Inspiration att rensa ut i ditt hem!

Kategori: Ordning & Reda Sida 2 av 10

Piffat upp i gästrummet!

Då och då får vi gäster som stannar över en eller några nätter och det tycker vi är väldigt mysigt. Under vintern har tyvärr vårt gästrum förvandlats till ett skräprum där vi ställt in allt som blivit över och inte haft någon egen plats. Det är ett mysterium så fort det går att skapa ett skräprum! Det räcker att det står några överblivna saker i ett rum så tänker man: Äsch, då kan jag lika gärna ställa inte lite till där, det är redan så stökigt. Och vips så har man ett skräprum! Men nu skulle min sambos dotter komma på besök och bo några nätter hos oss och då fick vi motivation till att ordna upp i det här rummet. Ibland behöver man helt enkelt en knuff!

Det som tog störst plats var en extra säng som stod lutad mot väggen. Det räcker med två sängar i rummet så den tredje behövde vi göra oss av med. Den ville en släkting gärna ha så vi körde den hem till henne. De två sängarna som var kvar hade olika höga ben och efter en del efterforskningar visade det sig att Ikea har ändrat fästena på sina sängben, så till våra gamla Sultan-sängar fick vi leta efter begagnade ben och hittade åtta stycken likadana på Tradera. Tydligen är dessa gamla ben populära för vi förlorade först två budgivningar innan vi till slut fick våra ben för ett lite för högt pris. Men det var toppen att vi fick tag på dem!

I rummet förvarade vi även två innerdörrar som blivit över från renoveringen och de låg staplade på ena sängen. En trasig golvlampa, gardinstänger, en matta som vi köpt till vardagsrummet men inte rullat ut, några kartonger med överblivna saker plus böcker och tidningar som jag rensat ut men inte kört iväg med hade också hamnat i detta stackars rum.

Innerdörrarna lade vi ut på annons men efter två veckor hade vi inte fått några napp så då bestämde vi oss för att köra dem till Sysav (vår återvinningscentral). De har en stor container där man kan skänka byggmaterial som går att använda igen. Vi ställde dörrarna och gardinstängerna i den containern. Resten av det som skulle skänkas körde jag till Erikshjälpen i Malmö (min favoritdestination!). Erikshjälpen i Malmö har flyttat till nya lokaler och det är så fint där. Sonen följde med mig dit och vi passade på att provsmaka våfflorna. Det nya caféet är så mysigt och ja, våfflorna är supergoda! 

Detta fixade vi i gästrummet:

  • Vi körde iväg en säng till en släkting.
  • Köpte begagnade sängben på Tradera.
  • Vi hyrde ett släp och körde iväg med dörrarna och gardinstängerna och en laddning skräp från garaget till Sysav. Min sambo fick ta ledigt från jobbet en eftermiddag för att vi skulle hinna med detta och jag var så glad – det är ju min favoritsysselsättning att köra till återvinningen!
  • Jag och sonen körde till Erikshjälpen och lämnade det som skulle skänkas.
  • På Erikshjälpen passade jag på att köpa två vita krukor för 20 kronor styck, sen köpte jag två gröna växter på Ica för att ställa i fönstret.
  • Skruvade upp spegeln som bara stått lutad på hyllan tidigare.
  • Köpte lådor på Clas Ohlson som passade i hyllan.
  • Tog ner en tavla från loftet och skruvade upp den på väggen.
  • Hittade en röd lampa på loftet som passade i rummet.
  • Köpte en ny matta på Jysk för att ge rummet en mer ombonad känsla.
  • I den svarta byrån lade vi lakan till gäster så allt är på plats (men de behöver inte bädda själva!).

Det är så skönt när det blir fint i ett rum som varit stökigt! Energin blir lättare och man vill vistas i rummet. Vårt gästrum ligger på baksidan av huset och det är lite mörkare och svalare på den sidan. Fördelen är att det är väldigt tyst och skönt att sova på den sidan av huset. Gästerna får dock stå ut med att vår lilla vovve krafsar på dörren och vill in och mysa i sängarna!

Har du ett gästrum eller var sover dina gäster när de sover över?

Önskar dig en fin dag! Kramar Eva Maria ❤︎

Ny förvaring på skrivbordet

Mitt skrivbord har en tendens att slamma igen och det stör mig en smula när jag ska arbeta. Det är lättare att koncentrera sig på den aktuella arbetsuppgiften om det är ordning på skrivbordet. Detta fenomen innebär att jag ofta får börja dagen med att städa. Nu har jag en ny rutin att städa skrivbordet efter arbetspasset så att skrivbordet är redo för nästa pass. Det låter självklart men ibland blir man avbruten och lämnar skrivbordet i en hast och även då röran som uppstått.

Med jämna mellanrum försöker jag organisera om och nu blev det ett ansiktslyft för skrivbordet. Det piffade upp lite grand så nu gäller det bara att hålla ordningen! Kanske jag kommer att komplettera med ytterligare någon förvaringslösning för lösa papper som hör till den arbetsuppgift jag håller på med för stunden.

Tidigare hade jag två tjocka böcker under skärmen för att få upp den till lagom arbetshöjd men de är nu utbytta mot en liten låda. Lådan har jag köpt på Søstrene Grene. Det är egentligen ett nattduksbord som man ska skruva upp på väggen men jag tyckte att det passade under skärmen. I lådan kan man ju samla allt möjligt smått jox också! Sladdgömman har jag hittat på NetOnNet, gillar att den har ett lock som ser ut som trä men misstänker att det är gjort av plast. (Detta är ingen reklam, vill bara visa mina nya inköp!)

Ett ormbo!

I sladdgömman har jag också lagt grenkontakten som förut låg på golvet och en sladd till skärmen som har en slags kloss på sig. Ett frågetecken jag har är om det blir för varmt i lådan och att det inte är så bra. Men jag stänger alltid av grenkontakten när jag lämnar arbetsrummet.

Legofigur som jag fått av barnen… de tycker att den är på pricken lik mig!

Brukar du hålla ordning på ditt skrivbord eller föredrar du ett “kreativt kaos”?

Har du provat Pomodorotekniken?

Har du också svårt att ta dig i kragen och genomföra en tråkig arbetsuppgift? Ibland behöver det inte vara en tråkig uppgift, det är bara svårt att komma igång. Då brukar jag använda mig av Pomodorotekniken. Det är en mycket enkel men smart metod för att få saker gjorda. Jag tycker att den passar till det mesta – och den passar utmärkt när jag ska starta upp och rensa i en kategori av saker som jag tycker är svår och det tar emot att börja. Och visst är det så att har man bara börjat så känns halva jobbet gjort!

Just tomaten har fått bli en symbol för den här tekniken eftersom den unge italienske mannen Francesco Cirillo som skapade den råkade ha en äggklocka formad som en tomat. (Ordet Pomodoro betyder tomat på italienska!) Under sitt första år på gymnasiet hade Francesco svårt att koncentrera sig och han blev ofta frustrerad när han inte kunde plugga i samma takt som sina studiekamrater. En dag ställde han sin tomatklocka på några minuter för att undersöka hur intensivt han kunde läsa på den tiden. Han upptäckte att det gick mycket bra för honom att koncentrera sig i korta stunder och när hans tomatklocka ringde tog han en paus. Denna upptäckt blev en stor förändring för Francesco och 1992 lanserade han tekniken som ett begrepp för allmänheten. Idag är hans teknik mycket känd och många använder den till alla typer av uppgifter som ska genomföras, oavsett om det har med arbete, studier eller vardag att göra.

Grunden i Pomodorotekniken är att du ställer en klocka på 25 minuter och påbörjar din uppgift. När klockan ringer får du ta en paus på 5 minuter. I pausen kan du sträcka på dig och kanske ta en nypa frisk luft. Ett pass på 25 minuter kallas för en Pomodoro och flera kallas för Pomodori. När du genomfört 4 stycken Pomodori med pauser är det dags för en längre paus på 25-30 minuter. När du lärt känna metoden kan du i förväg bestämma dig för hur många Pomodori du tror att du behöver till en viss uppgift. Du kan även laborera med om just 25 minuter är den bästa tiden för dig för en Pomodoro.

”Med Pomodorotekniken är tiden din vän, inte din fiende.”
Staffan Nöteberg, författare till

Pomodorotekniken – Kan du fokusera i 25 minuter?”

Egna reflektioner

Pomodorotekniken är så enkel men den kan få stora positiva effekter. Anledningen till att jag provade den från början är för att jag har problem med koncentration och jag upplevde snabbt att metoden passade mig. Det blir liksom lättare att skärma av omgivningen när jag arbetar och väntar på ”plinget” från klockan. Kanske på något vis är jag lättlurad men det fungerar!

Jag använde mig först av timern i mobilen men sedan ett tag tillbaka använder jag en app som heter Focus Keeper. Det finns flera olika appar för den här tekniken men jag har bara provat Focus Keeper och jag tycker om den. I appen kan man även lägga upp olika projekt och på så vis få statistik över hur lång tid man arbetat i projekten. Jag hade gratisversionen först men sedan ville jag prova premiumversionen där man kan ändra längden på Pomodori.

Bilder från appen Focus Keeper

Jag har laborerat med längden på Pomodori och kommit fram till att 25 minuter passar mig oftast, men vid vissa arbetsuppgifter ställer jag in längden på 40 minuter. Längre Pomodori passar när jag ska läsa eller skriva och kortare Pomodori när jag ska göra något praktiskt som att städa i en byrå. (Men du får prova dig fram till vad som passar dig!) När klockan plingar och jag är djupt i koncentration kan det vara frestande att inte ta pausen, men här upplever jag att om jag inte tar pausen, blir jag mycket snabbare trött under hela arbetspassets längd. Så mitt råd är att ta pausen även om du är mitt upp i något, då kan du arbeta längre.

Blir jag avbruten av andra tankar när jag arbetar skriver jag ner dem på en papperslapp och fortsätter att arbeta. Om telefonen ringer väljer jag om jag ska svara eller inte. Ibland kan jag då ringa upp efter min arbetsuppgift, men är det något mer akut svarar jag. Jag har provat att sätta telefonen på ljudlös när jag arbetar men på något vis blir jag mer stressad av det. Då tänker jag att jag kan missa något viktigt samtal från någon i familjen. Men det med telefonen är säkert en sak man kan träna upp sig själv och sin omgivning på. Mina ungdomar har vid det här laget lärt sig vad “en Pomodoro kvar” betyder!

Lästips

Vill du fördjupa dig i Pomodorotekniken kan jag rekommendera boken ”Pomodorotekniken – Kan du fokusera i 25 minuter?” av Staffan Nöteberg. Det är en mycket trevlig bok och den innehåller många praktiska exempel. Jag känner igen mig i problemet att uppleva att det är svårt att få saker gjorda och ett bra tips är att göra en uppgift i taget. Det låter så enkelt men ibland glömmer man bort det och försöker multitaska. Man tror att man är effektiv men oftast blir ingen uppgift blir helt klar. Boken är uppdelad i korta avsnitt och gör den väldigt lättläst. (Extra bra för oss som brottas med koncentrationen!) Den innehåller trevliga illustrationer också som förtydligar innehållet.

(Bild lånad från Bokus.)

Källor till detta inlägg:

Har du provat Pomodorotekniken eller är du sugen på att prova?

Kramar Eva Maria ❤︎

Vår hall i Sydsvenskan!

Jag nämnde i mitt förra inlägg att vår hall skulle vara med i ett reportage om ordning och reda. Själva intervjun genomförde vi med videosamtal och några dagar senare kom det en fotograf hem till oss och tog bilder. Jag visste inte i vilken tidning eller vilken dag det skulle komma, men igår kom det med i Sydsvenskan! Tidigt på morgonen fick jag ett sms från min rensa ut-kollega Susanne som satt och drack sitt morgonkaffe och läste tidningen: Titta nu är reportaget med i Sydsvenskan! 🙂

Det känns lite speciellt att bli kallad “ordningsproffs”! Jag funderade på det och det känns faktiskt fint och bra. Jag tänker tillbaka på min resa från att ha haft det väldigt stökigt och för många saker och nu äntligen har jag ordning.

Jag har inte hittat reportaget på nätet men hoppas att ni kan läsa texten från bilderna nedan:

Önskar er en trevlig helg! Många kramar Eva Maria ❤︎

Nya möbler till förvaring

Innanför våra terrassdörrar så har det en tendens att samla sig massor med saker i olika kategorier. Tidningar, böcker, pingisrack, boxhandskar, verktyg, vovvens kläder och godis för att nämna några av de saker som brukar fastna här och bilda ett delta. Detta är inte vår huvudentré men det blir ändå att vi ofta går in och ut här. Jag har tvekat inför att köpa nya möbler eftersom jag vill hålla nere på inköpen och att jag inte vill fylla på med fler möbler än absolut nödvändigt. Men efter att ha funderat länge på några nya förvaringsmöbler på den här platsen så slog vi till på två skåp från Ilva. Det blev en bra lösning och jätteskönt att få ett mer ordnat intryck för ögat!

Längst nere till höger sitter Karro i sin vaktkur och spejar på om det ska komma någon! Det är viktigt för henne att kunna titta ut. Eftersom vi bor i en skog händer det inte så mycket, men ibland kommer det ett rådjur eller en räv och då skäller hon så mycket att man får hålla för öronen. Vaktkuren har vi köpt på Biltema och den var egentligen för katter men det har vi inte berättat för henne! 🙂

Tidigare har jag oftast valt öppen förvaring för att jag tycker det är praktiskt och enkelt när man ser vilka saker som förvaras och smidigt när man ska hitta något. Men nu gillar jag mer dold förvaring som här med luckor. Det ger ett mer vilsamt intryck för ögat och hjärnan.

Det blev en ny lampa också, från Bauhas, som vi tyckte passade med lite så skeppstema! Ekollonen i gjutjärn har vi fått i present när vi passade en väninnas vovve. De är jättetunga och man kan lyfta på locket och förvara saker inuti. Jag är inte så förtjust i renodlade prydnadssaker men sånt som är lite finurligt gillar jag! Ytan ovanpå skåpen har vi bestämt att den ska vara ”helig”, alltså att vi inte ska belamra den med massa saker. Det blir en del ändå efter några dagar men då är det lätt att sortera undan det. Jag är oftast boven i dramat… jag läser i en tidning som jag lägger här till senare eller ett brev jag ska öppna senare…!

I det ena skåpet förvarar vi brädspel, aktuella böcker och träningsredskap. Det ser väldigt ordningsamt ut men vi har fler böcker och spel på andra ställen i hemmet! Detta är toppen på isberget! 🙂 I det andra skåpet är det vovvens saker till promenad, aktuella tidningar och annat ihopsamlat plock. Jag tror att för att kunna hålla ordning så behöver man några hemliga ställen att ha det lite stökigt på!

Hoppas att ni har härliga höstdagar! Jag återkommer med en uppdatering om hur det går med klädköpstoppet och kvällskursen!

Kramar Eva Maria <3

Mina 5 tips för att hålla ordning

Om man ser en kaffesugen vän utanför hemmet som närmar sig ringklockan så vill jag känna glädje och inte gripas av total panik och gå och gömma mig under sängen tillsammans med dammråttorna. Tidigare när jag hade svårt att hålla ordning kände jag panik och det var inte roligt. Jag gömde mig inte under sängen men fick alltid hålla på och ursäkta mig för att jag hade så stökigt. Jag tycker inte att ett hem behöver vara i perfekt-topp-skick men jag vill gärna ha en slags grundordning. Det är okej att det blir stökigt mellan varven men jag vill kunna känna en tillit till att det är lätt och att det går hyfsat fort att städa när jag väl sätter igång. Nu tycker jag att vi har en lagom ordning hemma men jag kan fortfarande stressa upp mig mycket om någon ska komma hem till oss, jag tror att det är en slag inlärd reflex som jag behöver jobba bort. Men det är självklart inte bara för gästerna som jag vill ha ett städat hem, det är för att jag själv mår bättre av att ha ordning omkring mig.

Mina 5 tips för att hålla ordning hemma:

  1. Färre saker
    Det går inte att komma undan att det är lättare att hålla ordning med färre saker. Även om det blir stökigt mellan varven så går det snabbare att plocka undan och komma igång med själva städningen. Rensa löpande så att du känner att du är på väg i rätt riktning mot ett hem som är lättare att hålla i ordning. Sträva efter en slags grundordning. Resultatet behöver inte komma över en natt – det räcker att du är på väg i rätt riktning!
  2. Kategorisera dina saker
    Kategorisera dina saker så att de får bestämda platser i hemmet. Ju färre okategoriserade saker du har ju lättare är det att hålla ordning. Det är också bra att ha en plats eller en låda för sådant smått som faktiskt inte hör till någon kategori – jag kallar min låda för jox-lådan! Ni vet om man hittar en skruv eller en plopp som man inte vet var den hör hemma så får den bo i jox-lådan.
    (Enligt synonymer.se så betyder jox: skräp, bråte, smörja, strunt, blandning, bråk, besvär, krångel)
  3. Håll golvet fritt
    Försök att inte förvara så många saker stående på golvet. Det gör städningen lättare om golvet är så fritt som möjligt när du ska fara fram med dammsugaren. Har du lådor och annat löst du behöver förvara kan du få upp dem i hyllor. Det är en skön känsla att ha fritt under sängarna också så att man vet att inga damråttor kan bygga bo där.
  4. Ta de extra minuterna
    Ta de extra minuterna att lägga tillbaka saker du använt. Det låter så enkelt men det är något jag har varit urusel på. Plockar man inte undan så byggs röran sakta men säkert upp. Till slut vet man att det kommer att ta lång tid att plocka undan allt på en gång och man skjuter upp det igen och igen. Det blir en ond cirkel. Så varje gång du använt något så tänk tanken att ta de extra minuterna nu direkt så slipper du en hel dags städande längre fram. Nu är jag medveten om detta och när jag använt något så dyker en automatisk tanke upp i mitt huvud: Ta de extra minuterna nu, plocka undan direkt!
  5. En fast städdag
    Ha en fast dag i veckan när du städar. Om du under veckan hittar en städuppgift som du behöver göra, till exempel att bära ner något i källaren, så skriv upp det på en lista till din städdag. Det som är bra med en fast städdag är att du kan hålla en grundordning och slippa bli stressad över enstaka dammråttor – för du vet att du kommer att suga upp dem på din städdag. Försök att hålla fast vid din städdag. Behöver du boka in något annat så bestäm samtidigt en annan dag du ska städa den veckan. Den dag eller kväll du städar kan du belöna dig med hämtmat så slipper du lägga tid på matlagning. Så härligt att sjunka ner i soffan med en pizza (eller såklart annat nyttigare alternativ) och njuta av det städade hemmet!

Vilka är dina bästa tips för att hålla ordning hemma?

Mitt nya smyckeskrin!

Mina smycken har levt en tuff tillvaro. De har fått ligga huller om buller på olika ställen och ibland trasslat ihop sig totalt. Jag har haft i bakhuvudet länge att jag borde vara lite snällare mot min smycken och ordna dem fint.

Fy, så trassligt! Stackars smycken.

Och det har jag gjort nu! Jag hittade ett smyckeskrin som går att stapla i flera våningar och behöver man fler våningar kan man köpa till det. Jag tänkte att det var ett skrin som passade mina smycken. Inte så att jag har några kronjuveler precis men det känns ändå bra att kunna förvara sina smycken fint och nu får jag överblick när jag ska välja något att ta på mig. En nackdel är att när man ska bära skrinet får man liksom bära det ordentligt under alltihop annars delar det sig. Men jag tänker att skrinet ska få stå stilla på en fin plats.

Jag vek en förmiddag till att sitta och pyssla med mina smycken och det var riktigt meditativt. De fick flytta in i sitt nya hem och jag tror att de trivs.

De små askarna som smyckena har legat i förut vill jag gärna spara. Tänker att om man vill ge bort eller sälja något smycke kan det vara bra att ha asken kvar.

Märket på smyckeskrinet heter Stackers (ingen reklam, jag bara fastnade för det!). Det finns i olika storlekar och färger men mitt heter Supersize i färgen Blush Pink.

Har du ordning på dina smycken?

Visuellt brus – oväsen för ögonen och hjärnan

Jag blev överraskad häromdagen när jag hittade ett nytt begrepp som gav ord till det jag själv ofta upplever – nämligen ”visuellt brus”. Det var när jag tittade på ett avsnitt av serien ”The hoarder next door” på Youtube där psykoterapeuten Stelios Kiosses berättade för sin klient att ”visual noise” är något som kan skapa stress och svårigheter att koncentrera sig. Den svenska vedertagna översättningen verkar vara ”visuellt brus”.

Precis det kan jag uppleva när jag sitter i ett rum fullt med saker och röra. Det blir som ett ljud fast för ögonen. Jag har svårt att sänka eller stänga av ljudet och hjärnan vill hela tiden bearbeta intryck. När jag har stökat till det i mitt arbetsrum (ja, det är oftast jag som stökar till!) eller mitt skrivbord är rörigt så har jag svårt att sätta mig ner och koncentrera mig på mina arbetsuppgifter. Speciellt när jag är stressad, då har jag svårt att klara av att det är stökigt. Men det blir motsägelsefullt eftersom jag samtidigt är en person som tidigare har haft väldigt svårt att hålla ordning och i vissa perioder faller jag tillbaka till det. Då blir jag dubbelt stressad – dels av att jag inte klarar av att hålla ordning plus att det visuella bruset stressar mig. Jag tänker på skillnaden i upplevelsen när jag går in i ett stökigt rum eller i ett städat rum. Det påverkar min sinnesstämning. Det behöver inte alls vara minimalistiskt, bara att det är ordning och städat, så känns allt bättre.

Visuellt brus behöver inte orsakas av saker, det kan även komma från starka färger, mönster och oregelbunden möblering. Här är det nog väldigt personligt vad man föredrar. Jag tror att vissa personer kan behöva starka färger och mönster för att känna sig glada och få energi, så det är nog vilket man själv föredrar. Jag har helst lugna färger omkring mig men det får gärna finnas några färgklickar som lyser upp.

För att försöka reducera visuellt brus kan man såklart rensa ut så att man har färre saker men man kan även använda sig av förvaring med lådor eller luckor så att sakerna inte syns. I mitt arbetsrum gjorde jag en förändring med hjälp av nya luckor till hyllan Bestå från Ikea. Den enkla uppgraderingen av hyllan gav ett helt annat lugn till arbetsrummet! Jag har visat det i ett tidigare inlägg här på bloggen men här kommer bilderna igen som ett exempel på hur man kan stänga av det visuella bruset:

Bestå före remaken… stark färg och röra…
… och efter!

Visuellt brus – är det något du störs av eller kan du stänga av det?

Titta gärna på dessa relaterade inlägg:
Mer fokus i nytt arbetsrum!
Ur syn, ur sinn?

Flyttkaos med lärdomar

Detta inlägg är ett affiliate-samarbete med Moveria – Europas största flyttportal!

Flyttkaos! (bild från Shutterstock)

Jag hjälper gärna till när vänner och bekanta ska flytta, jag tycker faktiskt att det kan vara lite spännande och roligt. När jag var yngre erbjöd jag mig med glädje att hjälpa till när jag hörde att någon skulle flytta  – Jamen, bara ring när det är dags så dyker jag upp! Sen glömde jag bort det i samma sekund bara för att bli påmind när telefonen ringde klockan fem på lördagsmorgnarna – Nu är det dags! Du kommer väl?! – Öh, ja såklart… jag ska bara klä på mig och borsta tänderna, typ. På äldre dagar så är jag mer noga med att förhöra mig om omständigheterna och förutsättningarna kring flytten, och skriva in det i kalendern.

Men inte så att jag har ångrat mig, man vill ju hjälpa till. Förutom en gång när jag pluggade i Lund, då ångrade jag mig, men då var det försent. Det var ett bohag som egentligen skulle passat bäst i en doktorsvilla, men var inklämt i en trerummare på tredje våningen utan hiss. Nu var det dags att flytta till två rum med pentry. Ja, men varför inte? Downsizing i praktiken. För att slänga in en extra parameter så skulle trerummaren lämnas över till fastighetsägaren klockan åtta på måndag morgon inför en större renovering. På grund av renoveringen skulle vi alla fall slippa flyttstäda.

Vi var ett gäng halvtrötta ungdomar som dök upp på fredagskvällen för att ”börja så smått”. Någon lagade en stor köttgryta som skulle puttra på spisen, så köket fick vi vänta med att packa ner. På den tiden hade jag inte övat upp min förmåga att rimlighetsbedöma utifrån mått, kvantitet och tid, så jag anade ingen oråd. Vi började dutta här och var och packa ner i lådor. Lådorna visade sig bli ett problem i sig, de var alldeles för få och rymde cirka 5% av bohaget. Detta resulterade i att någon fick köra med bil till den nya adressen och packa upp lådorna och sedan köra tillbaka med de tomma lådorna. Lägenheterna låg på var sin sida av Lund så det var en mastig uppgift. Vi andra försökte ragga upp banankartonger i närliggande butiker innan de stängde och lyckades få ihop några fler men långt ifrån tillräckligt. Under första natten började jag känna mig lite stressad och funderade på just det här med mängden av saker som skulle flyttas från punkt A till punkt B, i en liten personbil. Möblerna var ett ännu större mysterium. Det var en ekvation som helt enkelt inte gick ihop.

Den här flytten tog över två dygn utan sömn och i princip utan mat förutom några rester från fredagens köttgryta. Natt nummer två var jag så trött och det värkte i varenda muskel i kroppen efter allt packande och bärande. När jag öppnade skåp efter skåp, byrålåda efter byrålåda, och det bara vällde ut saker, kändes det som om jag befann mig vaken i en mardröm. När jag öppnade en garderob i sovrummet blev jag attackerad av ett gammalt rostigt fiskespö som var inklämt framför julpynt, lakan och konservburkar. Med gemensamma krafter försökte vi övertala personen som skulle flytta att göra sig av med några saker, men nej, han vill behålla allt – speciellt fiskespöet även om han aldrig fiskat. När vi närmade oss deadline så var det fortfarande en hel del saker kvar i trerummaren men då hade någon observerat att det stod en nästan tom container en bit från lägenheten. Vi fick ta ett varv till med personen och övertala honom att slänga det sista och förklara för honom att tvåan han skulle flytta till, den var redan full. Till slut gav han med sig och vi dumpade det sista i containern.

Klockan åtta på måndagsmorgonen var lägenheten tömd och nycklarna kunde lämnas över till fastighetsägaren. Vi hamnade i ett tillstånd av lyckorus, kastade oss på gräsmattan utanför och skrattade hysteriskt. Vi var helt slut men sen skulle vi vidare till föreläsningar och arbete. Precis när vi ska bryta upp ser vi en byggarbetare som springer mot oss och viftar med armarna i luften– Hallå där! Är det ni som slängt grejor i containern här?! Det får ni inte lov till! Det är vår container!

Behöver jag berätta att vi fick klättra ner i containern och ta upp allt igen? Även fiskespöet, som efter en lång diskussion om sannolikheten för att en fisketur någonsin skulle inträffa, hade hamnat i containern. Så ja, mina lärdomar av den här upplevelsen blev många och även om jag ångrade att jag anmälde mig så har jag haft nytta av mina kunskaper i efterföljande flyttar. Men det jag framför allt lärde mig var: Släng inte något i någon annans container!

Behöver du flyttkartonger kan du först läsa Moverias nya test av flyttkartonger 2022! Moverias checklistor inför flytt är också till stor hjälp!

Och läs gärna mitt tidigare inlägg i samarbete med Moveria som handlar om min pappas lilla flyttfirma!

Nyhet! Kurs i Malmö med Rofylld Vardag & Rensa ut!

(Bild lånad från Pexels)

Jag är så glad att kunna berätta för er att i mars nästa år kommer Susanne på Rofylld Vardag & jag på Rensa ut att hålla en kurs tillsammans! Platsen blir Malmö och vi träffas åtta torsdagskvällar med start den 3 mars 2022. Det kommer att bli en kurs där vi varvar teori och praktik och mellan träffarna kommer det att bli hemuppgifter. Tanken är att när kursen är klar ska deltagarna känna att de kommit igång att rensa plus att de har fått verktyg att fortsätta att få ordning hemma. Så hoppas vi också att få trevliga stunder tillsammans med gruppen och diskutera vårt favoritämne – rensa ut och få ordning!

Vi kommer att hålla kursen hos Studieförbundet Vuxenskolan på Grynbodgatan 20 i Malmö. Deras lokaler ligger mitt i smeten, mellan kasinot och Gustav Adolfs torg.

Jag ser så mycket fram emot detta och vill ni läsa mer om kursen och anmäla er så gör ni det här:

Rensa ut och få ett hem i ordning

Hoppas att vi ses på kursen! Kursen kan också vara en julklapp till någon ni känner som ni tror skulle kunna få glädje av att gå den! Vill ni ställa frågor om kursen är ni välkomna att maila till mig: info@rensaut.nu

Susanne Neubert är certifierad KonMari-konsult och driver företaget Rofylld Vardag. Hon tar uppdrag att hjälpa till med att få ordning hemma. Jag har tidigare skrivit om Susanne i ett reportage här på bloggen. Och så mig själv då förstås, men mig känner ni ju!

Önskar er en mysig Lucia-dag med lussebullar och allt som hör dagen till!

Sida 2 av 10

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén