Inspiration att rensa ut i ditt hem!

Kategori: Ordning & Reda Sida 2 av 10

Nya möbler till förvaring

Innanför våra terrassdörrar så har det en tendens att samla sig massor med saker i olika kategorier. Tidningar, böcker, pingisrack, boxhandskar, verktyg, vovvens kläder och godis för att nämna några av de saker som brukar fastna här och bilda ett delta. Detta är inte vår huvudentré men det blir ändå att vi ofta går in och ut här. Jag har tvekat inför att köpa nya möbler eftersom jag vill hålla nere på inköpen och att jag inte vill fylla på med fler möbler än absolut nödvändigt. Men efter att ha funderat länge på några nya förvaringsmöbler på den här platsen så slog vi till på två skåp från Ilva. Det blev en bra lösning och jätteskönt att få ett mer ordnat intryck för ögat!

Längst nere till höger sitter Karro i sin vaktkur och spejar på om det ska komma någon! Det är viktigt för henne att kunna titta ut. Eftersom vi bor i en skog händer det inte så mycket, men ibland kommer det ett rådjur eller en räv och då skäller hon så mycket att man får hålla för öronen. Vaktkuren har vi köpt på Biltema och den var egentligen för katter men det har vi inte berättat för henne! 🙂

Tidigare har jag oftast valt öppen förvaring för att jag tycker det är praktiskt och enkelt när man ser vilka saker som förvaras och smidigt när man ska hitta något. Men nu gillar jag mer dold förvaring som här med luckor. Det ger ett mer vilsamt intryck för ögat och hjärnan.

Det blev en ny lampa också, från Bauhas, som vi tyckte passade med lite så skeppstema! Ekollonen i gjutjärn har vi fått i present när vi passade en väninnas vovve. De är jättetunga och man kan lyfta på locket och förvara saker inuti. Jag är inte så förtjust i renodlade prydnadssaker men sånt som är lite finurligt gillar jag! Ytan ovanpå skåpen har vi bestämt att den ska vara ”helig”, alltså att vi inte ska belamra den med massa saker. Det blir en del ändå efter några dagar men då är det lätt att sortera undan det. Jag är oftast boven i dramat… jag läser i en tidning som jag lägger här till senare eller ett brev jag ska öppna senare…!

I det ena skåpet förvarar vi brädspel, aktuella böcker och träningsredskap. Det ser väldigt ordningsamt ut men vi har fler böcker och spel på andra ställen i hemmet! Detta är toppen på isberget! 🙂 I det andra skåpet är det vovvens saker till promenad, aktuella tidningar och annat ihopsamlat plock. Jag tror att för att kunna hålla ordning så behöver man några hemliga ställen att ha det lite stökigt på!

Hoppas att ni har härliga höstdagar! Jag återkommer med en uppdatering om hur det går med klädköpstoppet och kvällskursen!

Kramar Eva Maria <3

Mina 5 tips för att hålla ordning

Om man ser en kaffesugen vän utanför hemmet som närmar sig ringklockan så vill jag känna glädje och inte gripas av total panik och gå och gömma mig under sängen tillsammans med dammråttorna. Tidigare när jag hade svårt att hålla ordning kände jag panik och det var inte roligt. Jag gömde mig inte under sängen men fick alltid hålla på och ursäkta mig för att jag hade så stökigt. Jag tycker inte att ett hem behöver vara i perfekt-topp-skick men jag vill gärna ha en slags grundordning. Det är okej att det blir stökigt mellan varven men jag vill kunna känna en tillit till att det är lätt och att det går hyfsat fort att städa när jag väl sätter igång. Nu tycker jag att vi har en lagom ordning hemma men jag kan fortfarande stressa upp mig mycket om någon ska komma hem till oss, jag tror att det är en slag inlärd reflex som jag behöver jobba bort. Men det är självklart inte bara för gästerna som jag vill ha ett städat hem, det är för att jag själv mår bättre av att ha ordning omkring mig.

Mina 5 tips för att hålla ordning hemma:

  1. Färre saker
    Det går inte att komma undan att det är lättare att hålla ordning med färre saker. Även om det blir stökigt mellan varven så går det snabbare att plocka undan och komma igång med själva städningen. Rensa löpande så att du känner att du är på väg i rätt riktning mot ett hem som är lättare att hålla i ordning. Sträva efter en slags grundordning. Resultatet behöver inte komma över en natt – det räcker att du är på väg i rätt riktning!
  2. Kategorisera dina saker
    Kategorisera dina saker så att de får bestämda platser i hemmet. Ju färre okategoriserade saker du har ju lättare är det att hålla ordning. Det är också bra att ha en plats eller en låda för sådant smått som faktiskt inte hör till någon kategori – jag kallar min låda för jox-lådan! Ni vet om man hittar en skruv eller en plopp som man inte vet var den hör hemma så får den bo i jox-lådan.
    (Enligt synonymer.se så betyder jox: skräp, bråte, smörja, strunt, blandning, bråk, besvär, krångel)
  3. Håll golvet fritt
    Försök att inte förvara så många saker stående på golvet. Det gör städningen lättare om golvet är så fritt som möjligt när du ska fara fram med dammsugaren. Har du lådor och annat löst du behöver förvara kan du få upp dem i hyllor. Det är en skön känsla att ha fritt under sängarna också så att man vet att inga damråttor kan bygga bo där.
  4. Ta de extra minuterna
    Ta de extra minuterna att lägga tillbaka saker du använt. Det låter så enkelt men det är något jag har varit urusel på. Plockar man inte undan så byggs röran sakta men säkert upp. Till slut vet man att det kommer att ta lång tid att plocka undan allt på en gång och man skjuter upp det igen och igen. Det blir en ond cirkel. Så varje gång du använt något så tänk tanken att ta de extra minuterna nu direkt så slipper du en hel dags städande längre fram. Nu är jag medveten om detta och när jag använt något så dyker en automatisk tanke upp i mitt huvud: Ta de extra minuterna nu, plocka undan direkt!
  5. En fast städdag
    Ha en fast dag i veckan när du städar. Om du under veckan hittar en städuppgift som du behöver göra, till exempel att bära ner något i källaren, så skriv upp det på en lista till din städdag. Det som är bra med en fast städdag är att du kan hålla en grundordning och slippa bli stressad över enstaka dammråttor – för du vet att du kommer att suga upp dem på din städdag. Försök att hålla fast vid din städdag. Behöver du boka in något annat så bestäm samtidigt en annan dag du ska städa den veckan. Den dag eller kväll du städar kan du belöna dig med hämtmat så slipper du lägga tid på matlagning. Så härligt att sjunka ner i soffan med en pizza (eller såklart annat nyttigare alternativ) och njuta av det städade hemmet!

Vilka är dina bästa tips för att hålla ordning hemma?

Mitt nya smyckeskrin!

Mina smycken har levt en tuff tillvaro. De har fått ligga huller om buller på olika ställen och ibland trasslat ihop sig totalt. Jag har haft i bakhuvudet länge att jag borde vara lite snällare mot min smycken och ordna dem fint.

Fy, så trassligt! Stackars smycken.

Och det har jag gjort nu! Jag hittade ett smyckeskrin som går att stapla i flera våningar och behöver man fler våningar kan man köpa till det. Jag tänkte att det var ett skrin som passade mina smycken. Inte så att jag har några kronjuveler precis men det känns ändå bra att kunna förvara sina smycken fint och nu får jag överblick när jag ska välja något att ta på mig. En nackdel är att när man ska bära skrinet får man liksom bära det ordentligt under alltihop annars delar det sig. Men jag tänker att skrinet ska få stå stilla på en fin plats.

Jag vek en förmiddag till att sitta och pyssla med mina smycken och det var riktigt meditativt. De fick flytta in i sitt nya hem och jag tror att de trivs.

De små askarna som smyckena har legat i förut vill jag gärna spara. Tänker att om man vill ge bort eller sälja något smycke kan det vara bra att ha asken kvar.

Märket på smyckeskrinet heter Stackers (ingen reklam, jag bara fastnade för det!). Det finns i olika storlekar och färger men mitt heter Supersize i färgen Blush Pink.

Har du ordning på dina smycken?

Visuellt brus – oväsen för ögonen och hjärnan

Jag blev överraskad häromdagen när jag hittade ett nytt begrepp som gav ord till det jag själv ofta upplever – nämligen ”visuellt brus”. Det var när jag tittade på ett avsnitt av serien ”The hoarder next door” på Youtube där psykoterapeuten Stelios Kiosses berättade för sin klient att ”visual noise” är något som kan skapa stress och svårigheter att koncentrera sig. Den svenska vedertagna översättningen verkar vara ”visuellt brus”.

Precis det kan jag uppleva när jag sitter i ett rum fullt med saker och röra. Det blir som ett ljud fast för ögonen. Jag har svårt att sänka eller stänga av ljudet och hjärnan vill hela tiden bearbeta intryck. När jag har stökat till det i mitt arbetsrum (ja, det är oftast jag som stökar till!) eller mitt skrivbord är rörigt så har jag svårt att sätta mig ner och koncentrera mig på mina arbetsuppgifter. Speciellt när jag är stressad, då har jag svårt att klara av att det är stökigt. Men det blir motsägelsefullt eftersom jag samtidigt är en person som tidigare har haft väldigt svårt att hålla ordning och i vissa perioder faller jag tillbaka till det. Då blir jag dubbelt stressad – dels av att jag inte klarar av att hålla ordning plus att det visuella bruset stressar mig. Jag tänker på skillnaden i upplevelsen när jag går in i ett stökigt rum eller i ett städat rum. Det påverkar min sinnesstämning. Det behöver inte alls vara minimalistiskt, bara att det är ordning och städat, så känns allt bättre.

Visuellt brus behöver inte orsakas av saker, det kan även komma från starka färger, mönster och oregelbunden möblering. Här är det nog väldigt personligt vad man föredrar. Jag tror att vissa personer kan behöva starka färger och mönster för att känna sig glada och få energi, så det är nog vilket man själv föredrar. Jag har helst lugna färger omkring mig men det får gärna finnas några färgklickar som lyser upp.

För att försöka reducera visuellt brus kan man såklart rensa ut så att man har färre saker men man kan även använda sig av förvaring med lådor eller luckor så att sakerna inte syns. I mitt arbetsrum gjorde jag en förändring med hjälp av nya luckor till hyllan Bestå från Ikea. Den enkla uppgraderingen av hyllan gav ett helt annat lugn till arbetsrummet! Jag har visat det i ett tidigare inlägg här på bloggen men här kommer bilderna igen som ett exempel på hur man kan stänga av det visuella bruset:

Bestå före remaken… stark färg och röra…
… och efter!

Visuellt brus – är det något du störs av eller kan du stänga av det?

Titta gärna på dessa relaterade inlägg:
Mer fokus i nytt arbetsrum!
Ur syn, ur sinn?

Flyttkaos med lärdomar

Detta inlägg är ett affiliate-samarbete med Moveria – Europas största flyttportal!

Flyttkaos! (bild från Shutterstock)

Jag hjälper gärna till när vänner och bekanta ska flytta, jag tycker faktiskt att det kan vara lite spännande och roligt. När jag var yngre erbjöd jag mig med glädje att hjälpa till när jag hörde att någon skulle flytta  – Jamen, bara ring när det är dags så dyker jag upp! Sen glömde jag bort det i samma sekund bara för att bli påmind när telefonen ringde klockan fem på lördagsmorgnarna – Nu är det dags! Du kommer väl?! – Öh, ja såklart… jag ska bara klä på mig och borsta tänderna, typ. På äldre dagar så är jag mer noga med att förhöra mig om omständigheterna och förutsättningarna kring flytten, och skriva in det i kalendern.

Men inte så att jag har ångrat mig, man vill ju hjälpa till. Förutom en gång när jag pluggade i Lund, då ångrade jag mig, men då var det försent. Det var ett bohag som egentligen skulle passat bäst i en doktorsvilla, men var inklämt i en trerummare på tredje våningen utan hiss. Nu var det dags att flytta till två rum med pentry. Ja, men varför inte? Downsizing i praktiken. För att slänga in en extra parameter så skulle trerummaren lämnas över till fastighetsägaren klockan åtta på måndag morgon inför en större renovering. På grund av renoveringen skulle vi alla fall slippa flyttstäda.

Vi var ett gäng halvtrötta ungdomar som dök upp på fredagskvällen för att ”börja så smått”. Någon lagade en stor köttgryta som skulle puttra på spisen, så köket fick vi vänta med att packa ner. På den tiden hade jag inte övat upp min förmåga att rimlighetsbedöma utifrån mått, kvantitet och tid, så jag anade ingen oråd. Vi började dutta här och var och packa ner i lådor. Lådorna visade sig bli ett problem i sig, de var alldeles för få och rymde cirka 5% av bohaget. Detta resulterade i att någon fick köra med bil till den nya adressen och packa upp lådorna och sedan köra tillbaka med de tomma lådorna. Lägenheterna låg på var sin sida av Lund så det var en mastig uppgift. Vi andra försökte ragga upp banankartonger i närliggande butiker innan de stängde och lyckades få ihop några fler men långt ifrån tillräckligt. Under första natten började jag känna mig lite stressad och funderade på just det här med mängden av saker som skulle flyttas från punkt A till punkt B, i en liten personbil. Möblerna var ett ännu större mysterium. Det var en ekvation som helt enkelt inte gick ihop.

Den här flytten tog över två dygn utan sömn och i princip utan mat förutom några rester från fredagens köttgryta. Natt nummer två var jag så trött och det värkte i varenda muskel i kroppen efter allt packande och bärande. När jag öppnade skåp efter skåp, byrålåda efter byrålåda, och det bara vällde ut saker, kändes det som om jag befann mig vaken i en mardröm. När jag öppnade en garderob i sovrummet blev jag attackerad av ett gammalt rostigt fiskespö som var inklämt framför julpynt, lakan och konservburkar. Med gemensamma krafter försökte vi övertala personen som skulle flytta att göra sig av med några saker, men nej, han vill behålla allt – speciellt fiskespöet även om han aldrig fiskat. När vi närmade oss deadline så var det fortfarande en hel del saker kvar i trerummaren men då hade någon observerat att det stod en nästan tom container en bit från lägenheten. Vi fick ta ett varv till med personen och övertala honom att slänga det sista och förklara för honom att tvåan han skulle flytta till, den var redan full. Till slut gav han med sig och vi dumpade det sista i containern.

Klockan åtta på måndagsmorgonen var lägenheten tömd och nycklarna kunde lämnas över till fastighetsägaren. Vi hamnade i ett tillstånd av lyckorus, kastade oss på gräsmattan utanför och skrattade hysteriskt. Vi var helt slut men sen skulle vi vidare till föreläsningar och arbete. Precis när vi ska bryta upp ser vi en byggarbetare som springer mot oss och viftar med armarna i luften– Hallå där! Är det ni som slängt grejor i containern här?! Det får ni inte lov till! Det är vår container!

Behöver jag berätta att vi fick klättra ner i containern och ta upp allt igen? Även fiskespöet, som efter en lång diskussion om sannolikheten för att en fisketur någonsin skulle inträffa, hade hamnat i containern. Så ja, mina lärdomar av den här upplevelsen blev många och även om jag ångrade att jag anmälde mig så har jag haft nytta av mina kunskaper i efterföljande flyttar. Men det jag framför allt lärde mig var: Släng inte något i någon annans container!

Behöver du flyttkartonger kan du först läsa Moverias nya test av flyttkartonger 2022! Moverias checklistor inför flytt är också till stor hjälp!

Och läs gärna mitt tidigare inlägg i samarbete med Moveria som handlar om min pappas lilla flyttfirma!

Nyhet! Kurs i Malmö med Rofylld Vardag & Rensa ut!

(Bild lånad från Pexels)

Jag är så glad att kunna berätta för er att i mars nästa år kommer Susanne på Rofylld Vardag & jag på Rensa ut att hålla en kurs tillsammans! Platsen blir Malmö och vi träffas åtta torsdagskvällar med start den 3 mars 2022. Det kommer att bli en kurs där vi varvar teori och praktik och mellan träffarna kommer det att bli hemuppgifter. Tanken är att när kursen är klar ska deltagarna känna att de kommit igång att rensa plus att de har fått verktyg att fortsätta att få ordning hemma. Så hoppas vi också att få trevliga stunder tillsammans med gruppen och diskutera vårt favoritämne – rensa ut och få ordning!

Vi kommer att hålla kursen hos Studieförbundet Vuxenskolan på Grynbodgatan 20 i Malmö. Deras lokaler ligger mitt i smeten, mellan kasinot och Gustav Adolfs torg.

Jag ser så mycket fram emot detta och vill ni läsa mer om kursen och anmäla er så gör ni det här:

Rensa ut och få ett hem i ordning

Hoppas att vi ses på kursen! Kursen kan också vara en julklapp till någon ni känner som ni tror skulle kunna få glädje av att gå den! Vill ni ställa frågor om kursen är ni välkomna att maila till mig: info@rensaut.nu

Susanne Neubert är certifierad KonMari-konsult och driver företaget Rofylld Vardag. Hon tar uppdrag att hjälpa till med att få ordning hemma. Jag har tidigare skrivit om Susanne i ett reportage här på bloggen. Och så mig själv då förstås, men mig känner ni ju!

Önskar er en mysig Lucia-dag med lussebullar och allt som hör dagen till!

Liten uppgift 6 – Sortera papper

När jag planerade mina tio små projekt för sommarlovet kände jag mig väldigt entusiastisk och det var verkligen saker som jag behövde få gjort. Nu kan jag säga att om jag inte hade gjort den här listan hade jag inte fått alla dessa projekt avklarade, så det är jag glad för! Det tar emot lite grand att ta tag i uppgifterna men det är så skönt när de är klara. Förra veckans projekt var att sortera en stor pappershög i arbetsrummet, sätta in papper i pärmar och strimla de som jag inte skulle behålla. Så det har jag gjort nu! Själva strimlandet delegerade jag till sonen (han tycker att det är ganska skoj!).

Den här veckan är det dags för uppgift nummer 7 – att inventera träningsredskap här hemma. Det passar på sätt och vis bra eftersom jag skulle behöva komma igång med lite träning! 🙂

Liten uppgift 5 – Plantera om blommor

Jag har halkat back en vecka på mina små sommarprojekt! Men det är okej! Så denna veckan har jag åstadkommit projekt nummer fem – att plantera om blommor. Det har funnits ett antal blommor inomhus som levt länge i en nära-döden-upplevelse. De har vuxit så det har knakat men sedan har krukorna blivit alldeles för små och jorden har liksom tagit slut. Så det kändes bra att ge dem ny jord och nya krukor.

Dessa växter blev omplanterade:

  • 1 novemberkaktus
  • 1 paraplypalm
  • 1 elefantöra
  • 1 stor palm
  • 3 kaktusar

Kaktusarna köpte min dotter förra sommaren och de har verkligen trivts och vuxit bra. Till dem köpte jag tre enkla lerkrukor som de fick nytt hem i. Jag fick ta på mig en gummihandske för att inte sticka mig på fingrarna!

Liten uppgift 4 – Skicka vinterkläder till Sellpy

Denna uppgiften blev inte så liten men det kändes riktigt bra att dra fram alla vinterkläder och gå igenom dem. Anledningen till att jag bestämde mig för att göra det så här mitt i sommaren var att Sellpy har 16 veckors handläggningstid nu. Det är fyra månader så det betyder att det man skickar in nu kommer att läggas ut till försäljning i november.

Jag gillar snö och skidåkning så detta är ett svårt område för mig… framför allt har jag köpt för många jackor. Eftersom jag bor i Skåne så är det inte helt rimligt! Jag tror det har att göra med att jag vill ha en slags vinterkänsla även fast jag inte befinner mig i fjällen eller på en skidort. De jackor jag har köpt genom åren har blivit hängande i garderoben oanvända men jag har ändå haft svårt att släppa taget om dem. Jag har önskat att jag skulle kunna rensa ut och få mer luft i garderoben men det har liksom inte gått. Men nu var jag tuff mot mig själv och frågade mig Vad är det värsta som kan hända? Och svaret är att jag kanske ångrar mig om något plagg men då får jag stå ut med det! Det plagg som var svårast att släppa taget om var min marinblå Onepiece som var helt ny och oanvänd. Jag har haft en bild av att jag ska ha den på mig när jag sitter och myser i en fjällstuga. Problemet är bara att när vi väl har åkt till fjällen så har vi inte plats med så mycket packning så den har aldrig fått följa med…! Och ska jag vara helt ärlig så ser jag kanske inte så hipp ut i den nu när jag närmar mig 50 🙂

Det blev 2 påsar till Sellpy vilket innebär att jag nu är uppe i totalt 16 påsar som jag skickat till dem. Helt ofattbart! Jag försöker föreställa mig 16 påsar inne i garderoben… blir väldigt fullt då! Sen packade jag en kartong till Erikshjälpen som jag ska åka och lämna någon dag. En skidjacka gav jag till min väninna som lånat den av mig tidigare när vi åkt skidor tillsammans. Hon blev jätteglad och ville gärna ha den så nu har den flyttat hem till hennes garderob. Jag hittade även min och barnens scoutskjortor sedan vi var med i scouterna, så jag tvättade och strök dem och har skänkt dem till scouterna. Kanske kan det vara någon som inte behöver köpa en ny skjorta då – bättre att de får komma ut på nya äventyr än att de ska hänga i en mörk garderob.

Packar påse nummer 16 till Sellpy!

Så detta blev alltså resultatet av Liten uppgift 4:

Till Sellpy

  • 5 vinterjackor
  • 4 skjortor
  • 1 par jeans
  • 1 par träningsbyxor (med prislappen kvar)
  • 1 onepiece (tyvärr oanvänd)
  • 1 hoodie

Till Erikshjälpen

  • 3 vinterjackor
  • 6 tröjor
  • 1 kostym
  • 1 kuddfodral
  • Några tidningar

Till min väninna

  • 1 skidjacka

Till scouterna

  • 3 scoutskjortor
  • 3 scoutslipsar

Pust! Nu ska jag njuta av min insats och min lite luftigare garderob!

Liten uppgift 3 – Sälja min Christiania lådcykel

Så, nu har jag sålt min fina Christiania lådcykel. Jag måste erkänna att jag fick lite separationsångest, men det har gått över nu. Jag använde den inte längre och den tog stor plats i garaget. Senast jag använde den var när vi cyklade på picknic till Skanör förra sommaren och vi hade hela lådan full med filtar och mat. Och jag tänker att det var bättre att sälja den nu när den fortfarande var i fint skick. Jag lade ut den på annons på vår lokala Facebook-grupp. Det var ett ungt och mycket trevligt par som bor några gator från oss som köpte den, så cykeln kommer att få ett fint hem! Jag är faktiskt stolt över mig själv – jag har varit så noga med att ta hand om den. Alltid haft den inne i garaget på natten och har den blivit smutsig så har jag tvättat av den. Det är enkla saker men då håller grejorna så mycket längre!

Sida 2 av 10

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén