Inspiration att rensa ut i ditt hem!

Mitt första uppdrag som ordningskonsult!

Tidigare i våras deltog Susanne och jag i en hälsomässa i Vellinge. Vi hade en monter tillsammans där vi marknadsförde vår gemensamma kurs, Susannes tjänster som ordningskonsult och min bok. Det var en mycket trevlig kväll med föreläsningar om hälsa och en liten matbit. Extra roligt den här kvällen var att vi fick ett gemensamt uppdrag som ordningskonsulter! Det var en man som kom fram och pratade med oss om sin önskan att få ordning och reda hemma, och redan nästa dag hörde han av sig och bokade en tid. 

Detta kändes otroligt spännande för mig! Jag har länge tänkt på att jag skulle vilja erbjuda mina tjänster som ordningskonsult, det vill säga att jag kan komma hem till personer och hjälpa till med att röja, rensa och skapa ordning. Hittills har jag bara hjälpt familj och vänner och när jag var yngre hjälpte jag ofta vänner att flytta vilket jag tyckte var skoj. Så när Susanne och jag nu fick det här gemensamma uppdraget blev jag väldigt glad och det kändes helt självklart!

Så nu vill jag berätta för er om hur vi planerade och genomförde vårt uppdrag! 🙂

Planering:

Vi bad vår kund att filma de rummen han ville ha hjälp med och maila dem till oss. Detta var till stor hjälp och då kunde vi planera hur vi skulle lägga upp vårt arbete. Innan vi åkte till kunden bestämde vi att Susanne skulle arbeta med kläder och skor och jag skulle fokusera på köket. Vi skrev en ”packlista” på saker som vi behövde ta med oss som flyttlådor, påsar, säckar och städmaterial. Eftersom kunden bodde en bit från oss packade vi även med var sin matsäck med dricka och olika små snacks för att kunna hålla blodsockret uppe. (Det låter som vi åt hela tiden men det gjorde vi inte, vi tog bara en liten lunchpaus mitt i och sedan några småbitar i farten!)

Uppstart av dagen:

Vi var väldigt taggade när vi åkte iväg på morgonen och eftersom det var en bilresa på cirka 10 mil hann vi planera och diskutera uppdraget mer i detalj på vägen. När vi kom fram blev vi bjudna på kaffe och vi satte oss ner med kunden och pratade om upplägget och vad som passade honom. Vi pratade även om bakgrunden till varför han vill få bättre ordning och vilka mål han hade med sin process. Hans hem var väldigt mysigt men han ville få bättre ordning och mer luftigt. Målet vara att bo kvar och trivas ännu bättre i sitt hem. Detta kändes som ett genomtänkt mål och en mycket positiv utgångspunkt.

Genomförande:

Susanne började med att samla ihop alla kläder och skor som fanns förvarade på olika platser i huset och sedan lade hon dem i hans sovrum. Detta gör man för att få en bild av hur mycket man egentligen har av en kategori med saker. Tillsammans med kunden gick hon sedan igenom alla kläder, plagg för plagg. Det blev väldigt många plagg och skor utrensade! Kunden hade i förväg beställt påsar från Sellpy så det som han ville sälja packade han i de påsarna. (Toppen att han hade beställt påsar på förhand!) Resten packade de i säckar för att skänka. Susanne hängde sedan tillbaka alla plagg på galgar och vek de plaggen som skulle förvaras i byråer (så som Marie Kondo viker!). Susanne hann även med att gå igenom badrummen och städskåpet och skapade en härlig ordning.

I köket började jag med att ta ut saker som hörde till olika kategorier. Först tog jag fram alla elektriska hushållsapparater och sedan gick kunden och jag igenom dem tillsammans. När det var klart tog vi nästa kategori som till exempel tallrikar, och så vidare. Vi gick även igenom alla matvaror och kryddor. Jag torkade ur alla skåp med en fuktig trasa innan jag ställde tillbaka sakerna. Kunden rensade ut massor med saker från köket och det blev så otroligt luftigt och fräscht efter vår genomgång!

Efter uppdraget:

Min sammanfattning av dagen var att jag tyckte att det var väldigt roligt och spännande att få göra detta uppdraget. Jag tyckte mycket om samarbetet med kunden och det var härligt att tillsammans se ordningen växa fram. Jag kände också en glädje i att det jag arbetat med så mycket i mitt eget hem, kan hjälpa någon annan. Kunden blev nöjd och ska fundera på om vi ska komma dit igen för att gå igenom fler rum som kontor och gästrum. Det som kunden hade bestämt sig för att skänka packade vi in i bilen och nästa dag körde jag det till Erikshjälpen i Malmö.

Tack till Susanne:

Det kändes tryggt och bra för mig att göra mitt första uppdrag tillsammans med Susanne. Hon har genomfört flera uppdrag tidigare och har en inarbetad metod. Det som jag lärde mig mycket av Susanne var hennes sätt att vägleda kunden i besluten – det är viktigt att kunden själv fattar alla beslut om vilka saker som ska behållas eller rensas ut. Vi finns där för att vägleda, stötta och utföra det fysiska arbetet. Jag ser fram emot fler uppdrag med dig Susanne!

Önskar alla mina fina läsare härliga sommardagar! Tack för att ni hänger med mig här på bloggen!

Kramar Eva Maria <3

Föregående

Föredrar du att läsa på papper eller digitalt?

Nästa

Ny kurs 14 september!

7 kommentarer

  1. Vad roligt att ni fick uppdraget tillsammans 🙂 Jag tänker att det är flera stora steg som kunderna gör – dels att låta er komma in i hemmet, dels aktivt vilja förändra sin vardag. Tänker också att det måste kännas bra att ha någon att bolla tankarna med och få stöd i att hitta en nivå och struktur som passar en själv.

    • Eva Maria

      Det var mycket roligt! 🙂 Det är helt sant att det är stora steg för kunden. Hemmet har man så nära sig själv och det kan kännas svårt att släppa in någon “främmande” till sina personliga tillhörigheter. Jag tycker det är så spännande med förändringsarbete, och det är så många rutiner och sysslor som man kan arbeta med i hemmet för att göra livet lättare. Till exempel att ha en kvällsrutin på några minuter när man plockar undan i köket och när man kommer upp nästa dag och möts av det städade köket så känns det som dagen kan starta bättre. Jag tror att jag kan bidra med min egen erfarenhet från att ha varit en väldigt stökig person och ligth hoarder, jag kan förstå hur svårt det är att bryta dåliga vanor och komma in i nya. Det med att släppa taget om saker kan ta flera år att hitta ett nytt tankesätt och metod till men till slut så kommer man igenom!
      Önskar dig fina dagar och spännande mysterier att lösa! 🙂 Kramar Eva Maria

  2. Ulrika

    Jag har börjat bara tänka i dessa banor. Jag måste rensa ut massor och organisera om. Dock tackar jag för just detta knep, samla allt av en kategori.
    (Men jag har inte pengar till att någon kommer o hjälper mig.)

    • Eva Maria

      Det är ett bra knep att samla allt i en kategori. Det kan också vara bra att börja med de kategorier du själv tycker är enklast. Enligt Marie Kondos metod så börjar man med kläder och sedan böcker, men just dessa två kategorier är svåra för mig! Så jag tycker att till exempel köksutrustning och papper är lättare. Det kan man själv känna efter. Allt eftersom man tränar upp sin ”rensa ut-muskel” så blir det lättare och man kan gå på de kategorier man tycker är svårare. Det som är mitt eget bästa knep när jag själv rensar ut är att dela upp alla moment i pyttesmå delar – till exempel en byrålåda om dagen, eller en rad i bokhyllan. Det låter som lite men gör man lite varje dag eller varje vecka så går det faktiskt framåt! Bättre att göra pyttelite än ingenting så är man ändå på väg mot målet. 🙂

      Önskar dig stort lycka till och återkom gärna om du har fastnat på något!

      Kramar Eva Maria <3

  3. Åh, vilket kul uppdrag Eva Mara!
    Bra att klienten var villig att rensa bort så mycket. Det kan ju vara svårt att behöva ta många beslut under kort tid, men det verkar onekligen ha fungerat bra. Fint att han fick den hjälp han behövde med att komma igång med processen. Ofta smittar det också av sig och man vill nästan per automatik fortsätta rensa och få ordning i fler rum.
    Hoppas ni får fler uppdrag framöver. Tror det finns många som skulle behöva hjälp, vägledning och stöttning att komma igång med processen. Det kan ofta kännas överväldigande att göra på egen hand.

    Hoppas allt är bra med dig och att du njuter av sommaren!
    Skönt att vi inte fått någon ihållande värmebölja än i alla fall :). Vi har haft ganska ostadigt väder i Blekinge senaste veckan som har försvårat målandet, men man får försöka parera och hitta på annat mellan skurarna :).

    Kram på Dig!

    • Eva Maria

      Tack så mycket, det var verkligen kul! Kunden var väldigt motiverad så det var på ett sätt ”lätt” att hjälpa honom. Han sa flera gånger att han hade kunnat göra det själv men han hade inte kunnat komma igång. Så för många tror jag att det räcker med en kick-start så är bollen i rullning. Ibland är det svårast att komma igång och välja en metod. Jag har funderat mycket på min egen rensa-resa och om den hade förkortats om jag tagit in hjälp i början. Det tror jag, jag hade behövt hjälp med den biten att lära mig att släppa taget, det tog lång tid för mig att hitta ett tankesätt för det.

      Vi har haft fina sommardagar och en hel del saker som ägt rum. Vi har haft besök av släktingar från USA i en vecka, sen har vi varit på några studentfester och min mamma har fyllt 80 år. Nu pausar vi (och passar på att vara förkylda!) och sedan får vi besök från Tyskland och Göteborg. Vi driver lite av ett bed-n-breakfast på somrarna kan man säga! Det är skoj och vi behöver inte direkt själva resa bort. 🙂

      Det är skönt med lite svalare väder nu, vi har haft väldigt växlande väder här också med sol ena timmen och åska och störtskurar nästa. Jag håller tummarna för att ni får bra väder för att måla huset!

      Många sommarkramar från Eva Maria <3

      PS. Jag försökte lämna en kommentar på ditt senaste inlägg på din blogg men lyckades tyvärr inte, jag försökte som anonym också. Men jag kan prova igen längre fram!

      • Hej igen Eva Maria!
        Det låter som ni har mycket kul som händer i sommar med många besök. Mysigt!
        Åh, hoppas ni kryar på er snabbt från förkylning. Inte kul :(.
        Vet ej varför det ej gick att lämna kommentar. Hoppas det fungerar igen snart. Ser alltid fram emot din återkoppling. Är färre och färre som skriver så alltid väldigt, väldigt tacksam för dem <3.
        Fortsatt fin sommar till Dig!
        Många Kramar, Tina

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén