Inspiration att rensa ut i ditt hem!

Kategori: Rensa ut Sida 3 av 20

Är du redo att fatta beslut?

Foto av Miguel Á. Padriñán / pexels.com

I din process med att sortera och rensa ut så går du igenom sakerna i ditt hem. Du har kanske även saker på annat håll som du vill ta med i processen – saker i förråd, hemma hos dina föräldrar eller saker som du samlat på din arbetsplats. När du bestämmer dig för att genomföra processen bestämmer du dig också för att fatta många stora och små beslut. Varje sak behöver ett beslut för att du ska kunna komma vidare i din process. Varje liten eller stor sak som du håller i din hand kräver att du fattar ett beslut – behålla eller inte behålla.

Ibland hakar beslutsfattandet upp sig. Det kan vara om en sak som du egentligen inte behöver behålla men som är svår att släppa taget om. Då är den saken inte beslutsmogen ännu. Lägg saken åt sidan ett tag och låt beslutet mogna i bakhuvudet. När du är redo kommer beslutet till dig. Antingen kommer du fram till att du verkligen vill behålla saken eller att du kan släppa taget. Beslutsfattandet går långsamt men detta ”system” gör att du inte stressar fram beslut som du sedan ångrar. Just oron för att ångra sig är ett hinder i sig för att rensa ut överhuvudtaget. Men tänk på att ju längre in i processen du kommer så ökar hastigheten på ditt beslutsfattande, du tränar dig helt enkelt i att fatta beslut som känns rätt för dig.

Det är inget misslyckande att ha fattat flest beslut om att behålla saker. Du har ändå gjort din process och de saker som är kvar har du värderat till att du vill behålla. Efter ett tag kan du göra processen igen och då kan du kanske släppa taget om fler saker. (Jag kallar det för Osthyvelmetoden.)

I processen med att sortera och rensa ut kan du känna dig jättetrött och ibland uppgiven. Varje beslut tar kraft. Det är ansträngande för hjärnan att ta ställning till alla parametrar och känslor som är förbundna med sakerna. Så absolut behöver du pausa mellan varven och återhämta dig. När du är klar och tittar på resultatet och den nya ordningen så märker du att du får ny energi. Det är svårt att förklara hur det går till, men det känns som att något lossnar och luften blir lättare att andas. Du blir redo för att gå vidare i livet och fylla det med nya upplevelser! Nästan magiskt, eller hur?

I mitt nästa inlägg kommer jag berätta om mina frågor som jag ställer till mig själv när jag rensar ut! Kram Eva Maria

Fikat & shoppat på Erikshjälpen!

I veckan körde min son och jag till Erikshjälpen i Malmö och lämnade några saker som min dotter hade rensat ut. Min dotter har ju fått nytt rum och på vägen rensade hon ut det som inte skulle följa med till det nya rummet. Det var främst kläder men även lite annat smått och gott.

Till Erikshjälpen!

Det är så skönt att lämna saker på Erikshjälpen! Jag vet att de tar så fint hand om sakerna och pengarna som de får in går till välgörande ändamål. Det känns också bra att sakerna kommer att hitta nya hem att trivas i. Det låter kanske märkligt men när man som jag har svårt att släppa taget om saker så hjälper den tanken mig mycket i min process när jag rensar ut.

Så måste jag berätta något här: Jag har lämnat saker där så många gånger men aldrig varit inne i butiken. Varför? Jo, svaret är det att jag älskar att handla på loppis, så skulle jag gå in i butiken så hade jag kommit hem med mer än vad jag körde dit med. (Suck, hoppas att det är någon som känner igen sig så att det inte bara är jag som är helt knas.) När man skänker saker hos dem så får man en kaffe+kanelbulle-kupong som man kan lösa in i deras café. Jag har fått många kuponger men aldrig använt dem och nu brukar jag tacka nej till kupong eftersom jag tänker att det bara är slöseri med deras tryckta papperskuponger.

Men den här gången så var det faktisk min son som föreslog att vi skulle gå in och titta i butiken. Ja, varför inte? Så vi tackade Ja till kupongen och när vi varit på baksidan av byggnaden och lämnat våra saker gick vi in. Och därinne var det sååå fint! 🙂 De har så snygga skyltningar och alla saker är kategoriserade i områden och i superordning! Caféet är jättemysigt inrett med gamla charmiga möbler och det känns hemtrevligt och ombonat. Kaffet och kanelbullen var så gott också (sonen fick saft – låter som han är fem år men han är arton!).

Nu får jag löpa linan ut och erkänna att jag köpte något. Jag kunde inte låta bli. Jag köpte ett par rosa shorts för 45 kronor. Jag provade inte ens dem (frångick alltså min grundregel att jag måste prova för att få köpa). De hängde på en ställning med shorts och eftersom jag behöver shorts inför sommaren så bläddrade jag igenom dem. Trots att det var en chansning så passade de fint när jag kom hem!

De rosa shortsen fick följa med hem!

Nästa gång jag lämnar saker där kommer det att vara jättesvårt att motstå att gå in i butiken. Men jag kommer nog att gå in men inte köpa något, jag vill gärna sitta och fika i det mysiga caféet. Då kommer jag att prova en våffla – det luktade så gott från våffeljärnet! 🙂

Trevlig helg! Kram Eva Maria

Tillit till processen

Ha tillit – processen pågår!

Det är en process att gå igenom hemmet och fatta beslut om varje liten sak. Processen kan ta lång tid och i perioder kan det kännas jobbigt och hopplöst – kommer du någonsin att bli klar?

När du går igenom ditt hem och fattar beslut om varje sak så händer det något inuti dig. Du lär dig efter hand en metod och ett sätt att tänka som passar just dig. Efter ett tag har du fått en ny kunskap och den kan du använda framåt i processen. Därför är det bra att börja med de lättare sakerna för att träna upp din rensa ut-muskel och sedan gå på de svårare kategorierna. Vad som är lätta och svåra kategorier bestämmer du själv.

I perioder när du rensar kan hemmet bli ännu stökigare för att du behöver ta fram många saker och gå igenom dem. Det kan ta lång tid och under den tiden känns hemmet mer stökigt än innan du började. Men håll ut, för det blir bättre när du är klar, ur kaos skapas ordning. Det gäller att ha tålamod och tillit till processen som du och dina saker går igenom. Ibland går det fort och ibland långsamt, mycket beror på energi och dagsform. Känner du att det står stilla en dag och din förmåga att fatta beslut har tagit semester, ja, då får du bara vänta ett par dagar – den kommer igen.

Under tiden när du tappar motivationen kan du läsa tidningar, böcker och bloggar/sociala media med fina bilder som inspirerar dig. Gå tillbaka till dina mål och påminn dig om dem.

Lita till processen som lever sitt eget liv.

Karro – den första minimalisten i familjen?

Karro tittar på sina saker…

Jag kände att det var dags att gå igenom Karros saker. De låg utspridda överallt i huset och när jag samlade ihop dem blev det rätt så många. Men jag kan inte skylla på Karro, det är jag själv som handlat. När vi fick Karro för drygt fem år sedan blev vi så glada och utan att tänka närmare på det så ville vi köpa alla söta saker till henne. Helt plötsligt var man en del av en ny målgrupp konsumenter. Saker som en liten hund inte behöver alls kändes livsnödvändiga. Varför är det så? Som genom att köpa en massa saker så blir man automatiskt en bättre hundägare/husägare/förälder?

Varför har vi köpt en Chewbacca-dräkt till henne? (Det är den stora lurviga björnen i Star Wars.) Hon avskyr den dräkten och blir helt stel när vi visar den för henne. Stackars liten!

Nej, snälla inte den hemska dräkten!!!

Tillsammans med ungdomarna här hemma lyckades jag rensa ut några saker som jag sedan körde och lämnade till Erikshjälpen. Det var bland annat några selar och koppel som vi inte använder. (Chewbacca-dräkten fick vara kvar i den här omgången…!)

Den sak som hon gillar mest är hennes bruna väska. Så fort hon ser den hoppar hon in i den. Hon kopplar ihop den med att hon ska få följa med ut på äventyr! Sen gillar hon strumpor, det roligaste hon vet är att dra av oss strumporna och leka med dem.

Det som blev kvar ska vi förvara i en låda så vi hittar allt!

Så nu lutar det åt att Karro blir den första minimalisten i familjen 🙂

Trevlig helg till er mina fina läsare! Kram Eva Maria

Nyfiken på att hyra ett förråd?

När jag kör på motorvägen hem till min mamma så har jag reflekterat över att det har kommit upp fler och fler skyltar med ”Förråd uthyres”. Detta har gjort mig nyfiken på hur det egentligen fungerar med att hyra ett förråd till sina saker. Jag behöver inte själv hyra något förråd för tillfället, som ni vet så har jag ju mitt eget loft. På gott och ont… det finns alltid plats för en liten låda till däruppe! 🙂

Det här med att hyra förråd känns lite tabu i sammanhang där man förespråkar att rensa ut men jag tänker att det finns olika situationer i livet när man kan behöva göra det. Kanske man ska flytta, resa eller någon har gått bort. Ibland behöver man ge sig själv extra tid för att sortera och rensa ut och har man en plan behöver man inte hyra förrådet så länge.

Nu blir ni säkert också nyfikna på hur det fungerar att hyra ett förråd men då kan jag berätta att er nyfikenhet kommer snart att bli stillad! Denna veckan har jag fått möjligheten att ställa alla mina frågor till Mattias Ejbe som arbetar på Förrådsguiden och i nästa inlägg kan ni läsa intervjun med honom!

I nästa inlägg – intervju med Mattias Ejbe på Förrådsguiden! (Foto: Björn Leijon)

10 tips för en lyckad försäljning!

Inför det nya året kan det vara en idé att göra en lista på saker du vill sälja. Kanske har du länge tänkt att du borde sälja vissa saker men det har inte blivit av. Det är lätt att skjuta upp eftersom det är en del arbete inblandat med att sälja saker. Men om du gör en lista efter säsong och planerar att sälja några saker per månad så blir det inte så kämpigt. Sen är det härligt att få in stålarna när man sålt något. Jag gillar ljudet när köparen svischar och det klirrar till i mobilen!

Mina 10 tips:

  1. Planera utifrån säsong
    Försök att planera det du vill sälja utifrån säsongen. Till exempel så har jag precis sålt två par slalomskidor. De har legat länge i garaget men jag har inte kommit till skott att sälja dem. Men nu tänkte jag att det passade bra inför sportlovet och de blev sålda snabbt!
  2. Förbered försäljningen noga
    Plocka fram det du vill sälja, tvätta eller damma av efter behov. Lägg lite tid på att ta snygga foton. Har du originalkartonger, manualer och kvitton så är detta ett stort plus. Plocka ihop allt så att köparen kan komma och hämta direkt.
  3. Sätt rätt pris
    Priset kan vara knepigt ibland. Jag brukar se vad jag gav för saken när jag köpte den, sen googla och se om jag kan få fram ett nypris. I förhållande till detta tänker jag halva priset plus eller minus ålder och skicket på saken. Är det något som är nära nyskick kanske 75-80% kan vara ett första förslag. Kika även på Blocket och Tradera och se om du kan hitta liknande saker och vad de kostar. Är du osäker på priset kan du ange ett pris men sedan skriva ”pris eller bud”. Då står det spekulanter fritt att komma med ett förslag. Det kan passa när något är trögsålt! En gång gick det lite snabbt när jag lade ut annonsen på ett bord från Ikea. Jag satte pris 3 000 kr men sedan upptäckte jag att nypris var 1 700 kr! Ops! Då var det inte så konstigt att ingen hörde av sig. Men jag var så förtjust i det bordet så jag värderade det för högt. Det blev sålt för 700 kr till slut men det var jobbigt när köparen kom och hämtade det för jag tyckte så mycket om det bordet.
  4. Var ärlig
    Jag vill alltid vara så ärlig som möjligt i annonsen. Är det en repa eller någon skavank så uppger jag det. Det är lättare än att köparen ska behöva klaga i efterhand. Tänk efter vad du själv skulle vilja ha för information om du var köparen.
  5. Var ska du annonsera?
    Bestäm var du vill lägga ut dina annonser. Jag brukar alltid först lägga ut en annons på vår lokala FB-grupp eftersom det är gratis. Har det inte blivit något napp där efter en vecka så lägger jag ut en annons på Blocket eller Tradera. Ni som följer bloggen vet även att jag är en flitig användare av Sellpy. Jag tycker att Sellpy passar när man själv inte orkar eller har tid att pyssla med annonser och att skicka saker. Auktion är också en möjlighet som jag själv inte har provat.
  6. Var tillgänglig
    Planera att vara tillgänglig tiden efter du har lagt ut annonsen. Jag har ofta varit med om att saken jag vill sälja har sålts redan samma dag. Då är det bra att kunna vara hemma och ta emot de som vill komma och köpa. Bra att kunna svara spekulanterna snabbt också om de har frågor.
  7. Erbjud att skicka
    Var inte rädd för att skicka sakerna du vill sälja. Marknaden blir större om du kan tänka dig att skicka det du säljer. Det kan kännas bökigt att behöva skicka sakerna men det är inte så farligt som det låter. Har man gjort det ett par gånger så får man en rutin. Jag kan varmt rekommendera Blocket och deras tjänst Blocketfrakt/betalning. Det är supersmidigt och billig frakt. Någon gång har jag kört hem till köparen och lämnat saken (de hade inte bil) så det är också ett alternativ som man kan erbjuda.
  8. Ha tålamod
    Ibland har jag haft annonser ute länge på Blocket men sedan rätt som det är så dyker det upp en köpare. Så låt bara annonsen ligga kvar och skvalpa. Om du vill kan du sänka priset efter ett tag. Men får du inte sålt saken så tycker jag att du ska skänka den istället så att den inte blir stående hemma.
  9. Sätt ett mål
    Har du svårt att motivera dig till att komma igång med att sälja så kan du sätta ett mål. Det kan vara att du ska köpa en resa när du nått 15 000 kr eller så behöver du kanske renovera ditt sovrum.
  10. Oro för Covid
    Är det så att du känner dig orolig när någon ska komma hem till dig med tanke på Covid så kan du skriva redan i annonsen att ni träffas utomhus. Då kan du förbereda och ha ställt sakerna innanför dörren och sedan när köparen kommer går du ut med dem.

Lycka till med dina affärer i år! Kanske säljer du något redan till helgen? Vill du komplettera med fler tips så lämna gärna en kommentar!

Trevlig helg & Kram Eva Maria

Nyhet! Kurs i Malmö med Rofylld Vardag & Rensa ut!

(Bild lånad från Pexels)

Jag är så glad att kunna berätta för er att i mars nästa år kommer Susanne på Rofylld Vardag & jag på Rensa ut att hålla en kurs tillsammans! Platsen blir Malmö och vi träffas åtta torsdagskvällar med start den 3 mars 2022. Det kommer att bli en kurs där vi varvar teori och praktik och mellan träffarna kommer det att bli hemuppgifter. Tanken är att när kursen är klar ska deltagarna känna att de kommit igång att rensa plus att de har fått verktyg att fortsätta att få ordning hemma. Så hoppas vi också att få trevliga stunder tillsammans med gruppen och diskutera vårt favoritämne – rensa ut och få ordning!

Vi kommer att hålla kursen hos Studieförbundet Vuxenskolan på Grynbodgatan 20 i Malmö. Deras lokaler ligger mitt i smeten, mellan kasinot och Gustav Adolfs torg.

Jag ser så mycket fram emot detta och vill ni läsa mer om kursen och anmäla er så gör ni det här:

Rensa ut och få ett hem i ordning

Hoppas att vi ses på kursen! Kursen kan också vara en julklapp till någon ni känner som ni tror skulle kunna få glädje av att gå den! Vill ni ställa frågor om kursen är ni välkomna att maila till mig: info@rensaut.nu

Susanne Neubert är certifierad KonMari-konsult och driver företaget Rofylld Vardag. Hon tar uppdrag att hjälpa till med att få ordning hemma. Jag har tidigare skrivit om Susanne i ett reportage här på bloggen. Och så mig själv då förstås, men mig känner ni ju!

Önskar er en mysig Lucia-dag med lussebullar och allt som hör dagen till!

Svårt att motstå julshoppingen – 2 lästips!

Så mysigt att december har börjat! Jag har bestämt mig för att ta en paus i rensandet fram till jul så att jag kan mysa och njuta av julen fullt ut. Men jag måste erkänna att det kliar lite i fingrarna, till exempel så fick jag erbjudande från Sellpy om tre gratis påsar så det var jag ju tvungen att använda! När de kommer i brevlådan så får jag lägga undan dem till efter jul men några saker som jag kan fylla dessa påsar med har redan poppat upp i bakhuvudet.

När jag bestämde mig för att rensa ut så försökte jag att begränsa inflödet av nya saker. Jag funderade noga över varje inköp om de var nödvändiga eller bara skulle att plussa på röran i hemmet ytterligare. Speciellt nu när vi är inne i en extrem shopping-period kan detta vara svårt för dem som inte kan motstå alla frestelser. Alla köpdagar som Singles’ day, Black Friday, Cyber Monday och sedan julruschen gör denna period extra utmanande tycker jag själv också.

Jag skulle vilja rekommendera två lästips på det här temat som kan vara till hjälp för att komma bort från överflödskonsumtionen i dessa tider:

Det första tipset hittar ni på bloggen Komma hem, som berättar om att det räcker med en liten mängd julpynt för att skapa julstämning. Det håller jag med henne om. Less is more och man behöver inte ett ton julpynt för att kunna njuta av julen!

Det andra tipset är från International OCD Foundation, ett blogginlägg med tips hur man som hoarder och shopaholic kan klara sig igenom den här perioden utan att handla för mycket.

Hoppas att ni gillar lästipsen och att ni har julmysiga dagar hemma hos er! Kram Eva Maria

Osthyvelmetoden

Eftersom jag har svårt att släppa taget om saker så har det blivit så för mig att jag går igenom samma kategori av saker i flera omgångar. Det kan gå några månader mellan gångerna men det som händer är att något mognar fram under tiden och jag känner mig redo att gå igenom sakerna igen. Och då kan jag släppa taget om några fler saker. Jag tänker att jag kan kalla det för ”osthyvelmetoden”. Jag känner mig alltid nöjd med min insats även fast jag vet att jag kommer att behöva att gå igenom samma kategori igen. Det är flera kategorier som jag har gått igenom flera gånger som jag känner mig färdig med, till exempel saker i köket, papper och pärmar, tyg och pyssel. Då bestämmer jag att jag är färdig med dessa kategorier och behöver inte tänka på dem för en ganska lång tid framåt. När man sedan har ordning och en mindre mängd saker så blir det lättare att gå igenom dem kontinuerligt.

Nackdelen med denna metod är att det tar lång tid innan jag känner mig färdig och kan uppleva en förändring, samt att det är lätt att liksom fastna i rensandet och inte komma vidare. Rensandet blir ett självändamål och jag glömmer fokusera på målen som jag satte från början – dit jag egentligen vill komma efter rensandet. (Om man nu någonsin blir helt färdig!)

Just nu har jag börjat läsa om Marie Kondos bok Konsten att städa. Om jag försöker jämföra min osthyvelmetod med hennes metod så är de ganska lika. Hon gör också kategori för kategori, så det är egentligen samma metod, men hon förespråkar att göra det mer snabbt och allt på en gång. Hon skriver i början av boken att det är viktigt att göra rensningen snabbt och allt på en gång så att man får uppleva förändringen. Själva förändringen i sig är viktig – att känna ett Wow! Så luftigt och enklare hemmet blev! Hon menar att drar man ut på rensandet över längre tid så fastnar man i det och missar den stora förändringen. Detta håller jag absolut med om och jag önskar att jag också kunde rensa på det sättet, men när man har en hoarder inom sig att kämpa emot så är det svårt! Men hon säger också att det är lagom att ta sex månader på sig för att rensa ut, och det känns rimligt. Samtidigt tror jag att när jag ger mig själv mer tid så blir jag ”botad” från hoardingen och kommer inte att hamna där igen. Processen ger mig verktygen för framtiden.

Vad tycker ni? Det hade varit intressant att höra vad ni tänker om detta!

Lura din inre perfektionist

Ibland skjuter jag upp saker som jag vill komma igång med på grund av rädslan för att misslyckas. Jag har en idé om att resultatet måste bli perfekt och blir det inte det så kan jag lika gärna låta bli. Motivationen och kreativiteten går liksom i baklås och jag står kvar och stampar på samma ruta.

När jag har läst om hoarding i olika sammanhang så kommer det ofta fram att just idén om perfektion är ett hinder för att komma igång. Det låter helt motsägelsefullt att en person skulle kunna vara både hoarder och perfektionist på samma gång, men när jag tänker på det så är det logiskt. Det gäller såklart inte för alla, alla har sina olika hinder för att komma igång, men idén om perfektion kan vara ett av dem.

Jag har funderat en del på detta fenomen och hur jag kan lura min egen inre perfektionist. Jag kan ta som exempel när jag har gått kurser i journalistik och vi har fått en ny uppgift vi ska göra. Först så bara låser det sig och jag tänker bara på hur jag ska nå ett perfekt resultat som uppfyller delarna i uppgiften, och helst lite till. Detta tillvägagångssätt fungerar inte alls utan tvärtom – det som händer är att dagarna går och jag får färre dagar på mig att genomföra uppgiften. Till slut när det närmar sig deadline så får jag stressa ihop något och resultatet blir långt ifrån perfekt!

För att lura min inre perfektionist brukar jag först fundera på mitt mål och omvandla det till ett konkret och rimligt mål som jag kan vara nöjd med. Tvätta bort tanken om perfektion. Jag undviker att jämföra mig med andra utan försöker hitta min egen väg. Det viktigaste för mig är sedan att hitta glädjen i att genomföra själva arbetsuppgiften. I exemplet ovan så vet jag att sitta och skriva i datorn är en av de roligaste sakerna jag vet. Då planerar jag in arbetstid vid datorn , kanske tar en kopp te med mig och mjukstartar. När jag väl kommer igång så tänker jag inte så mycket på slutresultatet utan låter mig slukas upp av arbetet och njuter längs vägen. När jag sedan är klar kan jag istället känna en tomhet att uppgiften är klar för det var så roligt att arbeta med den.

Kanske kallas det ”flow” när man kommer in i något och glömmer tid och rum. Målet nås nästan av sig självt. Jag tänker att just när man rensar ut så kan man prova med att bara börja göra något litet, så brukar det lossna. Inte tänka på någon form av mål alls, utan bara börja peta i ena änden. Låta sig bli en del av arbetet och njuta av att ordningen sakta växer fram.

Och allt som är gjort är gjort, även om det går långsamt!

Sida 3 av 20

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén