Inspiration att rensa ut i ditt hem!

Kategori: Hoarding Sida 2 av 3

Svårt att motstå julshoppingen – 2 lästips!

Så mysigt att december har börjat! Jag har bestämt mig för att ta en paus i rensandet fram till jul så att jag kan mysa och njuta av julen fullt ut. Men jag måste erkänna att det kliar lite i fingrarna, till exempel så fick jag erbjudande från Sellpy om tre gratis påsar så det var jag ju tvungen att använda! När de kommer i brevlådan så får jag lägga undan dem till efter jul men några saker som jag kan fylla dessa påsar med har redan poppat upp i bakhuvudet.

När jag bestämde mig för att rensa ut så försökte jag att begränsa inflödet av nya saker. Jag funderade noga över varje inköp om de var nödvändiga eller bara skulle att plussa på röran i hemmet ytterligare. Speciellt nu när vi är inne i en extrem shopping-period kan detta vara svårt för dem som inte kan motstå alla frestelser. Alla köpdagar som Singles’ day, Black Friday, Cyber Monday och sedan julruschen gör denna period extra utmanande tycker jag själv också.

Jag skulle vilja rekommendera två lästips på det här temat som kan vara till hjälp för att komma bort från överflödskonsumtionen i dessa tider:

Det första tipset hittar ni på bloggen Komma hem, som berättar om att det räcker med en liten mängd julpynt för att skapa julstämning. Det håller jag med henne om. Less is more och man behöver inte ett ton julpynt för att kunna njuta av julen!

Det andra tipset är från International OCD Foundation, ett blogginlägg med tips hur man som hoarder och shopaholic kan klara sig igenom den här perioden utan att handla för mycket.

Hoppas att ni gillar lästipsen och att ni har julmysiga dagar hemma hos er! Kram Eva Maria

Osthyvelmetoden

Eftersom jag har svårt att släppa taget om saker så har det blivit så för mig att jag går igenom samma kategori av saker i flera omgångar. Det kan gå några månader mellan gångerna men det som händer är att något mognar fram under tiden och jag känner mig redo att gå igenom sakerna igen. Och då kan jag släppa taget om några fler saker. Jag tänker att jag kan kalla det för ”osthyvelmetoden”. Jag känner mig alltid nöjd med min insats även fast jag vet att jag kommer att behöva att gå igenom samma kategori igen. Det är flera kategorier som jag har gått igenom flera gånger som jag känner mig färdig med, till exempel saker i köket, papper och pärmar, tyg och pyssel. Då bestämmer jag att jag är färdig med dessa kategorier och behöver inte tänka på dem för en ganska lång tid framåt. När man sedan har ordning och en mindre mängd saker så blir det lättare att gå igenom dem kontinuerligt.

Nackdelen med denna metod är att det tar lång tid innan jag känner mig färdig och kan uppleva en förändring, samt att det är lätt att liksom fastna i rensandet och inte komma vidare. Rensandet blir ett självändamål och jag glömmer fokusera på målen som jag satte från början – dit jag egentligen vill komma efter rensandet. (Om man nu någonsin blir helt färdig!)

Just nu har jag börjat läsa om Marie Kondos bok Konsten att städa. Om jag försöker jämföra min osthyvelmetod med hennes metod så är de ganska lika. Hon gör också kategori för kategori, så det är egentligen samma metod, men hon förespråkar att göra det mer snabbt och allt på en gång. Hon skriver i början av boken att det är viktigt att göra rensningen snabbt och allt på en gång så att man får uppleva förändringen. Själva förändringen i sig är viktig – att känna ett Wow! Så luftigt och enklare hemmet blev! Hon menar att drar man ut på rensandet över längre tid så fastnar man i det och missar den stora förändringen. Detta håller jag absolut med om och jag önskar att jag också kunde rensa på det sättet, men när man har en hoarder inom sig att kämpa emot så är det svårt! Men hon säger också att det är lagom att ta sex månader på sig för att rensa ut, och det känns rimligt. Samtidigt tror jag att när jag ger mig själv mer tid så blir jag ”botad” från hoardingen och kommer inte att hamna där igen. Processen ger mig verktygen för framtiden.

Vad tycker ni? Det hade varit intressant att höra vad ni tänker om detta!

Lura din inre perfektionist

Ibland skjuter jag upp saker som jag vill komma igång med på grund av rädslan för att misslyckas. Jag har en idé om att resultatet måste bli perfekt och blir det inte det så kan jag lika gärna låta bli. Motivationen och kreativiteten går liksom i baklås och jag står kvar och stampar på samma ruta.

När jag har läst om hoarding i olika sammanhang så kommer det ofta fram att just idén om perfektion är ett hinder för att komma igång. Det låter helt motsägelsefullt att en person skulle kunna vara både hoarder och perfektionist på samma gång, men när jag tänker på det så är det logiskt. Det gäller såklart inte för alla, alla har sina olika hinder för att komma igång, men idén om perfektion kan vara ett av dem.

Jag har funderat en del på detta fenomen och hur jag kan lura min egen inre perfektionist. Jag kan ta som exempel när jag har gått kurser i journalistik och vi har fått en ny uppgift vi ska göra. Först så bara låser det sig och jag tänker bara på hur jag ska nå ett perfekt resultat som uppfyller delarna i uppgiften, och helst lite till. Detta tillvägagångssätt fungerar inte alls utan tvärtom – det som händer är att dagarna går och jag får färre dagar på mig att genomföra uppgiften. Till slut när det närmar sig deadline så får jag stressa ihop något och resultatet blir långt ifrån perfekt!

För att lura min inre perfektionist brukar jag först fundera på mitt mål och omvandla det till ett konkret och rimligt mål som jag kan vara nöjd med. Tvätta bort tanken om perfektion. Jag undviker att jämföra mig med andra utan försöker hitta min egen väg. Det viktigaste för mig är sedan att hitta glädjen i att genomföra själva arbetsuppgiften. I exemplet ovan så vet jag att sitta och skriva i datorn är en av de roligaste sakerna jag vet. Då planerar jag in arbetstid vid datorn , kanske tar en kopp te med mig och mjukstartar. När jag väl kommer igång så tänker jag inte så mycket på slutresultatet utan låter mig slukas upp av arbetet och njuter längs vägen. När jag sedan är klar kan jag istället känna en tomhet att uppgiften är klar för det var så roligt att arbeta med den.

Kanske kallas det ”flow” när man kommer in i något och glömmer tid och rum. Målet nås nästan av sig självt. Jag tänker att just när man rensar ut så kan man prova med att bara börja göra något litet, så brukar det lossna. Inte tänka på någon form av mål alls, utan bara börja peta i ena änden. Låta sig bli en del av arbetet och njuta av att ordningen sakta växer fram.

Och allt som är gjort är gjort, även om det går långsamt!

3 tips för att träna upp din rensa-ut-muskel:

En god nyhet är att på samma sätt som du kan träna dina muskler i kroppen så kan du träna din ”rensa-ut-muskel”. Det tycker jag är skönt att veta. Jag är osäker var denna muskel sitter men det är troligtvis i hjärnan! Även en person som är en riktig hamster och samlar på allt tror jag kan träna upp sin rensa-ut-muskel. Jag tänker att vi befinner oss på olika platser i livet när vi upplever att vi behöver rensa ut, men det är där vi får börja. Kanske har vi rensat sporadiskt genom åren eller så har vi aldrig gjort det och är ovana.

Har du en liten rensa-ut-muskel så får du börja med de lättaste vikterna, precis som en nybörjare på gymmet. Vilka de lättaste vikterna är, alltså de lättaste områdena att rensa ut, får du själv avgöra. Någon kanske tycker att böcker är det lättaste medan en annan person tycker att böcker är det svåraste. Generellt brukar de lättaste områdena vara saker som är opersonliga som till exempel köksutrustning, elektronik, böcker och de svårare kan vara saker med affektionsvärde och minnen som foton och saker man fått av andra. Denna svårighetsgrad är helt individuell och här får du känna efter vad som passar dig att börja med.

Jag tänker att vi har olika förutsättningar att rensa ut. De praktiska förutsättningarna som tid och utrymme kan spela roll, men även den mentala orken. Detta är en balansgång och här är det viktigt att vara snäll med sig själv och ta det i sitt eget tempo.

3 tips för att träna upp din rensa-ut-muskel:

  • Skriv en lista till dig själv över några områden som du tror är lättare för dig. Har du ett område som är akut kan du prioritera detta först, även om det är ett stort område.
  • Sätt inte ett för högt mål som att ”allt ska bort” utan börja med att rensa ut de saker du klarar av att släppa taget om. Se det som en första omgång och gå hellre igenom sakerna med jämna mellanrum allt eftersom besluten mognar fram. Sakerna som blir kvar kan du hellre lägga kraft på att organisera och ställa i fin ordning.
  • Välj hur ofta du vill arbeta med att rensa ut och bestäm en tidpunkt och antal minuter. Till exempel klockan 19 varje dag. Tycker du att det är väldigt svårt och motigt så håll bara på i 10 minuter. Du kan gärna ställa en alarmklocka. Fortsätt så dagarna framåt och när du känner att du orkar lite längre än 10 minuter så prova med 15 minuter.

Efter ett tag kommer du att märka att det går lättare. Då kan du ge dig på längre stunder och svårare områden – din rensa-ut-muskel har blivit starkare! Men kom ihåg att vila mellan varven och göra något roligt också!

Tidplanen när du rensar ut

Jag tror att tiden är en avgörande faktor när man ska rensa ut. Det är lätt att tro att man kan rensa ut på en helg, men det har kanske tagit flera år att samla på sig alla saker. Då behöver man ha respekt för uppgiften. Här behöver man vara snäll mot sig själv och ge sig en rimlig tidplan. Om man inte har lagt en tidplan är det risk för att arbetet inte blir av. Tänker man att rensandet ska bli av när man har tid över och får ett ryck, så blir det ofta uppskjutet. Försök istället att vara så specifik och detaljerad som det går i tidplanen. Bestäm område (till exempel kläder eller porslin) och när (tidpunkt) det ska göras det och hur lång tid som behövs.

Exempel:

På söndag klockan 15 ska jag gå igenom mina skor. Jag tror det tar cirka 2 timmar. Om någon annan person vill göra något med dig just den tidpunkten kan du säga: – Nej, klockan 15 kan jag inte, då ska jag rensa, men kan du klockan 17? Detta för att skapa så bra förutsättningar som möjligt för att uppgiften ska bli utförd. 🙂

När jag gjorde min strukturerade process med att rensa ut valde jag en tidplan med 52 veckor. Jag hade gjort flera försök tidigare men jag misslyckades mycket på grund av att jag hade för bråttom och stressade mig igenom uppgifterna. Ett av mina hinder när jag rensar ut är att jag är rädd för att jag ska ångra mig. Själva rädslan blockerar min förmåga att fatta beslut kring sakerna som jag samlat på mig. Men här tycker jag att tiden hjälper mig – att jag ger mig själv tid att processa kring sakerna och sedan kommer fram till att det är okej att släppa taget. Så mitt råd är att låta processen ta den tid som behövs för att minska rädslan/risken för att ångra sig. Och ångra sig gör man sällan i praktiken – jag har faktiskt svårt att komma på någonting som jag verkligen ångrat att jag rensat ut. Kanske jag kan tänka ibland att något skulle varit bra att ha haft kvar, men jag känner inte att jag ångrar mig. Känslan av ett lättstädat och luftigare hem är värd mer.

Vilken tidplan som passar bäst är väldigt individuellt. Arbetar man heltid får man kanske ge sig själv en lång tidplan och rensa en halv dag varje helg. Sedan beror det såklart mycket på vilken energi man har, det är viktigt att ta hänsyn till också. Kanske har man allt tid i världen men är sjukskriven på grund av depression, då kan man inte heller bara köra på i 190 km/h utan får planera in så mycket man orkar. Det tar kraft att rensa ut också, speciellt när man rensar bland sentimentala saker som foton och minnessaker. Här får man ta pauser mellan varven, så långa pauser som man behöver. Själv har jag haft flera veckors paus ibland när hjärnan har sagt stopp.

Vilken tidplan passar dig? Eller fungerar det för dig att rensa när andan faller på?

När prioriterar du att rensa ut?

De flesta har nog någon plats eller kategori av saker i hemmet som behöver röjas och rensas. Men den arbetsuppgiften har en tendens att hela tiden halka längst ner på ToDo-listan. De flesta andra uppgifter känns viktigare och det kommer hela tiden nya uppgifter som hamnar i toppen på listan. Samtidigt fortsätter man shoppa nya saker och trycka in de gamla längre in i förråden. Men till slut tar det stopp och sakerna behöver få tid att gås igenom.

När kommer man fram till den punkten att det är dags att prioritera att rensa ut? Att behöva lägga flera kvällar, helger och kanske sin semester, på den tråkiga uppgiften att rensa när man hellre vill välja att göra annat?

Jag tror att tidpunkten kommer när två komponenter sammanfaller:

  1. Insikten om att för många saker skapar problem i vardagen
  2. Fördelarna/Målen med att ha ett lättskött hem överväger
  1. Exempel på problem med för många saker i hemmet
  • Svårt att hitta saker när man behöver dem.
  • Städningen blir ett problem eftersom man måste plocka undan massor med saker innan man kan börja dammsuga.
  • Man bjuder hem vänner allt mer sällan för att det är ett för stort jobb att städa innan.
  • Familj och vänner klagar och man bli ovänner.
  • Saker man köpt i onödan binder pengar och man får problem med ekonomin.
  • Det samlas damm och ohyra bland sakerna.
  • Hemmet kan bli osäkert med tanke på risk för att saker trillar ner, man snubblar på sakerna eller något börjar brinna.

2. Fördelarna/Målen överväger – listan på problemen ovan kan vändas och istället bli de mål man ser framför sig efter att ha rensat ut. Jag har beskrivit detta tidigare i min recension om boken “Buried in Treasures” men jag tar det här igen för jag tycker att det är så bra beskrivet i en enda liten bild:

Exempel ur boken “Buried in Treasures”

En person börjar sin process först då fördelarna är större med att ha ett hem i ordning, än att hålla kvar vid sina saker och röra. Detta illustreras med en våg med två vågskålar. Den ena skålen innehåller vinster med att rensa ut, till exempel att kunna ta emot gäster, få ett säkrare hem, kunna städa lättare eller sälja saker och få ihop pengar. Den andra skålen innehåller orsaker/ursäkter till att hålla fast vid sina saker och därmed undvika det arbete och eventuella ångest det kan föra med sig att rensa ut. Först när vågskålen med fördelarna att rensa ut väger tyngre får personen insikt och motivation till att börja sin process. Den här bilden av vågskålarna tycker jag på något sätt säger allt! Det kan vara svårt att hitta drivkraften till att börja din process med att rensa ut men när du skapar mål och drömmar som blir viktigare än att hålla fast vid sakerna så går startskottet.

Vad får dig att prioritera att rensa ut och skapa ordning?

Relaterade inlägg:

Boken om hoarding ”Buried in Treasures”

Mina 7 långsiktiga mål med att rensa ut

Ur syn, ur sinn?

Stämmer det gamla talesättet ”ur syn, ur sinn”? Att det man inte ser glömmer man bort?

Jag blev uppmärksammad på talesättet när jag satt och tittade på en av mina favoritserier, Modern Family. Mitch sade i ett sammanhang när han ville glömma bort något, att är det ”out of sight” så är det ”out of mind”. Jag hade aldrig hört det uttrycket förut och blev nyfiken på om det fanns en motsvarighet på svenska. Och det finns det tydligen – ”ur syn, ur sinn”. Wiktionary – Den fria ordboken säger: Det som inte är direkt synligt eller märkbart förträngs eller glöms bort.

Här började jag fundera på om det gäller så med saker som man stuvar undan på alla möjliga ställen. Eller när man till och med hyr ett förråd för att slippa se sakerna. Jag har ju mitt loft på 40 kvm som är fullt med lådor och prylar. Väldigt skönt att inte behöva titta på all bråte och periodvis kan jag nog säga att jag nästan glömmer bort att det är så många saker däruppe. Men helt glömmer jag inte, jag har ändå den där gnagande frustrationen över att det är fullproppat däruppe. Enligt Feng Shui är det inte bra alls med ett fullproppade loft, det kan hindra dig från att nå dina drömmar. För många saker i källaren symboliserar ett ankare som håller dig fast och du får svårt att frigöra dig.

Ur syn, ur sinn 🙂

När jag läser om hoarding gäller det här talesättet i allra högsta grad, fast tvärtom. Personer som lider av hoarding har ofta en rädsla att glömma bort saker och därför låter de hellre saker ligga framme så att de ska vara synliga. Det kan vara saker som behöver göras och de vill ha en påminnelse om det, till exempel räkningar som ska betalas, rabattkuponger som ska användas eller ett klädesplagg som ska bytas i affären. Då bildas det lätt högar som innehåller många olika kategorier av saker.

Känner du igen dig i att smyga undan saker för att slippa se dem? Eller låter du saker ligga framme för att du är rädd för att glömma dem?

Tips: Två poddar och en artikel

Jag fick tips av Maria som läser bloggen att det finns en podd som heter Kropp & Själ och nu senast har de släppt ett avsnitt som handlar om att samla på saker och varför vi har svårt att släppa taget. Volen Ivanov, som medverkat till min bok, är med i en intervju i podden. Mycket givande att lyssna på detta avsnitt, tack för tipset Maria!

Den andra är en podd på engelska som heter Be Uncluttered. Jag fick tips om den i en Facebook-grupp som jag är med i (gruppen heter “Rensa i röran på riktigt” och vem som vill kan gå med i den gruppen). Jag har börjat lyssna på podden och den är mycket trevlig och jag blir glad av att lyssna på den. Det är två unga kvinnor som arbetar med att hjälpa andra personer med att rensa ut och få koll på sina hem och prylar. Det finns många avsnitt så det är bara att lyssna på!

Hu för trädgårdstomtar!

Och en artikel som var i Svenska Dagbladet häromdagen. Man behöver logga in för att kunna läsa den. Jag har läst den och jag tycker att det var intressant läsning så jag hoppas att ni kan logga in och läsa den också.

Kommentera gärna om ni har fler tips på lärorik och inspirerande läsning eller lyssning!

Njut av dina framgångar med en Rensa ut-dagbok!

Det går upp och ner i perioder när man rensar ut. I vissa perioder har man mer energi och så kommer det perioder när det är svårt att hitta motivationen och det känns som hela projektet stannar av. Så är det verkligen för mig och förut blev jag frustrerad när jag inte kunde pricka av i planeringen att saker gick framåt. Men nu tänker jag lite annorlunda för att inte vara så sträng mot mig själv. Jag vill gärna ha en plan,  som nu i sommar har jag haft ”Mina 10 små uppgifter”. Jag har genomfört åtta av dem men sedan tog det bara stopp! Tänker att då får man helt enkelt bara ta en paus. De som är kvar är att börja röja i alla skåp i hallen som ska renoveras och den sista uppgiften är att ta backup på mobil och dator.

Nu tänker jag att istället för att bli besviken på mig själv så tänker jag tillbaka på allt det jag faktiskt har fått gjort – och ofta visar det sig vara ganska mycket. Det jag började med för tre år sedan var att skriva en Rensa ut-dagbok. I den skriver jag allt det jag har rensat ut och även om jag har genomfört något projekt som har med ordning och reda att göra, t ex städat garderoben. Jag tror att det är viktigt att stanna upp och titta tillbaka på saker man genomfört istället för att bara känna sig besviken. Det går att tänka så på flera områden i livet – bättre att tänka på det som blev gjort än det som inte blev gjort.

När det tar emot så tar jag fram mina anteckningar och riktigt njuter av hur mycket jag har fått gjort! Helst vill jag visa dem för någon annan som kan berömma mig extra! (Intresset från omgivningen är dock begränsat…!)

Mina 7 långsiktiga mål med att rensa ut

I boken Buried in Treasures som jag som jag skrev om här på bloggen nyligen, finns det en övning där du ska kartlägga dina mål på lång sikt utifrån ditt behov och din önskan att rensa ut. Du kan kalla det för vinster också, vilket som känns mest motiverande. Vitsen med att sätta just långsiktiga mål är att ha något att fokusera på när det känns tufft och arbetet tar emot. I boken kallar författarna det för ”Keep your eyes on the prize”.

På kort sikt är det lätt att välja den enkla vägen ut. Om du ska rensa i en hög med papper och det känns jobbigt, så väljer du kanske istället att sätta dig i soffan och se på TV. Det känns bäst på kort sikt men tänker du istället på vad du vill uppnå på lång sikt – till exempel att du vill få ett luftigt arbetsrum, så kan detta få dig att ta tag i uppgiften. Sikta på belöningarna på lång sikt istället för på kort sikt. Detta tankesätt kan du såklart använda till fler områden i livet som när du vill gå ner i vikt, komma igång med träning eller söka ett nytt jobb. Att nå ditt mål blir din belöning.

Mina 7 långsiktiga mål med att rensa ut, ha färre saker och bättre ordning hemma:

Dessa mål har varit med mig i flera år, egentligen sedan 2010 då jag började rensa ut, även om jag inte har haft dem nedskrivna i detalj. Det har tagit lång tid för mig men jag kan säga att jag absolut känner att jag har nått olika grad av framgång i samtliga av dem. Jag har aldrig haft som mål att bli minimalist, mitt mål har mer handlat om att få ett funktionellt och luftigt hem.

Mål 1: Att få en luftigare känsla i mitt hem

Jag hade så många saker och hemmet kändes helt överbelamrat. Jag blir lätt stressad av för många intryck och jag började fundera på om det även fungerade så i hemmet. Kanske kunde det vara så att jag kunde minska min stress genom att ha färre saker och bättre ordning hemma? Då skulle jag kunna känna att jag kunde varva ner när jag kom hem och hemmet skulle vara den återhämtningsplats som jag behövde. Det var den frågan som startade min process med att rensa ut.

Framgång:

Mitt hem är så mycket luftigare nu. Känslan av att komma hem är mycket bättre och när jag vet att det är städat hemma kan jag tänka på mitt hem och finna lugn. Jag är inte helt i mål – jag har några rum kvar som behöver bli luftigare och några olika kategorier av saker som behöver gås igenom. Men blir man någonsin helt klar? Det tror jag inte, hemmet är som ett levande dokument som ändras allt eftersom livet förändras.

Mål 2: Lättare att hitta saker

Jag vet att jag har en viss sak, men var är den? Man letar sig fördärvad och sen slutar det med att man får köpa en ny… bara för att en vecka senare hitta den! Detta är frustrerande och tar massa tid i onödan. Med bättre ordning och varje sak på sin plats så borde detta problem gå att lösa!

Framgång:

Detta har inneburit en stor förändring för mig. Ibland behöver jag leta efter mina nycklar och glasögon men förutom det så tycker jag att jag har koll på var prylarna håller hus. När något av barnen letar efter något specifikt så vet jag oftast var det är och det har blivit som en tävling för mig själv.

Mål 3: Lättare att städa

Varje gång jag skulle städa fick jag först plocka undan många saker som stod på golvet och låg på bänkar och bord. Först efter det kunde jag börja dammsuga och torka ytor. Att bjuda hem någon tog emot för jag visste att jag skulle få städa i två dagar innan. Det lockade mig att komma dit att direkt kunna ta fram dammsugaren och börja städa.

Framgång:

Detta är nog den största vinsten hittills. Att bara kunna ta fram dammsugaren och börja städa direkt. Hallen och tvättstugan som delar rum skapar ofta problem men den ska vi renovera under hösten och hoppas på att kunna hitta smarta lösningar till förvaring.

Mål 4: Lättare att bjuda hem vänner

Detta mål hänger ihop med målet om städning. Om jag har ett hem som har en bättre grundordning så behöver jag inte känna samma stress inför att bjuda hem vänner, eller om jag får oväntat besök.

Framgång:

Här gömmer sig ett mysterium. Ja, det har verkligen blivit lättare att bjuda hem vänner, vilket jag tycker är så skönt och mysigt. Men det är som att jag fortfarande har en bild av mitt hem som stökigt och överbelamrat. Det är som en slags självbild som inte har hängt med i förändringen. Jag jobbar på det men det går långsamt. När någon ska komma hem blir min första spontana tanke fortfarande att det går inte eftersom det är så stökigt.

Mål 5: Tid och energi till annat

Jag har upplevt att ett stökigt hem tar mycket energi av mig. Faktisk även när jag inte är hemma rent fysiskt så kan tankarna på mitt stökiga hem komma till mig och stjäla min energi. Målet här är en egentligen en fråga som jag vill få svar på – Kan det vara så att ett hem med färre saker och bättre ordning ger mig tid och energi till annat? Jag tror att det är så. Kanske jag kan känna mig mer utåtriktad både socialt och inför nya intressen om mitt stökiga hem inte tynger mig.

Framgång:

Svaret på frågan ovan är Ja! Tidigare har jag varit så upptagen med mitt stökiga hem så jag har tackat nej till roliga saker. Då har jag tänkt att jag istället måste vara hemma och städa, men sen när jag väl är hemma så har jag ändå inte städat. Ju bättre ordning jag får, ju mindre bunden känner jag mig till hemmet.

Mål 6: Att kunna använda hemmet mer

Här tänker jag att jag vill ha plats för att kunna ta fram symaskinen eller måla, utan att först behöva röja av en yta. Helst skulle jag vilja ha ett hobbyrum till detta men det räcker att veta att det finns ett bord som är ledigt där jag kan sätta mig med olika projekt.

Framgång:

Jag har plats till pyssel men har inte kommit igång så mycket med det ännu. Jag tror det har att göra med att jag fortfarande lägger mycket av min fritid på att rensa ut och känner att jag inte har riktigt tid ännu. Men det är också en fråga om prioritering, egentligen skulle jag kanske välja att göra mer pyssel än att städa och rensa hela tiden! Att städa och rensa blir som en vana man bara gör!

Mål 7: Ekonomiska vinster

Här tänker jag framför allt på de kläder jag köpt i onödan som hänger i garderoben med prislappen kvar. Kanske om jag säljer dem så får jag igen några av pengarna. Detta ska dock i sig inte bli ett hinder – känner jag att jag inte orkar sälja dem så är det bättre att bara skänka dem. Oavsett så blir belöningen blir en luftigare garderob!

Framgång:

Definitivt en framgång här! I början sålde jag mycket på Tradera men efter ett tag tyckte jag att det tog för mycket tid, så nu använder jag mig mest av Sellpy. Till Sellpy har det hittills blivit 16 påsar! Större saker som möbler, cyklar och annat brukar jag lägga ut på vår lokala annonstavla på Facebook eller på Blocket. Jag har blivit bättre på att snabbare identifiera och sälja saker jag inte använder. Sen skänker jag mycket också, framför allt till Erikshjälpen. Vad gäller min garderob så är den betydligt mindre och luftigare nu men jag har fortfarande mycket kläder jämfört med något slags medel tror jag. Å andra sidan har jag kommit fram till att eftersom kläder är ett av mina intressen så är det okej att jag har lite fler kläder. Detsamma gäller för böcker som jag också har ett stort intresse för. Jag blir glad när jag står och tittar i min bokhylla och då är det också okej!

Specifika mål: Loftet och garaget

Ni som varit med mig länge här på bloggen känner till mitt dilemma och min ångest för loftet. Det är fullt med saker, framförallt med saker som barnen vill spara. Jag hade som idé förut att loftet i princip helt skulle tömmas men det målet har jag fått revidera. Jag gjorde en stor insats på loftet som tog flera veckor och månader. Slutresultatet blev jättefin ordning på loftet, fortfarande mycket saker, men i superordning! Jag packade ner alla saker i flyttlådor och skapade ett system där jag numrerade alla lådor och sedan dokumenterade på en lista vad som var i kartongerna. Så när barnen letar efter något nu brukar det inte ta mer än två minuter att hitta det! Garaget har blivit så mycket bättre också, min händiga sambo monterade upp hyllor längs väggarna så alla saker kunde komma upp från golvet och få sin egen plats. Detta var ett projekt som min sambo gjorde åt mig i födelsedagspresent! Gissa om jag blev glad?!

Så det var mina 7 mål! Vilka är dina? Lämna gärna en kommentar eller maila till mig!

Sida 2 av 3

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén