Inspiration att rensa ut i ditt hem!

Visuellt brus – oväsen för ögonen och hjärnan

Jag blev överraskad häromdagen när jag hittade ett nytt begrepp som gav ord till det jag själv ofta upplever – nämligen ”visuellt brus”. Det var när jag tittade på ett avsnitt av serien ”The hoarder next door” på Youtube där psykoterapeuten Stelios Kiosses berättade för sin klient att ”visual noise” är något som kan skapa stress och svårigheter att koncentrera sig. Den svenska vedertagna översättningen verkar vara ”visuellt brus”.

Precis det kan jag uppleva när jag sitter i ett rum fullt med saker och röra. Det blir som ett ljud fast för ögonen. Jag har svårt att sänka eller stänga av ljudet och hjärnan vill hela tiden bearbeta intryck. När jag har stökat till det i mitt arbetsrum (ja, det är oftast jag som stökar till!) eller mitt skrivbord är rörigt så har jag svårt att sätta mig ner och koncentrera mig på mina arbetsuppgifter. Speciellt när jag är stressad, då har jag svårt att klara av att det är stökigt. Men det blir motsägelsefullt eftersom jag samtidigt är en person som tidigare har haft väldigt svårt att hålla ordning och i vissa perioder faller jag tillbaka till det. Då blir jag dubbelt stressad – dels av att jag inte klarar av att hålla ordning plus att det visuella bruset stressar mig. Jag tänker på skillnaden i upplevelsen när jag går in i ett stökigt rum eller i ett städat rum. Det påverkar min sinnesstämning. Det behöver inte alls vara minimalistiskt, bara att det är ordning och städat, så känns allt bättre.

Visuellt brus behöver inte orsakas av saker, det kan även komma från starka färger, mönster och oregelbunden möblering. Här är det nog väldigt personligt vad man föredrar. Jag tror att vissa personer kan behöva starka färger och mönster för att känna sig glada och få energi, så det är nog vilket man själv föredrar. Jag har helst lugna färger omkring mig men det får gärna finnas några färgklickar som lyser upp.

För att försöka reducera visuellt brus kan man såklart rensa ut så att man har färre saker men man kan även använda sig av förvaring med lådor eller luckor så att sakerna inte syns. I mitt arbetsrum gjorde jag en förändring med hjälp av nya luckor till hyllan Bestå från Ikea. Den enkla uppgraderingen av hyllan gav ett helt annat lugn till arbetsrummet! Jag har visat det i ett tidigare inlägg här på bloggen men här kommer bilderna igen som ett exempel på hur man kan stänga av det visuella bruset:

Bestå före remaken… stark färg och röra…
… och efter!

Visuellt brus – är det något du störs av eller kan du stänga av det?

Titta gärna på dessa relaterade inlägg:
Mer fokus i nytt arbetsrum!
Ur syn, ur sinn?

Föregående

Dagar när det är oroligt

Nästa

Nyfiken på att hyra ett förråd?

8 kommentarer

  1. Jag störs definitivt av det. Har väldigt svårt att koppla av eller koncentrera mig om det är stökigt. På gott och ont. Det positiva är ju att det oftast är undanplockat hos mig, både på jobbet och hemma. Det negativa är att jag har svårt att bara lägga mig på soffan lite om det inte är undanplockat. Damm och dammråttor gör mig inte så mycket men det är just det där att saker ligger framme eller på fel ställe som stör mig.

    • Eva Maria

      Vi är just nu igång med en diskussion här hemma om att hitta en balans mellan att göra ”roligt” och ”tråkigt”. Jag känner mig ibland så fångad av min ToDo-lista att jag inte hinner göra något roligt. Precis som du så har jag otroligt svårt att lägga mig på soffan om jag inte har kryssat av allt på min lista. Min sambo är däremot tvärtom… han tycker att vi ska göra det roliga först, t ex fika på kafé eller sitta i soffan och se på TV så att vi hinner det. Men han får mycket gjort ändå så det är inte så att han inte gör några tråkiga uppgifter. Nu har jag bestämt mig för att utmana mig själv genom att göra några punkter på listan och sedan göra något ”roligt”. Kanske är det så att om jag gör något roligt inemellan så får jag mer energi till att göra det tråkiga? Det kan vara värt att prova! Så nu till den senaste helgen så skrev jag upp bara tre punkter och när de var gjorda bestämde jag mig för en paus. Det var faktiskt skönt! Jag tittade en stund på TV och slappnade av. Sedan var det dags att städa toaletterna, köra och storhandla och laga mat. Jag ska prova detta en tag till och sedan utvärdera!

  2. Sanna Larsson

    Jag störs mycket av det har dessutom hjärntröttheten med och det gör att jag har svårt hantera intryck. Svårt att finna ork att göra saker avsluta saker med, vilket gör det ännu svårare. Visuellt brus får mig att må dåligt samt att jag har inte har ork att fixa och städa.

    • Eva Maria

      Det är säkert så att när man är stressad och hjärnan är överhettad så orkar man inte av att hantera intryck. Jag känner verkligen igen det. I perioder vill jag ha väldigt avskalat och ordnat omkring mig, och jag mår mycket bättre då. Det känns som att man hjälper hjärnan. Men jag skulle vilja fråga dig angående hjärntrötthet, jag har funderat på om jag har det till en viss grad. Känner du till någon bok eller information på nätet som ger råd om hur man kan må bättre när man drabbats av hjärntrötthet?

  3. Maria

    Jag störs också av visuellt brus. Jag vill inte ha det kalt, men det ska vara utvalda saker som befinner sig på sin rätta plats. Jag gillar färg, men dämpade i samma ton.

    Jag störa också av visuellt brus på hemsidor och i tidningar. Jag är en van läsare och har inga problem med tex akademiska texter, men svårt för tidningar som Populär historia, med olika färger, bilder och textrutor (en kompis som är journalist säger att det kallas att texten har många ingångar).

    • Eva Maria

      Ja, så vill jag också ha det. En grundordning med lugna färger men sedan lite färger och några saker som sätter piff. Jag såg precis en bok som heter ”Inred med färg”, jag har inte läst den men skrev upp den på min att-läsa-önskelista. Det står att den ska handla om hur man kan inreda med färg utan att det blir kaos. Det vore intressant att lära sig mer om det.
      https://www.bokus.com/bok/9789179852641/inred-med-farg-sa-skapar-du-ett-unikt-och-personligt-hem/

      Att läsa tidningar tycker jag har blivit svårt! Jag märker att jag hoppar mellan styckena och inte läser klart hela artikeln. Det tycker jag inte känns bra för jag älskar egentligen att läsa tidningar. Håller med dig om att en vanlig text rakt upp och ner är betydligt lättare. Det är konstigt att vi ska vara så ohjälpsamma mot våra hjärnor! Jag tror inte att de är konstruerade för att hantera alla dessa intryck. På stenåldern var det nog inte så många intryck att hantera. Jag prenumererar på en tidning som heter Breathe och den är faktiskt vilsam för hjärnan att läsa. Det är främst raka texter och en och annan illustration. Den innehåller artiklar om hur man kan leva långsammare och vara mer uppmärksam på fenomen i livet. Tycker mycket om den! Förut brukade jag köpa den när jag passerade Pressbyrån på Malmö Central men det var ofta jag missade något nummer så nu prenumererar jag på den. Blir så glad varje gång den kommer i brevlådan 🙂
      https://www.breathemagazine.com/

      • Maria

        Tack för lästipsen! Jag får förresten tacka för tipset om Be uncluttered, har lyssnat igenom alla och ser fram emot varje nytt avsnitt.

        • Eva Maria

          Oh, så trevligt! Det är en jättefin pod! De är så avslappnade och positiva. Jag har inte lyssnat på alla avsnitt men det var bra att du påminde mig! Jag brukar lyssna på poddar när jag städar, diskar, promenerar mm! Det känns som ett sällskap 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén