Inspiration att rensa ut i ditt hem!

Kategori: Resesminnen

En fin tur till Oslo!

Oslo är en så mysig stad och förra helgen tog vi en tur dit för att hälsa på min sambos dotter som bor och pluggar där. När vi reser till Oslo blir det en kombination av mysiga upplevelser tillsammans med familjen, lagom med sightseeing, god mat och avkoppling. Den här gången var inget undantag och vi hade verkligen fina dagar.

Deichman bibliotek i Oslo, i förgrunden syns taket på operan.

Sightseeingen på den här turen bestod i att besöka det nya biblioteket i Oslo, Deichman, som blev färdigbyggt för två år sedan. Min sambo hade besökt det tidigare men eftersom han vet att jag älskar böcker tyckte han att jag bara måste besöka det. Och vilket underbart bibliotek! Vi var där på en fredagskväll och det sjöd av aktivitet inuti det stora biblioteket. Ungdomar som satt och pluggade, äldre som satt och läste och besökare som bara gick in för att titta på den fantastiska byggnaden. Det fanns flera aktiviteter som man kunde göra, låna symaskin (så smart!), krypa in i små läshörnor, skriva ut på 3D-skrivare med mera. De hade öppet till 22 och hade ett mysigt café som var välbesökt. Biblioteket ligger granne med operan och båda byggnaderna har så fin utsikt över vattnet. Här hade jag gärna suttit en en hel dag med en god bok och en kopp kaffe!

Utsikt ner i biblioteket från översta våningen! En härlig miljö!

I Oslo finns flera minnesplatser över offren på Utøya. Utanför Domkyrkan finns ett minnesmonument som uppfördes 2019. Konstnären Tobbe Malm tog initiativ till att skapa det och ombad människor från hela världen att skicka in rosor i smidesjärn. 900 rosor blev resultatet och Tobbe fick gå till postkontoret varje dag och hämta försändelser. Otroligt fint.

Till minne av offren på Utøya.

När vi träffas i Oslo brukar även min sambos bror komma in till ”byn” och träffa oss. Vi gillar alla att gå på Escape Rooms så den här gången blev det ”Flukten fra Akershus festning”. Vi har varit på flera stycken olika (i Norge och Sverige) och jag tycker att detta var ett av de bästa. Vi klarade det med två minuters marginal så det var vi väldigt glada för! 🙂

Men ingen resa som inte har lite äventyr… det blev ingen sovmorgon på lördagen då brandlarmet gick klockan sju på morgonen. Alla gäster på hotellet fick springa ut, vissa i pyjamas, och ställa sig på gatan. Vi bodde på fjärde våningen och på väg ner i trappan så var det så mycket folk så jag kände lite panikkänsla. Men alla behöll lugnet och ingen trängdes. När hotellet var utrymt kom brandbilen och det visade sig vara falsklarm som tur var. Jag var tacksam över att hotellet hade brandlarm, det är inte alla som är så noga med det. Jag har ett eget rese-brandlarm men det hade jag inte med mig denna gången.

Efter brandlarmet gick vi till frukostbuffén!

Vi hoppas hinna med en tur till innan jul och då är det julmarknad i Oslo, den är såå mysig!

Reseminne från Mallorca

Flera som jag pratat med på sistone säger att de är så sugna på att resa. Det är klart att reslusten kommer när det har gått över ett år utan att man har kunnat resa. Men kanske är det också just så att när man inte får lov att göra något, så vill man det extra mycket! Jag är aldrig så sugen på choklad som när jag försöker sluta med den där biten på eftermiddagen. Jag har stillat min reslust genom att titta tillbaka på foton från tidigare resor och det gör mig så glad. När jag tittar på foton nu så uppskattar jag de resor vi gjort så mycket mer, innan har jag mer tagit det för givet att man kan resa. Så mitt första reseminne här på bloggen blir från Mallorca i augusti 2018!

Jag tycker mycket om Mallorca och på den fina ön kan alla hitta något som passar. Vill man festa så finns det gott om orter för det och vill man mer ta det lugnt, njuta av naturstränder eller berg, så finns det massor av underbara platser för det. På denna resan som var fjärde gången på Mallorca för mig, så reste jag och min sambo till en ort som heter Paguera. Den ligger nära den mysiga byn Port d’Andratx, som i sin tur ligger väster om Palma, Mallorcas ”huvudstad”. Paguera ligger precis vid havet men vi bodde på ett hotell som låg uppe i bergen. Vi tycker om att bada men vi är inte så förtjusta i att ligga på stranden och sola. Hotellet vi bodde på hette Maritim Galatzo och det hade fina tennisbanor vilket är en avgörande faktor när vi väljer hotell! På den här resan spelade vi tennis några gånger men det var så otroligt varmt så jag var nära att kollapsa!! Vi reste i slutet av augusti precis när skolorna börjat här hemma i Sverige så det var lugnt och inte så trångt med folk.

Båtar som vilar i Port d’Andratx

Vi hyrde bil på flygplatsen eftersom vi planerade att köra runt och utforska västra Mallorca. Men när vi kom till hotellet insåg vi att vi var jättetrötta efter resan så det blev en dag under parasollet på hotellet! Jag somnade djupt och när jag vaknade var jag inställd på semester. Det som var extra skoj på denna resan var att min mamma och en släkting var här samma vecka. De ville ha lite mer hålligång så de bodde i Palma Nova/Magaluf, men vi strålade samman bland annat i Port d’Andratx för en härlig kväll på restaurang. Vi skojade om att det var ungdomarna som höll till i Palma Nova/Magaluf – min mamma är 78 år 🙂

Utsikt från solstolen på Maritim Galatzo (jag ligger helst i skuggan och läser!)

Mallorca ser så litet och oskyldigt ut på kartan men väl på plats så känns avstånden långa och ska man upp i de höga bergen på de smala serpentinvägarna så tar det en stund att förflytta sig. Jag blev aningen åksjuk och hade en påse med i bilen för säkerhets skull. Men det är det väl värt för vyerna är fantastiska! En av dagarna körde vi till den söta byn Fornalutx – den vackraste byn på Mallorca – som den har fått utmärkelse för att vara. Och det stämmer faktiskt, den är så väldigt gullig! Vi satte oss ner på det lilla torget i byn och tog en fika – jag minns att jag åt en jättegod citronsockerkaka och en cappucino. Det jag gillar bäst med att resa är att bara sitta på ett café, beställa något gott och sen bara slappna av, filosofera över livet och insupa atmosfären! Yes – I like!

Trappor i Fornalutx – bra träning för låren!

Vår hyrbil tog oss runt västra Mallorca till små söta ställen som Soller, där har de ett gammalt tåg som man kan åka med till Palma, och Sant Elm som är en så mysig liten by med en strand! Vi spenderade också en dag i Palma och strosade runt på gator och torg och spanade in den stora katedralen.

Det gamla tåget i Soller

Jag och min sambo har precis avslutat en kurs i spanska på Folkuniversitetet. Det har varit en digital kurs från Östersund och vi är så glada för att vi passade på att gå den nu under Corona-tiden. Vi har båda läst spanska på gymnasiet och tycker att vi kommer ihåg mycket (vilket visade sig vara ganska rostiga kunskaper!) så vi läste nivå A2 del 1. Så kanske nästa gång vi kommer till Spanien så kan vi prata lite mer!

Yo y mi novio! (Fiskmarknad i Port d’Andratx)