Inspiration att rensa ut i ditt hem!

Grader av hoarding

Vi har alla olika uppfattning om vad det innebär att ha det stökigt. Någon kan tycka att det är stökigt bara för att det ligger en hög med tidningar på soffbordet medan någon inte tycker att det är stökigt fastän det är saker från golv till tak. Våra hem har också olika förutsättningar med tanke på planlösning och förvaring vilket kan leda till att det är svårt att hålla ordning. Därför är det inte helt lätt att bedöma om ett hem är stökigt eller inte, eller om det är så att en person har diagnosen hoarding eller inte. Vissa har en mild variant av hoarding och har svårt att organisera sina saker så att det blir stökigt här och var, medan andra har större problem så att hemmet blir obeboeligt och en fara för hälsan. Det finns alltså olika grader av hoarding.

Hoarding (på svenska kallat patologiskt/sjukligt samlande) fick en egen diagnos 2013. Tidigare ingick hoarding i den diagnos som kallas OCD (obsessive compulsive disorder, på svenska kallat tvångssyndrom). Anledningen till att det fick en egen diagnos var att hoarding inte helt passade in under OCD och att behandlingarna för hoarding behövde utvecklas. De som arbetar med att hjälpa personer med hoarding är framför allt psykologer och KBT-terapeuter. För att de ska kunna kartlägga situationen för en person kan de använda en mall med bilder som visar olika grader av hoarding.

Mallen kallas för ”Clutter Image Rating”. Enligt de som använder mallen i behandling så brukar de utgå ifrån att personer som har ett hem som stämmer överens med bilderna nummer 4 eller högre, kan lida av hoarding. Mallen finns i en behandlingsmanual som heter Compulsive hoarding and Acquiring: Therapist Guide, Oxford University Press (Gail Steketee / Randy O. Frost). Vill du hitta mallen på nätet kan du googla på “Clutter Image Rating”, den finns på flera ställen.

Mer om hoarding här på bloggen hittar du under kategorin Hoarding och i inläggen Vad är hoarding och Buried in Treasures.

Föregående

The Comfort of Things av Daniel Miller

Nästa

Flyttkaos med lärdomar

2 kommentarer

  1. Hanna

    Hej! Hittade precis hit. Jag tycker min egen rensning går bra. Men min bästa vän har problem. Hon lever i kaos. Jag har erbjudit mig att hjälpa henne. Hon vill bli fri från sitt kaos. Hon blir oerhört stressad av stöket. Men hon blir också stressad och väldigt sårbar för hon skäms när jag försökt hjälpa henne tidigare. Ibland leder det till att hon blir arg. Men jag vet att hon inte är arg på mig. För henne är det viktigt med ett snabbt synligt resultat. Kan du ge några tips vad jag INTE ska säga göra samt vad jag bör göra för att hon inte ska må allt för dåligt när vi rensar.

    • Eva Maria

      Hej! Tack för ditt meddelande och din fråga.

      Så fint och snällt av dig att hjälpa din väninna, jag kan tänka mig att det är mycket värdefullt för henne. Det är bra också att du kan se skillnad på att hon inte blir arg på dig utan på den situationen hon befinner sig i. Det är frustrerande för den som behöver rensa ut men av olika anledningar inte klarar av att komma igång och genomföra uppgiften. Frågan du ställer är jätteviktig och jag tror att i och med att du ställer frågan så är du redan medveten om många saker som du fungerar/inte fungerar.

      Du skriver att det är viktigt för ”ett snabbt synligt resultat” för din väninna. Här skulle du kanske försöka få henne att istället fokusera på själva processen istället för tiden. Det är okej att processen tar lång tid, det kan ta lång tid att ”lära sig” att rensa ut och sedan inte falla tillbaka. Rensar man för snabbt är risken större för att man faller tillbaka till samlande då har man inte lärt sig något under själva processen. Att rensa är en individuell process och den kunskapen man får under tiden gör att man kan hålla ordningen lättare framåt. Synligt resultat är såklart ett mål men funktion är också ett annat sätt att se det – att man kan använda sina ytor till de som de är tänkta för, t ex laga mat i köket, sova i sovrummet.

      • Undvik tidspress som t ex att nu tar vi ”hela detta rummet idag”, eller ”alla dina böcker idag”. Sätt rimliga tidsmål tillsammans.
      • Undvika att använda ord som skräp, bråte etc om hennes saker.
      • Lägg inga egna värderingar om hennes saker, men du kan vägleda henne genom objektiva frågor som t ex – Vill du använda den här när du lagar mat? Så att hennes egen tankeprocess kommer igång. Diskutera tillsammans om sakers funktion och betydelse.
      • Fatta inte besluten åt henne. Även om det hade gått fortare så blir det en ogjord lärdom för henne. Hon behöver komma på knepet själv.
      • Var aldrig nedsättande utan istället ödmjuk inför hennes problem (vilket jag tror att du redan är!)
      • Hon är inte sin röra, röran är ett symptom på att hon har problem med att släppa taget om saker och hålla ordning.
      • Sen tycker jag själv att det är viktigt med humor. Kan man hitta något att skoja om kan det lätta upp stämningen och skapa självdistans. Inte på hennes bekostnad utan mer generellt om situationen eller liknande.

      Vill också säga till dig att det är viktigt att du själv hinner pausa och ladda batterierna mellan gångerna du hjälper din väninna så att du inte blir dränerad på energi som du behöver till dit eget liv. Känner du att ni kör fast och att det kan skada er vänskap så får ni prata om detta. Är det någon dag du känner dig trött så kan du berätta det och istället träffas en annan dag. Ni kan också komma överens om uppgifter hon gör självständigt så kan du följa upp med sms eller telefon. Hon kan också titta på TV-program om att rensa eller inredningsprogram om hon blir motiverad av det.

      Jag ser din mailadress här så jag ska skicka dig ett uppslag från min bok, det är en intervju med psykolog Volen Ivanov som hjälper klienter som har problem med hoarding. Där kan du även läsa hans tips till anhöriga som ska hjälpa till.

      Stor kram till dig och jag hoppas att det kommer att lossna när du och din väninna rensar! / Eva Maria

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén