kommer att behöva vandra till fots i flera dagar, kommer jag att sakna mina ljusbeiga högklackade skor då? Nej, troligtvis inte. De fick åka med i påsen till Sellpy. Ett par extra vinterskor är nog bättre att spara då.

Tycker du att det blir svårare eller lättare att rensa ut när du ska ta hänsyn till prepping?

Mina högklackade skor – bild lånad från Sellpy! 🙂

Har du en Clutter Buddy?

Jag trillade över det engelska begreppet Clutter Buddy (eller Declutter Buddy) och blev intresserad av vad det innebär och vad det skulle kunna heta på svenska.

En Clutter Buddy är en vän som också håller på att rensa ut hemma och tillsammans kan man ha delmål och följa upp dem. Det kan vara motiverande att tänka på att en vän också kämpar mot samma mål. När man träffas eller rings vid nästa gång ska målet vara uppfyllt. När det blir motgångar peppar man varandra. Det kan kallas för Clutter Buddy när det bara är en av vännerna som rensar ut också, och den andra enbart stöttar. Det kan även vara en professionell person som man betalar för, som en coach, som ledsagar klienten genom processen att rensa ut och skapa ordning.

I min bok kan du läsa psykolog Volen Ivanovs tips om hur du kan hjälpa och stötta någon som behöver hjälp att rensa ut:

Ur boken Rensa ut och Lev lättare – en smart guide till ordning hemma.

Jag har en egen Clutter Buddy. Det är en väninna som också rensar och vill skapa ordning hemma. Vi träffas ungefär en gång i månaden. Då äter vi lunch och går igenom våra planeringar för vad vi vill utföra hemma. Vi har inte exakt samma mål, vi sätter våra egna mål, men vi följer upp varandras uppgifter. Vi började med att följa Marie Kondos bok “Konsten att städa” men nu gör vi våra egna planeringar efter hand. Varje söndag har vi som regel att skicka ett sms och berätta hur det har gått. Ibland har vi inte hunnit så mycket men då skickar vi ändå en hälsning. Vi har haft det här samarbetet i 1,5 år och jag är väldigt glad och tacksam för det. Det har hjälpt mig mycket och jag har definitivt fått mer gjort än om vi inte hade haft det här systemet! 🙂

På svenska kanske det kan heta Stök-Bundis, Städ-Vän eller Rensa ut-Kompis, vad tycker du att det passar att heta?

Piffat upp i gästrummet!

Då och då får vi gäster som stannar över en eller några nätter och det tycker vi är väldigt mysigt. Under vintern har tyvärr vårt gästrum förvandlats till ett skräprum där vi ställt in allt som blivit över och inte haft någon egen plats. Det är ett mysterium så fort det går att skapa ett skräprum! Det räcker att det står några överblivna saker i ett rum så tänker man: Äsch, då kan jag lika gärna ställa inte lite till där, det är redan så stökigt. Och vips så har man ett skräprum! Men nu skulle min sambos dotter komma på besök och bo några nätter hos oss och då fick vi motivation till att ordna upp i det här rummet. Ibland behöver man helt enkelt en knuff!

Det som tog störst plats var en extra säng som stod lutad mot väggen. Det räcker med två sängar i rummet så den tredje behövde vi göra oss av med. Den ville en släkting gärna ha så vi körde den hem till henne. De två sängarna som var kvar hade olika höga ben och efter en del efterforskningar visade det sig att Ikea har ändrat fästena på sina sängben, så till våra gamla Sultan-sängar fick vi leta efter begagnade ben och hittade åtta stycken likadana på Tradera. Tydligen är dessa gamla ben populära för vi förlorade först två budgivningar innan vi till slut fick våra ben för ett lite för högt pris. Men det var toppen att vi fick tag på dem!

I rummet förvarade vi även två innerdörrar som blivit över från renoveringen och de låg staplade på ena sängen. En trasig golvlampa, gardinstänger, en matta som vi köpt till vardagsrummet men inte rullat ut, några kartonger med överblivna saker plus böcker och tidningar som jag rensat ut men inte kört iväg med hade också hamnat i detta stackars rum.

Innerdörrarna lade vi ut på annons men efter två veckor hade vi inte fått några napp så då bestämde vi oss för att köra dem till Sysav (vår återvinningscentral). De har en stor container där man kan skänka byggmaterial som går att använda igen. Vi ställde dörrarna och gardinstängerna i den containern. Resten av det som skulle skänkas körde jag till Erikshjälpen i Malmö (min favoritdestination!). Erikshjälpen i Malmö har flyttat till nya lokaler och det är så fint där. Sonen följde med mig dit och vi passade på att provsmaka våfflorna. Det nya caféet är så mysigt och ja, våfflorna är supergoda! 

Detta fixade vi i gästrummet:

  • Vi körde iväg en säng till en släkting.
  • Köpte begagnade sängben på Tradera.
  • Vi hyrde ett släp och körde iväg med dörrarna och gardinstängerna och en laddning skräp från garaget till Sysav. Min sambo fick ta ledigt från jobbet en eftermiddag för att vi skulle hinna med detta och jag var så glad – det är ju min favoritsysselsättning att köra till återvinningen!
  • Jag och sonen körde till Erikshjälpen och lämnade det som skulle skänkas.
  • På Erikshjälpen passade jag på att köpa två vita krukor för 20 kronor styck, sen köpte jag två gröna växter på Ica för att ställa i fönstret.
  • Skruvade upp spegeln som bara stått lutad på hyllan tidigare.
  • Köpte lådor på Clas Ohlson som passade i hyllan.
  • Tog ner en tavla från loftet och skruvade upp den på väggen.
  • Hittade en röd lampa på loftet som passade i rummet.
  • Köpte en ny matta på Jysk för att ge rummet en mer ombonad känsla.
  • I den svarta byrån lade vi lakan till gäster så allt är på plats (men de behöver inte bädda själva!).

Det är så skönt när det blir fint i ett rum som varit stökigt! Energin blir lättare och man vill vistas i rummet. Vårt gästrum ligger på baksidan av huset och det är lite mörkare och svalare på den sidan. Fördelen är att det är väldigt tyst och skönt att sova på den sidan av huset. Gästerna får dock stå ut med att vår lilla vovve krafsar på dörren och vill in och mysa i sängarna!

Har du ett gästrum eller var sover dina gäster när de sover över?

Önskar dig en fin dag! Kramar Eva Maria ❤︎

Har du gjort en vision board?

Innan du börjar att rensa och röja i ditt hem kan det vara till stor hjälp att göra en vision board. En vision board är ett ark eller en tavla där du visualiserar dina mål och drömmar om hur du vill att ditt hem ska se ut och vilka funktioner det ska fylla. Du kan klistra upp eller rita bilder som symboliserar något du redan har i ditt hem eller något du skulle vilja ha. Det kan vara bilder på saker inom heminredning eller trädgård men även bilder på aktiviteter du tycker om att göra som du vill ha mer tid till. Om du sedan kör fast i din process med att rensa i ditt hem så titta på din vision board för att påminna dig om dina mål och drömmar! Då kan du hitta tillbaka till motivationen. Det går såklart att skriva en lista på sina mål och drömmar också men jag tror att det inspirerar mer med bilder, färger och visuella idéer!

Jag hade inte provat att göra en vision board tidigare även om jag läst på många ställen att det är ett bra startskott till processen att rensa och nå det hem man drömmer om. Marie Kondo är en av dem som startar upp processen med att skapa en vision board. Under förra året kom jag igång med att göra en vision board men jag bestämde mig för att göra flera mindre vision boards i en bok, så man kan väl kalla det för en ”vision book” istället. Jag gjorde en sida för varje rum (men inte för alla små skrymslen!) och sidor för vilka funktioner och drömmar jag vill att mitt hem ska uppfylla. Det gick lite trögt i början men när jag kom igång var det ett jättemysigt projekt och det gav mig många nya insikter. Att sitta och pyssla med vision book:en var en sysselsättning som gjorde mig glad och det kändes bra att få sätta bilder och ord på sina drömmar om hemmet. Jag lät mitt projekt ligga framme på ett hörn av vårt långa köksbord så att jag kunde sätta mig lite då och då på lediga stunder. Det kändes meditativt, kanske lite som att sticka eller virka?

Saker som kan vara bra att ha till din vision board:

  • Ett stort, gärna lite tjockare, pappersark, en canvas i ram, en bok med blanka sidor eller vad du tycker att du vill ha som bakgrund.
  • Bilder: Du kan klippa i tidningar som handlar om inredning, resor eller vad som helst egentligen. Leta bilder på nätet och skriv ut eller rita egna bilder.
  • För att illustrera färger kan du använda vattenfärger, tygbitar, tapetbitar… använd det du hittar hemma så att du inte behöver köpa en massa nytt bara för vision boarden.  
  • Limstift, sax, blyertspennor, färgpennor, pennvässare, suddgummi, klistermärken… allt som du kan tänkas behöva till ditt pyssel!

Har du provat att göra en vision board?

Sorterar och rensar CD-skivor

Vi har ingen CD-spelare men jag har ändå haft de flesta av mina CD-skivor kvar. Det är nog mest av sentimentala skäl och att jag tänker att eventuellt får jag någon gång i framtiden tillgång till en musikanläggning igen. Nu lyssnar jag bara på Spotify och det känns som det mesta man letar efter finns där. Det är smidigt och man kan logga in på sitt konto var man är. Spotify i bilen är jag helt beroende av!

Jag plockade fram alla mina skivor och lade dem på köksbordet. De fick ligga där i några dagar innan jag satte mig ner för att gå igenom dem. Jag gick och klurade på att jag behövde en form av strategi att utgå ifrån för att fatta beslut om vilka jag ville behålla och vilka jag ville rensa ut. Jag har en väninna som har en fin musikanläggning och när hon spelar sina CD-skivor är det riktigt bra ljud. Så jag tänkte att jag kan behålla de skivor som jag kan tänka mig att lyssna på i framtiden på en musikanläggning. Jag ser det som en etapp… kanske jag behåller dem ett tag och sedan rensar ut dem också, vi får se!

Bra att lägga fram alla!

Det sitter så många minnen i CD-skivorna och på varje omslag har jag klistrat en etikett med mitt namn och telefonnummer. Jag tog ofta med skivor till fester och då ville jag ju ha tillbaka dem igen.

Det tog en stund att gå igenom mina 130 skivor men jag är nöjd med genomgången och jag funderade noga på varje skiva. Jag rensade ut 48 stycken. De lade jag i en låda och nu har jag kört dem till Erikshjälpen. Är lite osäker på om någon köper CD-skivor men jag hade inte kunnat slänga dem i soporna… Nu blev det utrymme ledigt i vår TV-bänk och där lade jag in några brädspel.

Hittade här ett gammalt minne från 2010 när jag senast gick igenom min musik…! Det var några år sedan. Jag startade den här bloggen i augusti 2010 så detta var ett av mina första inlägg. 🙂

Har du CD-skivor kvar? Och har du någon uppfattning om det finns köpare till begagnade CD‑skivor?

Kramar Eva Maria ❤︎

Har du provat Pomodorotekniken?

Har du också svårt att ta dig i kragen och genomföra en tråkig arbetsuppgift? Ibland behöver det inte vara en tråkig uppgift, det är bara svårt att komma igång. Då brukar jag använda mig av Pomodorotekniken. Det är en mycket enkel men smart metod för att få saker gjorda. Jag tycker att den passar till det mesta – och den passar utmärkt när jag ska starta upp och rensa i en kategori av saker som jag tycker är svår och det tar emot att börja. Och visst är det så att har man bara börjat så känns halva jobbet gjort!

Just tomaten har fått bli en symbol för den här tekniken eftersom den unge italienske mannen Francesco Cirillo som skapade den råkade ha en äggklocka formad som en tomat. (Ordet Pomodoro betyder tomat på italienska!) Under sitt första år på gymnasiet hade Francesco svårt att koncentrera sig och han blev ofta frustrerad när han inte kunde plugga i samma takt som sina studiekamrater. En dag ställde han sin tomatklocka på några minuter för att undersöka hur intensivt han kunde läsa på den tiden. Han upptäckte att det gick mycket bra för honom att koncentrera sig i korta stunder och när hans tomatklocka ringde tog han en paus. Denna upptäckt blev en stor förändring för Francesco och 1992 lanserade han tekniken som ett begrepp för allmänheten. Idag är hans teknik mycket känd och många använder den till alla typer av uppgifter som ska genomföras, oavsett om det har med arbete, studier eller vardag att göra.

Grunden i Pomodorotekniken är att du ställer en klocka på 25 minuter och påbörjar din uppgift. När klockan ringer får du ta en paus på 5 minuter. I pausen kan du sträcka på dig och kanske ta en nypa frisk luft. Ett pass på 25 minuter kallas för en Pomodoro och flera kallas för Pomodori. När du genomfört 4 stycken Pomodori med pauser är det dags för en längre paus på 25-30 minuter. När du lärt känna metoden kan du i förväg bestämma dig för hur många Pomodori du tror att du behöver till en viss uppgift. Du kan även laborera med om just 25 minuter är den bästa tiden för dig för en Pomodoro.

”Med Pomodorotekniken är tiden din vän, inte din fiende.”
Staffan Nöteberg, författare till

Pomodorotekniken – Kan du fokusera i 25 minuter?”

Egna reflektioner

Pomodorotekniken är så enkel men den kan få stora positiva effekter. Anledningen till att jag provade den från början är för att jag har problem med koncentration och jag upplevde snabbt att metoden passade mig. Det blir liksom lättare att skärma av omgivningen när jag arbetar och väntar på ”plinget” från klockan. Kanske på något vis är jag lättlurad men det fungerar!

Jag använde mig först av timern i mobilen men sedan ett tag tillbaka använder jag en app som heter Focus Keeper. Det finns flera olika appar för den här tekniken men jag har bara provat Focus Keeper och jag tycker om den. I appen kan man även lägga upp olika projekt och på så vis få statistik över hur lång tid man arbetat i projekten. Jag hade gratisversionen först men sedan ville jag prova premiumversionen där man kan ändra längden på Pomodori.

Bilder från appen Focus Keeper

Jag har laborerat med längden på Pomodori och kommit fram till att 25 minuter passar mig oftast, men vid vissa arbetsuppgifter ställer jag in längden på 40 minuter. Längre Pomodori passar när jag ska läsa eller skriva och kortare Pomodori när jag ska göra något praktiskt som att städa i en byrå. (Men du får prova dig fram till vad som passar dig!) När klockan plingar och jag är djupt i koncentration kan det vara frestande att inte ta pausen, men här upplever jag att om jag inte tar pausen, blir jag mycket snabbare trött under hela arbetspassets längd. Så mitt råd är att ta pausen även om du är mitt upp i något, då kan du arbeta längre.

Blir jag avbruten av andra tankar när jag arbetar skriver jag ner dem på en papperslapp och fortsätter att arbeta. Om telefonen ringer väljer jag om jag ska svara eller inte. Ibland kan jag då ringa upp efter min arbetsuppgift, men är det något mer akut svarar jag. Jag har provat att sätta telefonen på ljudlös när jag arbetar men på något vis blir jag mer stressad av det. Då tänker jag att jag kan missa något viktigt samtal från någon i familjen. Men det med telefonen är säkert en sak man kan träna upp sig själv och sin omgivning på. Mina ungdomar har vid det här laget lärt sig vad “en Pomodoro kvar” betyder!

Lästips

Vill du fördjupa dig i Pomodorotekniken kan jag rekommendera boken ”Pomodorotekniken – Kan du fokusera i 25 minuter?” av Staffan Nöteberg. Det är en mycket trevlig bok och den innehåller många praktiska exempel. Jag känner igen mig i problemet att uppleva att det är svårt att få saker gjorda och ett bra tips är att göra en uppgift i taget. Det låter så enkelt men ibland glömmer man bort det och försöker multitaska. Man tror att man är effektiv men oftast blir ingen uppgift blir helt klar. Boken är uppdelad i korta avsnitt och gör den väldigt lättläst. (Extra bra för oss som brottas med koncentrationen!) Den innehåller trevliga illustrationer också som förtydligar innehållet.

(Bild lånad från Bokus.)

Källor till detta inlägg:

Har du provat Pomodorotekniken eller är du sugen på att prova?

Kramar Eva Maria ❤︎

Samlarna – ny dokumentär på SVT Play

I förra veckan kom det en ny dokumentär om hoarding på SVT Play, Samlarna. Kanske ni redan har hunnit se den, annars vill jag varmt rekommendera den.

I programmet får man följa några personer som brottas med samlande (hoarding) och hur de på olika sätt får hjälp med att komma igenom processen att rensa ut och få ordning i sina hem. En firma som arbetat med detta under många år berättar hur de anpassar sitt arbete efter varje individ och de samarbetar också med bland andra boendestödjare från kommunen.

Ett mycket lärorikt program och jag håller tummarna för en uppföljare. Det hade varit intressant att få se hur det gick för deltagarna efter de hade rensat ut.

Här hittar ni programmet: Samlarna

Vill ni läsa mer om det jag skrivit om hoarding här på bloggen tidigare så hittar ni det under kategorin Hoarding!

Rensat på sistone!

Jag har inte rensat så intensivt på sistone men det har ändå blivit några saker som fått lämna hemmet. Jag är inte så snabb på det, först måste jag processa om jag ska sälja eller skänka sakerna, och sedan ta tag i själva utförandet. Ibland skjuter jag upp det men då brukar jag skriva en lista på vad jag vill sälja och sedan bestämma mig för en dag då jag ska lägga ut annonser. Det är så skönt att klicka på ”lägg ut annons” och sedan luta sig tillbaka och invänta svar!

Klick – lägg ut annons!

Dessa sakerna fick lämna i den här omgången:

En liten stringhylla
Tidigare berättade jag om när jag fattade beslutet att sälja vår stora stringhylla och hur det tog emot. Nu hade jag en liknade process (fast mindre med en liten hylla!) och kom till slut fram till att jag ville sälja den. Det var en hylla som var helt ny och aldrig använd. Jag hade som idé att sätta upp den i vårt sovrum men det blev aldrig av. Så nu blev den såld på vår lokala Facebook-grupp. Toppen! 🙂

En skrivbord
Min son har haft ett ”gaming-skrivbord” (ett skrivbord som är byggt för dator och datorspel) på sitt rum länge utan att använda det. Nu tog vi tag i att fotografera det och lägga ut det på Facebook. Det blev sålt snabbt! Vi monterade ner det och det kom en kille med en papegoja i bilen och köpte det. Papegojan var jättesöt och det blev en bonus för oss att få säga Hej till den!

2 påsar till Sellpy
Jag trodde inte att det var möjligt men jag lyckades fylla ytterligare två påsar till Sellpy efter att ännu en gång ha gått igenom min bottenlösa garderob. Ett mysterium! Det blev påse nummer 25 och 26 som jag skickade till dem.

Skänkt till scoutgården
Tidigare har vi skänkt våra soffor, en matta och garderober till scoutgården. De blev jätteglada för dem och kunde inreda ett litet mysigt rum på andra våningen. Nu frågade vi om de ville ha en tavla med ett inramat sjökort, en klädställning med galgar och kylskåpet som blev över när vi renoverade. Och det ville de! Tavlan med sjökortet gjorde jag när jag tog Förarbeviset (det är som ett körkort för båt) och eftersom det är sjöscouter så passade tavlan bra hos dem. Klädställningen ville de gärna ha till att torka flytvästarna på. Win Win! Vi fick rensat och de fick saker de kunde använda!

Hur går det för er? Har ni sålt eller skänkt något på sistone?

Kramar Eva Maria

Adjö älskade ägodelar (TV-tips)

Jag fick tips av en läsare här på bloggen om ett program som heter “Adjö älskade ägodelar”. Jag vill tipsa det vidare för jag tycker att det var ett så fint program. I programmet får man följa tre äldre personer som står inför stora förändringar i livet. De tre har gemensamt att de är väldigt fästa vid sina saker som de samlat på sig genom livet och sakerna utgör minnen av personer som inte längre finns. Det blir tydligt hur svårt just detta är och det finns en rädsla inför att göra sig av med sakerna – kommer även mina minnen och kärleken till de personerna att försvinna då?

Ha gärna en näsduk till hands för det var lite sorgligt också! <3

Kramar och hoppas att er nya vecka blir fin! / Eva Maria

Påse 23 och 24 till Sellpy

I januari gick jag igenom min garderob väldigt noggrant, men nu när jag tog fram mina sommarkläder, så kapsejsade den totalt. Förstår inte varför den gör det?! Antagligen för att jag fortfarande har för många kläder och att jag inte hänger tillbaka dem ordentligt. Så nu fick det bli ett ryck i garderoben!

Min dotter rensade också ut så vi fyllde 2 påsar till Sellpy. Så det var påsarna nummer 23 och 24 som vi skickat till dem. Jag försöker visualisera 24 påsar i ett berg framför mig, det blir mycket kläder! Det blev lite till Erikshjälpen också, 4 plagg och några påslakan. En kofta och tre toppar var så slitna så att jag fick slänga dem.

Detta fick åka till Sellpy den här gången av mina kläder:

  • 6 toppar/t-shirts
  • 5 stickade tröjor
  • 4 byxor
  • 4 kjolar
  • 2 blusar
  • 1 klänning
  • 1 handväska

Totalt: 23 plagg

Nu är det fin ordning igen i garderoben. Trots att jag rensar med jämna mellanrum och inte köper nämnvärt många nya plagg så blir jag ändå överväldigad av mängden kläder. Min mamma frågar; jag förstår inte, tar det aldrig slut?! Nej, jag förstår det inte heller, säger jag då. 🙂

Sida 2 av 20

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén