Jag pratade med min mamma i telefonen och vi berättade vad vi gjort de senaste dagarna.
– Ja, sen igår kväll var jag in till stan på den här Singles´ day, säger min mamma i förbifarten. Fast det är inte förrän på torsdag men nu är det hela veckan. Jag köpte så fina gardiner så. Jag har ju redan gardiner men de var så billiga så.
-Ursäkta, men vad sa du? Vad är det?
-Ja, det är ju som Black Friday fast det heter Happy Singles´ day.
-Okej… vadå, är det bara för singlar? Är det bara singlar som får shoppa eller är det någon form av dating-grej?
-Huhuhu! Nej, inte alls!! Du tror väl inte jag skulle åkt på det inte?! Jag hör hur min mamma kuttrar i luren över idén.
Jag har varit lyckligt ovetande om att denna speciella dag existerade. Men alltså. Ännu en dag som vi ska delas in en påhittad målgrupp bara för att känna oss lockade/lurade att shoppa ännu fler saker som vi inte behöver. Jag hade svårt att somna igår så irriterad var jag. Förlåt att jag verkar negativ här, men hela budskapet är så knäppt. När jag googlar så är det budskap om att singlar ”ska trösta sig med shopping”, ”gå in på vår shop så säger det kanske klick” och ”du vet väl att datumet 11/11 symboliserar singellivet?”. Det måste vara botten av marknadsföring.
Det som framkommer i marknadsföringen är också att ”du behöver inte vara singel för att shoppa idag”. Sådan tur att de är tydliga med det, då behöver man inte göra slut för en kväll för att komma över de lockande erbjudandena.
Det har säkert varit intressanta diskussioner kring bordet när den idén kläcktes:
-Vi måste ha krismöte, försäljningen har nått bottensiffror, vi måste komma på ett nytt grepp. Vad sägs om en ny dag när vi hittar på att alla måste shoppa? Typ något med kärlek och hjärtan så att alla blir glada och öppnar sin plånbok?
-Du menar Alla hjärtans dag? Den finns ju redan.
-Jaha… men en dag där alla köper kanelbullar då? Så kan alla tröstäta.
-Neej… den finns nog redan. Men vad säger ni om en dag precis efter alla har fått sin lön? Typ en mörk fredag på hösten när alla är JÄTTEDEPPIGA!!
-Du menar typ som Black Friday eller vadå? Men den finns ju redan. Nej, vi måste tänka utanför boxen här, tänka nytt! Vi grips av panik annars.
-Okej, lugna dig … men vem behöver tröstshoppa som allra mest? Det måste finnas en målgrupp vi missar här.
-Vad säger ni om något med pensionärer? Kan inte det vara en deppig målgrupp?
-Hm, nej, de har nog inga pengar att handla för. Målgruppen vi letar efter måste ha KÖPKRAFT. Eller åtminstone veta hur man tar ett sms-lån.
-Kanske alla olyckliga singlar som ligger hemma och gråter…? Min grannes kille gjorde precis slut och hon är megadeppig. Hon skulle verkligen behöva shoppa för att komma på fötter igen.
-Jamen, det är SÅ GENIALT! Detta är Nobelpriset nästa, vänta bara ska ni få se!
Hade jag hittat på en dag skulle den heta Betala av på ditt lån-dagen, så slipper du bo på någons soffa när du blir singel.
När jag fördjupar mig i detta fenomen så visar det sig att det är en dag som grundats i Kina runt 1990. Det finns flera ursprung men den mest kända är att fyra unga män (alla singlar) ville skapa en dag för att bryta tristessen med att vara singlar och istället se det som något att vara stolt över. Så den 11/11 varje år skulle de planera något roligt att göra den dagen för att fira att de var singlar. De fyra unga männen läste vid ett universitet i Kina och därifrån spred det sig sedan ut i världen. Från början hade denna dagen ingenting alls att göra med shopping. Under senare år har denna dag ”kidnappats” av shoppingen och är i vissa länder den dagen online-shoppingen säljer som mest, till och med mer än på Black Friday.
Källa: Wikipedia
Vad tycker ni om alla dessa påhittade köp-dagar och målgrupper?